عصر خودرو

حرکت شاخص ارزی به سوی کانال پایین‌تر

سقف دلار کوتاه‌تر شد

عصر بازار- در اولین روز کاری بهمن‌ماه، دلار هفتمین روز کاهشی را پشت‌سر گذاشت تا سقف قیمت این ارز پایین‌تر بیاید. روز شنبه، دلار ۴۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۸۱۵ تومان رسید. به گفته فعالان، ادامه فروش ارز توسط صرافی‌های بانکی مهم‌ترین عاملی بود که قیمت را در مسیر کاهشی قرار داد. افت نرخ حواله درهم و پایین آمدن ارزش دلار در کشورهای همسایه از دیگر عواملی بودند که در افت قیمت اثرگذار بودند. با وجود روند کاهشی شاخص ارزی، شماری از نوسان‌گیران همچنان از خرید دلار ناامید نشده‌اند.

سقف دلار کوتاه‌تر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اولین روز کاری بعد از فاجعه ریزش ساختمان پلاسکو با تغییر موقعیت کامل معامله‌گران ارزی آغاز شد. روز شنبه، معاملات دلالان ارزی به‌صورت کامل از محدوده پاساژ افشار به خیابان «ارباب جمشید» منتقل شد تا اختلال خاصی در معاملات آنها صورت نگیرد. روز پنج‌شنبه نیز تا حدی این اتفاق رخ داده بود.در اولین روز هفته، فروشنده‌های دلار هم چنان قدرت بیشتری در بازار داشتند و با افزایش عرضه، قیمت برای لحظاتی از کانال 3 هزار و 800 تومان خارج شد. با این حال، افزایش خریدها در کف قیمت موجب شد شاخص ارزی در نهایت با قیمت 3 هزار و 815 تومان به کار خود پایان دهد که 40 تومان کمتر از روزهای پیشین بود. به گفته فعالان، ادامه فروش ارز توسط صرافی‌های بانکی مهم‌ترین عاملی بود که قیمت را در مسیر کاهشی قرار داد. ادامه افت نرخ حواله درهم و پایین آمدن ارزش این ارز در کشورهای همسایه از دیگر عواملی بودند که در افت قیمت اثرگذار بودند. نکته جالب بازار روز شنبه، عرضه صرافی‌های بانکی زیر مرز 3 هزار و 800 تومان بود. در اواخر روز شنبه، نرخ عرضه صرافی‌های بانکی حتی به 3 هزار و 718 تومان رسید که 97 تومان پایین‌تر از قیمت بازار بود. با وجود عرضه صرافی‌های بانکی در کانال 3هزار و 700 تومان و روند کاهشی دلار در 7 روز گذشته که منجر به کوتاه شدن سقف هر روزه دلار شده است، عده‌ای از معامله‌گران ارزی همچنان به بازگشت قیمت امیدوار هستند و از خریدهای ارزی ناامید نشده‌اند.

سکه تمام بهار آزادی که روز پنج‌شنبه در برابر افت قیمت مقاومت کرده بود، روز شنبه نتوانست به ایستادگی خود ادامه دهد. در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از کانال یک میلیون و 180هزار تومان پایین رفت و با 14 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 170 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، ادامه افت شاخص ارزی مهم‌ترین عاملی بود که زمینه‌ساز کاهش قیمت فلز گرانبهای داخلی شد. این در حالی است که عده‌ای از معامله‌گران هم چنان باور دارند که سکه ظرفیت افت بیشتری دارد و قیمت آن دارای حباب است. در اولین روز هفته، بخشی از فضای بازار ارز و سکه تحت تاثیر حادثه تلخ آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو قرار داشت. روز گذشته، محدودیت‌های ترافیکی و البته عملیات آواربرداری موجب تعطیلی برخی مغازه‌های طلا‌فروشی و صرافی‌های اطراف ساختمان پلاسکو و خیابان فردوسی شد.

روز شنبه پیش از رسیدن به خیابان منوچهری (محل تجمع دلالان ارزی) محدودیت ترافیکی اعمال شده بود و از ورود مردم عادی و اتومبیل‌ها ممانعت می‌شد. این موضوع موجب شده کلیه دلالان ارزی معاملات خود را به خیابان ارباب جمشید انتقال دهند که تقریبا به موازات خیابان فردوسی قرار دارد. روز گذشته، اگر در امتداد کوچه زمانی واقع در خیابان فردوسی حرکت می‌کردید، به محل تجمع دلالان ارزی در خیابان ارباب جمشید می‌رسیدید. در این مکان، معاملات مانند سایر روزها در جریان بود و تلاش معامله‌گران همچنان بر آن بود که از نوسانات ایجاد شده کسب سود کنند. در این روز، مانند7 روز گذشته، بازار بیشتر با کاهشی‌ها همراه بود. در اولین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 845 تومان آغاز کرد که 10 تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود. در ادامه روز شدت کاهش دلار بسیار تندتر شد و قیمت ساعت 12 ظهر برای لحظات کوتاهی زیر مرز 3 هزار و 800 تومان قرار گرفت. با این حال، معامله‌گران سعی کردند با افزایش خریدهای ارزی سطح حمایتی 3 هزار و 800 تومانی را حفظ کنند. نتیجه افزایش خریدها رسیدن دلار به قیمت 3هزار و 815 تومان تا ساعت 3 بعدازظهر بود.

برچسب ها