عصر خودرو

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

سودآوری شرکت های دانش بنیان بسیار بالاست

تنظیم استراتژی های سرمایه گذاری با پتانسیل های دائمی شرکت ها

عصر بازار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، فرصت های سودآوری و رشد بسیار بالا را از ویژگی های شرکت های دانش بنیان دانست.

سودآوری شرکت های دانش بنیان بسیار بالاست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، دکتر شاپور محمدی اظهار داشت: در دنیا شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که مبتنی بر دانش فنی و تکنولوژی بوده اند، رشدهای بسیار مناسبی را تجربه کرده اند و خوشبختانه در کشور ما هم با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این شرکت ها در حال گسترش هستند.  

وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان، جزو شرکت هایی هستند که سهام آنها در فرابورس معامله خواهد شد، گفت:  یکی از ویژگی های اصلی شرکت های دانش بنیان این است که عموما در شروع به لحاظ اندازه کوچکند ولی فرصت های سودآوری و رشد اینها بسیار بالاست.

محمدی گفت: تاکنون در این حوزه، دو شرکت کوچک با پیوستن به فرابورس به تابلو دانش بنیان اضافه شدند؛ علاوه بر این، چهار شرکت دیگر نیز در راهند که البته اینها فقط برای شروع است و تعداد شرکت های دانش بنیان می تواند بسیار فراتر از این اعداد باشد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با قرار گرفتن شرکت های دانش بنیان در روی تابلو می توانیم هم قیمت گذاری شفاف برای اینها داشته باشیم و هم فرصت تامین مالی برای این شرکت ها – چه از طریق بانک ها به واسطه  افزایش شفافیت، چه از طریق بازار سرمایه در قالب افزایش سرمایه این شرکت ها و عرضه سهام به مردم به وجود خواهد آمد.

محمدی، بهبود وضعیت شرکت ها را از دیگر مزایای حضور شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه برشمرد و گفت: قطعا صادرات این شرکت ها و تقویت آن و برندسازی اینها وقتی در تابلو فرابورس قرار می گیرند، بهتر انجام خواهد شد و امیدواریم که حضور این شرکت ها بتواند هم برای سرمایه گذاران فرصت های بالایی را فراهم کند و هم به تامین مالی راحت تر این شرکت ها در فرابورس و بازار سرمایه کمک کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از این گفت و گو اشاره ای هم به صندوق های جسورانه کرد و گفت: در هفته های گذشته دو صندوق جسورانه عملیاتی شدند و پذیره نویسی آن انجام شد که البته 4 صندوق دیگر نیز در راهند.

وی تاکید کرد: صندوق های جسورانه، زمینه ای را فراهم می کنند تا  در حوزه فناوری و تکنولوژی های نوین که جوانان ایرانی با فکر دانشگاهی و تکنولوژی های نو می آیند و ایده هایی را عملیاتی می کنند، بشود تامین مالی کرد و در واقع مردم هم در فرصت های سودآوری این صندوق ها مشارکت داشته باشند. 

محمدی در خصوص معاملات آپشن هم گفت: معاملات آپشن هم در بورس کالا و هم در بورس اوراق بهادار شروع شده و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی هم از آن صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در تبیین بیشتر این موضوع گفت: آپشن یا قرارداد اختیار، به دارنده این ورقه اجازه می دهد که یک دارایی معین - مثلا یک سکه بهار آزادی- را به یک قیمت معین خریداری کند و در همان آغاز، حدود 12 هزار قرارداد در بورس کالا معامله شد.

وی افزود: امروز خوشبختانه علاوه بر اختیار خرید، اختیار فروش هم عملیاتی شده  است؛ بنابراین کسانی که می خواهند در بازارهای مالی با تکیه بر سکه بهار آزادی سرمایه گذاری کنند و از تحولات این بازار سود ببرند، هم می توانند اختیار خرید و هم اختیار فروش را معامله کنند.

محمدی اظهار داشت: الان در بازار سهام هم در بورس تهران، روی سه نماد سهام (شرکت ایران خودرو، شرکت ملی مس و شرکت فولاد مبارکه) معاملات آپشن روی  اختیار خرید  و فروش دارد انجام می شود که استقبال خوبی صورت گرفته است و امیدواریم در آینده توسعه یابد.

وی ادامه داد: خاصیت اختیار این است که کمک می کند سرمایه گذار در مقابل نوسانات بازار از جمله افزایشی که برای یک سهام در آینده ممکن است متصور باشد، بیمه شود.

محمدی همچنین گفت: اختیار فروش این خاصیت را دارد که در مقابل کاهش ها، سرمایه گذار را بیمه می کند تا سهام خود را در یک قیمت معین تثبیت کند و خیال او تا مدتی از تغییرات قیمت راحت باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در پایان به سرمایه گذاران توصیه کرد که استراتژی های سرمایه گذاری خود را بر اساس تحلیل و روندهای بلند مدت و خرید و فروش ها را بر اساس پتانسیل های دائمی و بلند مدت شرکت ها تنظیم کنند.

محمدی گفت: قاعدتا نوساناتی که در کوتاه مدت وجود دارد، با توجه به فرصت های خوب سودآوری شرکت های ایرانی در بلند مدت جبران خواهد شد و ما امیدواریم که در افق های بلندمدت تر سرمایه گذاران به سودهای خوبی دست یابند.

برچسب ها