عصر خودرو

در تلویزیون «بلومبرگ» بررسی شد

آیا رکود بورس چین تعمدی بود؟

عصر بازار- شاکر نصیبه، مدیر ارشد اجرایی شرکت «مدیریت سرمایه هرمس» با حضور در تلویزیون «بلومبرگ» به تحلیل تصمیم فدرال رزرو برای تثبیت نرخ بهره پرداخت. وی همچنین درباره سفر رئیس‌جمهور چین به آمریکا و انتقاداتی که درباره نحوه اداره اقتصاد چین به او وارد است، اظهار نظر کرد.

آیا رکود بورس چین تعمدی بود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شاکر نصیبه درباره تصمیمات فدرال‌رزرو به تلویزیون بلومبرگ گفت: باید منتظر تصمیم بانک مرکزی باشیم. به عقیده ما نرخ بهره باید در سپتامبر افزایش می‌یافت، اما پیش‌بینی می‌کنیم در دسامبر این اتفاق بیفتد. احتمالاً دلیل تعویق در افزایش نرخ بهره، نگرانی یلن درباره تأثیر این اقدام بر بازارهای نوظهور بوده است.

    نصیبه ادامه داد: بخشی از دلایل سفر رئیس‌جمهور چین به آمریکا نیز به همین موضوع مربوط بود؛ او می‌خواهد آمریکا بداند که مشکل چین از بقیه دنیا جدا نیست.

    چین ارزش برابری یوآن را کاهش داده و شاید باز هم کاهش دهد.بنابراین آمریکا نیز باید در افزایش نرخ بهره کمی دست نگهدارد.

    به گفته نصیبه گروه مقابل در فدرال‌رزرو که طرفدار افزایش نرخ بهره هستند، عقیده دارند جهان وضعیت خوبی دارد و اقتصاد آمریکا نشان داده که به اندازه کافی قوی است. وی گفت:‌ «آمریکا از لحاظ چرخه اقتصادی، خودش را از بقیه جهان جدا کرده است.»

    مجری «بلومبرگ» در پاسخ به نصیبه گفت: اما فدرال‌رزرو به خاطر وقایع سایر نقاط جهان افزایش نرخ بهره را به تأخیر انداخت و با این اقدام نشان داد که به بقیه دنیا مرتبط است.

    شاکر نصیبه درباره ارتباط میان سفر رئیس‌جمهور چین به آمریکا با تصمیم اخیر فدرال‌رزرو، تأکید کرد: به نظرم پیام شی جین پینگ در سفرش به آمریکا این بود که «ببینید؛ شما به بقیه جهان مرتبط هستید و به خاطر سپتامبر از شما ممنونیم. اما این را در نظر داشته باشید که نمی‌شود هر زمان که بخواهید نرخ بهره را بالا ببرید، زیرا ممکن است به کاهش قیمت‌ها در بازارهای نوظهور منتهی شود.»

    وی افزود: اگرچه بازار چین در حال تثبیت است، اما در کل بازارهای نوظهور به نسبت قبل بسیار ضعیف‌تر و شکننده‌تر هستند و اگر قرار باشد آمریکا نرخ بهره را افزایش دهد، اوضاع وخیم‌تر خواهد شد.

    مجری بلومبرگ به نقل از مقامات واشنگتن و وال‌استریت گفت که چینی‌ها مشکل بازار را بسیار بد مدیریت کرده‌اند و نحوه مقابله چین با این معضل را «ناآزموده» توصیف می‌کنند. او از نصیبه پرسید با توجه به اینکه چینی‌ها ذخایر زیادی دارند و می‌توانند این ذخایر را بفروشند و احتمال کاهش ارزش برابری بیشتر یوآن نیز وجود دارد، چه انتقادهایی به رئیس‌جمهور شی وارد است؟

    نصیبه پاسخ داد: مسلماً افرادی که در صنف من فعال هستند، از دولت انتقاد خواهند کرد؛ زیرا پیش‌بینی آینده برای دولت بسیار آسان‌تر است. البته آمریکایی‌ها از اروپایی‌ها پرسروصداتر هستند. اما بعید می دانم که چینی‌ها انتقادات را جدی بگیرند زیرا به عقیده من دولت شی کاری را می‌کند که دلش می‌خواهد.

    به نظر مدیر ارشد اجرایی شرکت مدیریت سرمایه«هرمس» و بر خلاف نظر اکثر کارشناسان، دولت شی به شیوه سیاسی اقدام به کندکردن اقتصاد کرده‌است و این کارش تعمدی بوده است.

    وی توضیح داد: چینی‌ها بدشان نمی‌آید که برخی سرمایه‌گذاران ثروتمند کمی آسیب ببینند. به آن شرط که اوضاع به نحوی تثبیت شود که به نفع اکثریت مردم چین تمام شود. بنابراین آنها باور دارند که اقتصاد را تحت کنترل دارند.

    بر اساس گفته‌های نصیبه، اقتصاد آمریکا در حال حاضر به اندازه کافی قدرت دارد که بتواند ضعف‌های موجود از جانب بازار چین را تحمل کند. اگرچه رشد اقتصادی هفت یا هشت درصدی برای چین بسیار خوب است، اما رشد چهار درصدی هم خوب محسوب می‌شود. در واقع، جهان ماجرای چین را بزرگ‌تر از آنچه که هست جلوه می‌دهد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو