عصر خودرو

بانک مرکزی ابلاغ کرد؛

دستورالعمل نحوه صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی موسسات اعتباری

عصر بازار- بانک مرکزی در بخشنامه ای، دستورالعمل نحوه صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی موسسات اعتباری را ابلاغ کرد.

دستورالعمل نحوه صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی موسسات اعتباری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بانک مرکزی در بخشنامه ای، دستورالعمل نحوه صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی موسسات اعتباری را ابلاغ کرد.  متن کامل این بخشنامه  به شرح زیر می باشد:

جهت اطلاع مدیران عامل محترم بانکهای دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک، موسسات اعتباری غیربانکی، بانک مشترک ایران و ونزوئلا ارسال می شود.

با سلام

احتراما بدین وسیله به استحضار می رساند به استناد تبصره ذیل ماده (66) «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره مؤسسات اعتباری غیردولتی» مصوب جلسه مورخ 1393/10/28 هیأت محترم وزیران و با هدف روزآمد نمودن و متناسب و هماهنگ ساختن ضوابط و مقررات ناظر بر نحوه و شرایط صدور مجوز انجام عملیات ارزی برای بانک‌ها اعم از دولتی و غیردولتی و مؤسسات اعتباری غیربانکی با اقتضائات و شرایط جدید، «دستورالعمل نحوه صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی مؤسسات اعتباری» در بیست و دومین جلسه مورخ 1395/8/23 کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطرح و مورد تصویب قرار گرفت که مزید استحضار نسخه‌ای از آن به پیوست ایفاد می‌گردد.

در پایان ضمن اعلام اینکه از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، ضوابط ناظر بر نحوه اخذ مجوزهای عملیات ارزی بانک‌های غیردولتی موضوع بخشنامه شماره مب / 1096 مورخ 1380/10/12 (تصویر پیوست) منسوخ می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایند، مراتب به قید تسریع به واحدهای ذیربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت گردد.

مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانکی

عبدالمهدی ارجمندنژاد ـ حمیدرضا غنی‌آبادی

مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی

دستورالعمل نحوه صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی مؤسسات اعتباری

مقدمه:

به استناد بند (ب) ماده 11 «قانون پولی و بانکی کشور» و تبصره ذیل ماده (66) «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره مؤسسات اعتباری غیردولتی»، دستورالعمل نحوه صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی مؤسسات اعتباری که از این پس به اختصار «دستورالعمل» نامیده می‌شود، به شرح زیر تدوین می‌شود:

ماده 1 ـ گستره شمول تعاریف ذیل منحصراً محدود به این دستورالعمل است:

1-1-  بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

1-2- مؤسسه اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که به موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی تأسیس شده و تحت نظارت بانک مرکزی است.

1-3-ضوابط ارزی: مجموعه مقررات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ارزی ابلاغی توسط حوزه ارزی بانک مرکزی.

1-4-اجازه‌نامه عملیات ارزی: موافقت کتبی بانک مرکزی با انجام عملیات ارزی توسط مؤسسه اعتباری مطابق با مفاد این دستورالعمل.

1-5-مؤسسه اعتباری خارجی: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که در خارج از ایران تأسیس شده و تحت نظارت مرجع نظارت بانکی کشور متبوع خویش به عملیات بانکی اشتغال دارد.

1-6-مرجع نظارتی: مقام مسئول ناظر بر مؤسسات اعتباری در کشور متبوع مؤسسه اعتباری خارجی.

1-7-اداره مجوزهای بانکی: اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی

1-8-کمیسیون مقررات و نظارت: کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی

1-9-سامانه ارزی: مجموعه سامانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی معرفی شده توسط بانک مرکزی نظیر پورتال ارزی، سیستم ثبت معاملات ارزی (ITRS) و سنا.

ماده 2-انجام عملیات ارزی موضوع این دستورالعمل توسط مؤسسه اعتباری صرفاً پس از اخذ اجازه‌نامهعملیات ارزی و با رعایت قوانین و مقررات ذی‌ربط از جمله ضوابط ارزی و همچنین مصوبات شورای پول و اعتبار و دستورات و بخشنامه‌های بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

ماده 3-اجازه‌نامه عملیات ارزی مؤسسه اعتباری طی سه مرحله و طبق مفاد این دستورالعمل صادر می‌شود.

ماده 4 ـمؤسسه اعتباری مجاز به انجام عملیات ارزی در هر یک از مراحل اول، دوم و سوم به شرح زیر می‌باشد:

4-1-مرحله اول:

4-1-1-خرید، فروش، نقل و انتقال ارز

4-1-2-عملیات مربوط به حواله‌های وارده و صادره ارزی داخل کشور

4-2-مرحله دوم:

4-2-1-افتتاح حساب‌های قرض‌الحسنه جاری و پس‌انداز، سرمایه‌گذاری مدت‌دار

4-2-2-اعطای انواع تسهیلات

4-2-3-صدور گواهی سپرده عام و خاص

4-2-4-عملیات مربوط به اعتبار اسنادی وارداتی و صادراتی

4-2-5-عملیات مربوط به بروات اسنادی وارداتی و صادراتی

4-2-6-صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها

4-2-7-سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار

4-2-8-ایجاد و برقراری روابط کارگزاری با مؤسسات اعتباری خارجی پس از انجام بررسی‌های لازم در خصوص وضعیت اعتباری و مؤسسات مذکور.

4-2-9-عملیات مربوط به حواله‌های وارده و صادره ارزی خارج کشور

4-2-10-خدمات مربوط به وجوه اداره شده

4-2-11-انجام سفارشات مستمر مشتریان (دستور پرداخت مستمر)

4-3-مرحله سوم:

4-3-1-انعقاد قراردادهای ریفاینانس و فاینانس

4-3-2-عضویت در بازارهای بین بانکی ارزی

4-3-3-انتشار و فروش اوراق بهادار نظیر اوراق مشارکت و صکوک

4-3-4-سایر عملیات ارزی که در مراحل اول و دوم پیش‌بینی نشده است.

ماده 5 ـ مؤسسه اعتباری می‌تواند حداقل شش ماه پس از تاریخ رسمی شروع به فعالیت اعلامی به بانک مرکزی، درخواست خود مبنی بر اخذ اجازه‌نامه عملیات ارزی مرحله اول که به امضای مدیرعامل رسیده را به همراه برنامه عملیاتی و سایر مدارک و مستندات لازم که فهرست آن توسط اداره مجوزهای بانکی اعلام می‌شود و تمامی آنها ممهور به مهر مؤسسه اعتباری است، به اداره مذکور ارایه نماید.

ماده 6-مؤسسه اعتباری موظف است، حداقل موارد زیر را در برنامه عملیاتی خود درج نماید:

6-1-راهبردها و اهداف انجام عملیات ارزی

6-2-سیاست‌ها و برنامه‌ها در خصوص نحوه تجهیز و تخصیص منابع ارزی طی سه سال آتی

6-3-سیاست‌های بازاریابی مرتبط با عملیات ارزی

6-4-برآورد درآمد، هزینه و سودآوری عملیات ارزی طی سه سال آتی

6-5-سیاست‌های مدیریت ریسک ارزی

6-6-ساز و کارهای لازم و ضروری برای انجام عملیات ارزی نظیر اتصال به سیستم سوئیفت

6-7-سیاست‌ها و راهبردهای بانکداری الکترونیک در زمینه عملیات ارزی

6-8-ساختار سازمانی با ذکر عناوین واحدهای سازمانی مسئول انجام عملیات ارزی، شرح وظایف آنها، روش‌های انجام کار، نحوه ارتباط، تبادل و گردش اطلاعات مابین آنها، حدود اختیارات و مسئولیت‌های رده‌های مختلف مدیریتی و همچنین تعداد و کیفیت کارکنان واحدهای مزبور.

6-9-سیاست‌ها و اقدامات در خصوص ایجاد نظام کنترل داخلی ذی‌ربط

6-10-تجهیزات رایانه‌ای اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار

ماده 7-اداره مجوزهای بانکی پس از دریافت تمامی مدارک لازم نسبت به استعلام؛ از اداره مبارزه با پولشویی در خصوص وجود واحد تطبیق در مؤسسه اعتباری و رعایت موارد مربوط به پولشویی، تأمین مالی تروریسم و سایر موارد مرتبط و از ادارات نظارتی ذی‌ربط در ارتباط با انطباق عملکرد مؤسسه اعتباری با الزامات قانونی و ضوابط ابلاغی بانک مرکزی و نیز تأیید برنامه عملیاتی، اقدام می‌کند.

ماده 8 ـ اداره مجوزهای بانکی پس از اخذ نظرات ادارات مبارزه با پولشویی و نظارتی ذی‌ربط، مراتب را جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون مقررات و نظارت ارسال می‌دارد.

ماده 9 ـ اداره مجوزهای بانکی پس از اخذ تأییدیه معاون نظارت بانک مرکزی مبنی بر صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی مرحله اول، نسبت به صدور اجازه‌نامه مذکور که به امضای مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی و مدیر اداره مجوزهای بانکی رسیده است، اقدام و رونوشتی از آن را برای اعضای هیأت عامل بانک مرکزی ارسال می‌کند.

ماده 10 ـمؤسسه اعتباری می‌تواند حداقل یک سال پس از صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی مرحله اول، درخواست خود مبنی بر اخذ اجازه‌نامه عملیات ارزی مرحله دوم که به امضای مدیرعامل رسیده را به همراه برنامه عملیاتی به روز شده و سایر مدارک و مستندات مورد نیاز که فهرست آن توسط اداره مجوزهای بانکی اعلام می‌شود و تمامی آنها ممهور به مهر مؤسسه اعتباری می‌باشد، به اداره مذکور ارایه نماید.

ماده 11 ـاداره مجوزهای بانکی پس از دریافت تمامی مدارک لازم نسبت به استعلام، از اداره مبارزه با پولشویی در خصوص رعایت موارد مرتبط با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و از ادارات نظارتی ذی‌ربط به جهت انطباق عملکرد مؤسسه اعتباری با الزامات قانونی و ضوابط ابلاغی بانک مرکزی و نیز مناسب بودن عملکرد مؤسسه اعتباری در زمینه انجام عملیات ارزی و تأیید برنامه عملیاتی به روز شده اقدام می‌کند.

ماده 12 ـ اداره مجوزهای بانکی پس از اخذ نظرات ادارات مبارزه با پولشویی و نظارتی ذی‌ربط، مراتب را جهت اتخاذ تصمیم به معاون نظارت بانک مرکزی ارسال می‌دارد.

ماده 13 ـ اداره مجوزهای بانکی پس از اخذ تأییدیه معاون نظارت بانک مرکزی مبنی بر صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی مرحله دوم، نسبت به صدور اجازه‌نامه مذکور که به امضای مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی و مدیر اداره مجوزهای بانکی رسیده است، اقدام و رونوشتی از آنها را برای اعضای هیأت عامل بانک مرکزی ارسال می‌کند.

ماده 14 ـ مؤسسه اعتباری می‌تواند حداقل شش ماه پس از صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی مرحله دوم، درخواست خود مبنی بر اخذ اجازه‌نامه عملیات ارزی مرحله سوم که به امضای مدیرعامل رسیده را به همراه برنامه عملیاتی به روز شده و سایر مدارک و مستندات مورد نیاز که فهرست آن توسط اداره مجوزهای بانکی اعلام می‌شود و تمامی آنها ممهور به مهر مؤسسه اعتباری می‌باشد، به اداره مذکور ارایه نماید.

ماده 15 ـ اداره مجوزهای بانکی پس از دریافت تمامی مدارک لازم نسبت به استعلام، از اداره مبارزه با پولشویی در خصوص رعایت موارد مرتبط با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و از ادارات نظارتی ذی‌ربط به جهت انطباق عملکرد مؤسسه اعتباری با الزامات قانونی و ضوابط ابلاغی بانک مرکزی و نیز مناسب بودن عملکرد مؤسسه اعتباری در زمینه انجام عملیات ارزی و تأیید برنامه عملیاتی به روز شده اقدام می‌کند.

ماده 16 ـ اداره مجوزهای بانکی پس از اخذ نظرات ادارات مبارزه با پولشویی و نظارتی ذی‌ربط، مراتب را جهت اتخاذ تصمیم به معاون نظارت بانک مرکزی ارسال می‌دارد.

ماده 17 ـ اداره مجوزهای بانکی پس از اخذ تأییدیه معاون نظارت بانک مرکزی مبنی بر صدور اجازه‌نامه عملیات ارزی مرحله سوم، نسبت به صدور اجازهنامه مذکور که به امضای مدیرکل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی و مدیر اداره مجوزهای بانکی رسیده است، اقدام و رونوشتی از آن را برای اعضای هیأت عامل بانک مرکزی ارسال می‌کند.

ماده 18 ـ در شرایط خاص، حداقل زمان های مقرر در مواد 5، 10 و 14 منوط به تائید ادارات نظارتی مربوط مبنی بر برخورداری موسسه اعتباری از شرایط لازم موافقت معاون نظارت بانک مرکزی، قابل کاهش است.

ماده 19 ـ موسسه اعتباری موظف است، اطلاعات مربوط به عملیات ارزی خود را حسب مورد در سامانه ارزی درج نماید.

ماده 20 ـ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻱ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺍﺑﻼﻍ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ، ﻣ ﻮﺯ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﻣﺮﺣ ـﻪ ﺳـﻮﻡ ﺭﺍ ﻣﻄـﺎﺑﻖ مفاد بخشنامه مب/1096 مورخ 1380/10/12 بانک مرکزی اخذ نموده است، مجاز به انجام تمامی عملیات ﺍﺭﺯﻱ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﻭﻝ، دوم و سوم مندرج در ماده (4) این دستورالعمل بوده و اخذ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﻣ ﺪﺩ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

ماده 21 ـ موسسه اعتباری که قبل از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، مجوز عملیات ارزی مرحله اول و یا دوم را دریافت نموده، صرفاً مجاز به انجام عملیات ارزی مرحله اول و یا مرحله دوم- حسب مورد- در چارچوب مفاد بخشنامه شماره مب/1096 مورخ 1380/10/12 بانک مرکزی می باشد.

ماده 22 ـ تخلف از مفاد این دستورالعمل، منجر به اعمال مجازات های انتظامی موضوع ماده (44) قانونی پولی و بانکی کشور مصوب تیرماه 1351 می شود.

ماده 23 ـ از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، مقررات مغایر با آن از جمله بخشنامه شماره مب/1096 مورخ 1380/10/12 بانک مرکزی منسوخ اعلام می شود.

این دستورالعمل در 23 ماده در بیست و دومین جلسه مورخ 1395/8/23 کمیسیون مقررات و نظارت موسسات اعتباری به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می باشد.

«بسمه تعالی»

مدیران عامل محترم بانکهای غیر دولتی

بدینوسیله به اطلاع می رساند بر اساس هماهنگی های ﺑﻌﻤﻞ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎ ﺑﺨﺶ ﺍﺭﺯﻱ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻧﻚ ﺩﺭﺧﺼﻮﺹ ﺷﺮﻭﻉ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎﻧﻜﻬﺎﻱ ﻏﻴﺮﺩﻭﻟﺘﻲ، ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺩﺭ ﺳﻪ ﻣﺮﺣ ﻪ ﺑﺸﺮﺡ ﺫﻳﻞ ﺻﻮﺭﺕ ﭘﺬﻳﺮﺩ:

مرحله اول

عملیات ارزی این مرحله عبارتست از:

الف ـ دریافت سپرده های ارزی از اشخاص حقیقی و حقوقی

ب ـ نقل و انتقالات ارزی

ج ـ خرید و فروش ارز

الف ـ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﺭﺯﻱ ﺍﺯ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺣﺎﺻ ﻪ

1 ـ ﺍﻓﺘﺘﺎﺡ ﺣﺴﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﻗﺮﺽ ﺍﻟﺤﺴﻨﻪ ﺟﺎﺭﻱ ﻭ ﭘﺲ ﺍﻧﺪﺍﺯ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﻣﺪﺕ ﺩﺍﺭ ﻭ ﺻﺪﻭﺭ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺍﺭﺯﻱ ﺑﻪ ﺍﺭﺯﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﻗﺒﻮﻝ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰﻱ ﻃﺒﻖ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺳﻴﺎﺳﺘﻬﺎ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﺍﺭﺯﻱ

2 ـ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﺭﺯﻱ: ﺳﭙﺮﺩﻩ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﻗﺮﺿﻪ ﻧﺰﺩ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺍﻋﻼﻡ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤ ﻞ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻧﻚ، ﺳﭙﺮﺩﻩ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﻧﺰﺩ ﺑﺎﻧﻚ ﻫﺎﻱ ﺩﺍﺧ ﻲ، ﺍﻋﻄﺎﻱ ﺗﺴﻬﻴﻼﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﺑﻪ ﻭﺍﺭﺩﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺻﺎﺩﺭﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺍﻋﻄﺎﻱ ﺗﺴﻬﻴﻼﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﺟﻬﺖ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﻃﺮﺣﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ ﻃﺮﺣﻬﺎﻱ ﺻﺎﺩﺭﺍﺗﻲ.

3 ـ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﭘﺮﺗﻔﻮﻱ ﺍﺭﺯﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﺣ ﻪ ﺍﻭﻝ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺣﺴﺎﺏ ﺍﺭﺯﻱ ﻧﺰﺩ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺩﺍﺭﺩ.

ب ـ نقل و انتقالات ارزی

1 ـ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺍﺭﺯ ﺍﺯ ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﺭﺯﻱ ﻭ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻧﺰﺩ ﺁﻥ ﺑﺎﻧﻚ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰﻱ.

2 ـ ﺍﻧ ﺎﻡ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺣﻮﺍﻟﻪ ﻫﺎﻱ ﻭﺍﺭﺩﻩ ﻭ ﺻﺎﺩﺭﻩ ﺍﺭﺯﻱ ﻃﺒﻖ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰﻱ.

3 ـ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﻱ ﺑﺎ ﺑﺎﻧﻜﻬﺎﻱ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻧ ﺎﻡ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺣﻮﺍﻟﻪ ﻫﺎ.

ج ـ خرید و فروش ارز

ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺭﺯ ﺗﺎﺑﻊ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺭﺯ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎﻧﻜﻬﺎ ﺑﺎ ﻧﺮﺥ ﻫﺎﻱ ﺗﻮﺍﻓﻘﻲ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺍﺭﺯﻱ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

شرایط صدور مجوز عملیات ارزی مرحله اول:

ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ ﺟﻬﺖ ﺍﻧ ﺎﻡ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣ ﻪ ﻣﻨﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤ ﻴﺎﺗﻲ ﺑﺎﻧﻚ (Business Plan) ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺍﺭﺯﻱ ﺑﺎ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ.

1 ـ ﻭﺍﺣﺪ ﺍﺭﺯﻱ ﺑﺎ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ.

2 ـ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﻭﺍﺟﺪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺗ ﺮﺑﻪ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻌﺖ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ.

3 ـ ﻧﺤﻮﻩ ﺑﻜﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﺭﺯﻱ ﺑﺎﻧﻚ.

4 ـ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻭ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻭ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﻱ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ.

5 ـ تجهیزات و نرم افزار مورد نیاز.

ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧ ﺎﻡ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﻣﺮﺣ ﻪ ﺍﻭﻝ ﺁﻥ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﻲ ﺑﺎﻳﺴﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤ ﻴﺎﺗﻲ (Business Plan) ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺟﻬﺖ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

مرحله دوم:

عملیات ارزی این مرحله به شرح ذیل می باشد:

1 ـ ﺍﻧ ﺎﻡ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﺳﻨﺎﺩﻱ ﻭﺍﺭﺩﺍﺗﻲ ﻭ ﻗﺒﻮﻝ ﻭ ﺍﺑﻼﻍ ﻭ ﻣﻌﺎﻣ ﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﺳﻨﺎﺩﻱ ﺻﺎﺩﺭﺍﺗﻲ.

2 ـ  ﺍﻧ ﺎﻡ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺑﺮﻭﺍﺕ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮﻭﺍﺕ ﺍﺳﻨﺎﺩﻱ ﻭﺍﺭﺩﺍﺗﻲ ﻭ ﺻﺎﺩﺭﺍﺗﻲ.

3 ـ ﺻﺪﻭﺭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺿﻤﺎﻧﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺭﺯﻱ.

4 ـ ﺍﻧﻌﻘﺎﺩ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻫﺎﻱ ﺭﻳﻔﺎﻳﻨﺎﻧﺲ ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ ﻳﻜﺴﺎﻟﻪ.

5 ـ ﺳﺎﻳﺮ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺳﻮﻡ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺷﺮﺍﺋﻂ ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﻣﺮﺣ ﻪ ﺩﻭﻡ:

  ﺷـﺮﺍﻳـﻂ ﺻـﺪﻭﺭ ﻣ ـﻮﺯ ﻋﻤ ﻴــﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﻣـﺮﺣ ﻪ ﺩﻭﻡ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤ ﻴﺎﺗﻲ ﺑﺎﻧﻚ (Business Plan) ﺑﺎ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺫﻳﻞ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ:

1 ـ ﺍﻳ ﺎﺩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ

2 ـ ﺑﻜﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﻭ ﻭﺍﺟﺪ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺍﺯ ﺣﻴﺚ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺗ ﺮﺑﻪ.

3 ـ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﻱ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﺑﺎﻧﻜﻬﺎ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺳﻮﺋﻴﻔﺖ.

4 ـ ﺍﻳ ﺎﺩ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﻱ ﺑﺎ ﺑﺎﻧﻜﻬﺎﻱ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻱ ﻋﻤﺪﻩ ﻃﺮﻓﻬﺎﻱ ﺧﺎﺭﺟﻲ.

ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺧﺬ ﻣ ﻮﺯ ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﻣﺮﺣ ﻪ ﺍﻭﻝ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺣﺮﺍﺯ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﺬﻛﺮ ﻭ ﻛﺴﺐ ﺁﻣـﺎﺩﮔﻲ ﻻﺯﻡ ﺑـﺮﺍﻱ ﺍﻧ ـﺎﻡ ﻋﻤ ﻴـﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﺍﻳــﻦ ﻣﺮﺣ ﻪ ﺁﻥ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤ ﻴﺎﺗﻲ (Business Plan) ﻣﺮﺣ ﻪ ﺩﻭﻡ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺟﻬﺖ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻭ ﻛﺴﺐ ﻣ ﻮﺯ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻧﻤﺎﻳﺪ.

ﻣﺮﺣ ﻪ ﺳﻮﻡ:

ﻋﻤ ﻴﺎﺕ ﺍﺭﺯﻱ ﻣﺮﺣ ﻪ ﺳﻮﻡ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ:

1 ـ ﺍﻧﻌﻘﺎﺩ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻫﺎﻱ ﻓﺎﻳﻨﺎﻧﺲ.

2 ـ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻱ ﺍﺭﺯﻱ ﺑﻴﻦ ﺑﺎﻧﻜﻲ (Inter Bank)

ﺷﺮﻭﻉ عملیات ارزی ﻣﺮﺣ ﻪ ﺳﻮﻡ ﻣﻨﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻧ ﺎﻡ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺩﻭﻡ، ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤ ﻴﺎتی (Business Plan) ﻣﺮﺣ ﻪ ﺳﻮﻡ ﻭ ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰﻱ ﺟﻤﻬﻮﺭﻱ ﺍﺳﻼمی ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.

بدیهی ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ عملیات ارزی ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮﻳﻚ ﺍﺯ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﺬﻛﺮ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ های اجرایی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺨﺶ ارزی ﺑﺎﻧﻚ مرکزی ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺎﻧﻚ ﺍﺑﻼﻍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.

مدیریت ﻛﻞ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ بانک ها ﻭ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ اعتباری

ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ بانکی

ﺑﻬﺮﺍﻡ ﻓﻴﺾ ﺯﺭﻳﻦ ﻗ ﻢ 16-1615

محمود مرتضوی 3816

رونوشت: به انضمام یک نسخه صورتجلسه مورخ 1380.9.26 ﺟﻬﺖ ﺍﺳﺘﺤﻀﺎﺭ

-ﺟﻨﺎﺏ آقای وهاجی ﻗﺎﺋﻢ ﻣﻘﺎﻡ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺑﺎﻧﻚ

-ﺟﻨﺎﺏ آقای ﺩﻛﺘﺮ ﻣ ﺮﺩ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻣﺤﺘﺮﻡ ارزی ﺑﺎﻧﻚ

-ﺟﻨﺎﺏ آقای معتمدی ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ ﻣﺤﺘﺮﻡ سیاست ها ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ارزی

-ﺟﻨﺎﺏ آقای ﻣ ﺪﭘﻮﺭ مدیرکل ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤ ﻞ ﻭ عملیات ارزی

-ﺟﻨﺎﺏ آقای رشیدی ﻣﺪﻳﺮ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺍﺩﺍﺭﻩ سیاست ها ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ارزی

-ﺟﻨﺎﺏ آقای شیرازی ﻣﺪﻳﺮ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺍﺩﺍﺭﻩ عملیات ارزی

-ﺟﻨﺎﺏ آقای حاجی ﻧﻮﺭﻭﺯ ﻣﺪﻳﺮ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ بانک های تجاری ﻭ ﺍﻗﺪﺍﻡ مقتضی

-ﺟﻨﺎﺏ آقای ﻣﻬﺮﺍﻥ ﻣﺪﻳﺮ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ بانک های تخصصی ﻭ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻱ

ﺣﻜﺎﻙ. ﺹ ٨۰/١۰/١

ﺑﺴﻤﻪ تعالی

صورتجلسه

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ بانک های غیردولتی ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﺎﻧﻚ ﭘﺎﺭﺳﻴﺎﻥ ﺟﻬﺖ ﺍﻧ ﺎﻡ عملیات ارزی ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ عملیات ریالی، جلسه ای ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﺤﻮﻩ ﺍﻧ ﺎﻡ عملیات ارزی ﺗﻮﺳﻂ بانک های غیردولتی ﺩﺭ ﺩﻓﺘﺮ ﺟﻨﺎﺏ آقای ﺯﺭﻳﻦ ﻗ ﻢ ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ بانک ها ﻭ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ اعتباری ﻭ ﺑﺎ ﺣﻀﻮﺭ

-ﺟﻨﺎﺏ آقای ﻣﻌﺘﻤﺪﻱ ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ ﻣﺤﺘﺮﻡ سیاست ها ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﺍﺭﺯﻱ؛

-ﺟﻨﺎﺏ آقای ﺭﺷﻴﺪﻱ ﻣﺪﻳﺮ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺍﺩﺍﺭﻩ سیاست ها ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﺍﺭﺯﻱ؛

-ﺟﻨﺎﺏ آقای ﻣﺮﺗﻀﻮﻱ ﻣﺪﻳﺮ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ بانکی؛

-ﺟﻨﺎﺏ آقای طریقی ﺭﺋﻴﺲ ﮔﺮﻭﻩ بازرسی ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ بانک های تخصصی ﻭ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻱ غیربانکی

- ﺳﺮﻛﺎﺭ ﺧﺎﻧﻢ ﺣﻜﺎﻙ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺱ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ بانکی

در ﺗﺎﺭﻳﺦ 80.9.26 ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻭ ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ ﺍﻧ ﺎﻡ عملیات ارزی ﺑﻪ بانک های غیردولتی  ﺩﺭ ﺳﻪ ﻣﺮﺣ ﻪ ﻭ ﺑﺸﺮﺡ ﺫﻳﻞ ﺍﻧ ﺎﻡ ﭘﺬﻳﺮﺩ:

ﻣﺮﺣ ﻪ ﺍﻭﻝ:

عملیات ارزی ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣ ﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﺴﺖ ﺍﺯ

الف-ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺳﭙﺮﺩﻩ ارزی ﺍﺯ ﺍﺷﺨﺎﺹ حقیقی ﻭ حقوقی

ب-ﻧﻘﻞ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻻﺕ ارزی

ج- ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺭﺯ

ﺍﻟﻒ- دریافت سپرده های ارزی ﺍﺯ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺣﺎﺻ ﻪ

4-افتتاح حساب های ﻗﺮﺽ ﺍﻟﺤﺴﻨﻪ، ﺟﺎﺭﻱ ﻭ ﭘﺲ ﺍﻧﺪﺍﺯ، ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﻣﺪﺕ ﺩﺍﺭ ﻭ ﺻﺪﻭﺭ گواهی ﺳﭙﺮﺩﻩ ارزی ﺑﻪ ﺍﺭﺯﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﻗﺒﻮﻝ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰﻱ ﻃﺒﻖ ﺑﺨﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺩﺍﺭﻩ سیاست ها ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ارزی

5-ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﻨﺎﺑﻊ ارزی: سپرده گذاری ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﺍﻭﺭﺍﻕ ﻗﺮﺿﻪ ﻧﺰﺩ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻭ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺍﻋﻼﻡ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤ ﻞ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻧﻚ، ﺳﭙﺮﺩﻩ ﮔﺬﺍﺭﻱ ﻧﺰﺩ ﺑﺎﻧﻚ ﻫﺎﻱ ﺩﺍﺧ ی، ﺍﻋﻄﺎﻱ ﺗﺴﻬﻴﻼﺕ ارزی ﺑﻪ ﻭﺍﺭﺩﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺻﺎﺩﺭﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺍﻋﻄﺎﻱ ﺗﺴﻬﻴﻼﺕ ارزی ﺟﻬﺖ ﺍﺟﺮﺍﻱ ﻃﺮﺣﻬﺎ ﺑﺎ ﺍﻭﻟﻮﻳﺖ ﻃﺮح های صادراتی

6-مدیریت پرتفوی ارزی ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﺣ ﻪ ﺍﻭﻝ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺣﺴﺎﺏ ارزی ﻧﺰﺩ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺩﺍﺭﺩ.

ب- ﻧﻘﻞ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻻﺕ ارزی

1-ﻧﻘﻞ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺍﺭﺯ ﺍﺯ ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺑﻊ ارزی ﻭ ﺳﭙﺮﺩﻩ های ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻧﺰﺩ ﺑﺎﻧﻚ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎﻱ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰﻱ.

2-ﺍﻧ ﺎﻡ عملیات ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺣﻮﺍﻟﻪ های ﻭﺍﺭﺩﻩ ﻭ ﺻﺎﺩﺭﻩ ارزی ﻃﺒﻖ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰﻱ. 

3-ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﻱ ﺑﺎ بانک های ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻧ ﺎﻡ ﻧﻘﻞ ﻭ ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺣﻮﺍﻟﻪ ها. 

ج- ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺭﺯ

ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺭﺯ ﺗﺎﺑﻊ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺍﺭﺯ ﺗﻮﺳﻂ بانک ها ﺑﺎ ﻧﺮﺥ ﻫﺎﻱ توافقی ﻭ گواهی ﺳﭙﺮﺩﻩ ارزی می باشد.

شرایط ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ عملیات ارزی ﻣﺮﺣ ﻪ ﺍﻭﻝ

ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ ﺟﻬﺖ ﺍﻧ ﺎﻡ عملیات ارزی ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣ ﻪ ﻣﻨﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ عملیاتی ﺑﺎﻧﻚ غیردولتی (Business Plan) ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍﻣﻮﺭ ارزی ﺑﺎ ﭘﻴﺶ بینی ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮ می باشد:

1-ﻭﺍﺣﺪ ارزی ﺑﺎ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ

2-ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﻭﺍﺟﺪ شرایط ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺗ ﺮﺑﻪ کافی ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻌﺖ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ

3-ﻧﺤﻮﻩ ﺑﻜﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﻣﻨﺎﺑﻊ ارزی ﺑﺎﻧﻚ

4-پیش بینی درآمد و هزینه ﻭ ﺳﻮﺩﺁﻭﺭﻱ عملیات ﺍﺭﺯﻱ

5-ﺗ ﻬﻴﺰﺍﺕ ﻭ ﺳﺨﺖ افزار مورد نیاز

ﺑﺮﺍﻱ ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ عملیات ارزی ﻣﺮﺣ ﻪ ﺍﻭﻝ ﻣﻘﺮﺭ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ عملیاتی ﺑﺎﻧﻚ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ امور ارزی (Business Plan) ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ بانک ها ﻭ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻱ (ﺍﺩﺍﺭﺍﺕ ﺍﻣﻮﺭ ارزی نظارتی ﺫﻳﺮﺑﻂ) ﻣﻮﺭﺩ بررسی ﻭ ﺗﺎﺋﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ.ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺻﻼﺣﻴﺖ تخصصی ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﻛﺎﺭﻱ ﻛﺎﺩﺭ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻭ ﻛ ﻴﺪﻱ ﺗﻮﺳﻂ ﻛﻤﻴﺘﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ ﻣﻮﺭﺩ رسیدگی ﻭ ﺗﺎﺋﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ.

ﭘﺲ ﺍﺯ طی ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻓﻮﻕ ﻣ ﻮﺯ عملیات ارزی ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ بانک ها ﺻﺎﺩﺭ ﻭ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﻚ متقاضی ﺍﻋﻼﻡ ﮔﺮﺩﺩ. ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎﻱ ﺫﻳﺮﺑﻂ ﻧﻴﺰ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ، ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ سیاست ها ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ارزی ﺟﻬﺖ ﺍﺟﺮﺍ ﺑﻪ بانک های غیردولتی ﺍﺑﻼﻍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﺩﻳﺪ.

ﻣﺮﺣ ﻪ ﺩﻭﻡ

عملیات ارزی ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣ ﻪ ﺑﺸﺮﺡ ﺫﻳﻞ می ﺑﺎﺷﺪ:

6-ﺍﻧ ﺎﻡ عملیات ارزی ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﺳﻨﺎﺩﻱ وارداتی ﻭ ﻗﺒﻮﻝ ﻭ ﺍﺑﻼﻍ ﻭ ﻣﻌﺎﻣ ﻪ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﻣﻌﺎﻣﻼﺕ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺍﺳﻨﺎﺩﻱ صادراتی

7-ﺍﻧ ﺎﻡ عملیات ارزی ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺑﺮﻭﺍﺕ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺮﻭﺍﺕ ﺍﺳﻨﺎﺩﻱ وارداتی ﻭ صادراتی

8-ﺻﺪﻭﺭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺿﻤﺎﻧﺖ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﺭﺯﻱ

9-ﺍﻧﻌﻘﺎﺩ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻫﺎﻱ ریفاینانس ﺣﺪﺍﻛﺜﺮ ﻳﻜﺴﺎﻟﻪ

10-ﺳﺎﻳﺮ عملیات ارزی ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺳﻮﻡ پیش بینی ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺷﺮﺍیط ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ عملیات ارزی ﻣﺮﺣ ﻪ ﺩﻭﻡ ارائه برنامه عملیاتی بانک (Business Plan) با پیش بینی موارد ذیل می باشد:

5-ﺍﻳ ﺎﺩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ

6-ﺑﻜﺎﺭﮔﻴﺮﻱ ﭘﺮﺳﻨﻞ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﻭ ﻭﺍﺟﺪ شرایط ﺍﺯ ﺣﻴﺚ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﺗ ﺮﺑﻪ

7-ﺑﺮﻗﺮﺍﺭﻱ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ بانک ها ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺳﻮﺋﻴﻔﺖ

8-ﺍﻳ ﺎﺩ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﻛﺎﺭﮔﺰﺍﺭﻱ ﺑﺎ بانک های ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻱ ﻋﻤﺪﻩ ﻃﺮف های خارجی

بانک ها می توانند ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﺧﺬ ﻣ ﻮﺯ عملیات ارزی ﻣﺮﺣ ﻪ ﺍﻭﻝ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﺣﺮﺍﺯ شرایط ﻣﺮﺣ ﻪ ﺩﻭﻡ ﻭ آمادگی ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧ ﺎﻡ عملیات ارزی ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣ ﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ عملیاتی ﻣﺮﺣ ﻪ ﺩﻭﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰﻱ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﺗﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ بررسی ﻭ ﺗﺎیید ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻣﺮﺣ ﻪ ﺍﻭﻝ ﻣ ﻮﺯ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺻﺎﺩﺭ ﮔﺮﺩﺩ.

ﻣﺮﺣ ﻪ ﺳﻮﻡ

عملیات ارزی ﻣﺮﺣ ﻪ ﺳﻮﻡ ﻋﺒﺎﺭﺗﻨﺪ ﺍﺯ:

3-ﺍﻧﻌﻘﺎﺩ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩﻫﺎﻱ ﻓﺎﻳﻨﺎﻧﺲ

4-ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﻱ ارزی ﺑﻴﻦ بانکی (Inter Bank)

ﺷﺮﻭﻉ عملیات ارزی ﻣﺮﺣ ﻪ ﺳﻮﻡ ﻣﻨﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﻧ ﺎﻡ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﻭﻝ ﻭ ﺩﻭﻡ، ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ عملیاتی (Business Plan)  ﻣﺮﺣ ﻪ ﺳﻮﻡ ﻭ ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎﻧﻚ ﻣﺮﻛﺰﻱ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.

ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺍﺳﺖ، ﺻﺪﻭﺭ ﻣ ﻮﺯ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺩﻭﻡ ﻭ ﺳﻮﻡ ﻣﻮﻛﻮﻝ ﺑﻪ ﺣﺼﻮﻝ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺑﺎﻧﻚ ﺩﺭ ﺑﻪ ﺍﺟﺮﺍ ﺩﺭﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﺮﺣ ﻪ قبلی ﺑﻪ تایید ﺍﺩﺍﺭﺍﺕ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ بانک های ﺗ ﺎﺭﻱ ﻭ ﻳﺎ تخصصی، ﺣﺴﺐ ﻣﻮﺭﺩ می باشد.

ﺩﺭ ﺧﺎﺗﻤﻪ ﺍﻋﻀﺎﻱ ﻛﻤﻴﺘﻪ تایید ﺻﻼﺣﻴﺖ تخصصی ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﻛﺎﺭﻱ ﻛﺎﺩﺭ مدیریتی ﻭ ﻛ ﻴﺪﻱ ﻭﺍﺣﺪ ارزی ﺑﺎﻧﻚ متقاضی ﺑﺸﺮﺡ ﺫﻳﻞ ﻣﻮﺭﺩ تایید ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ:

1-ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ بانک ها ﻭ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻱ غیربانکی

2-ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ سیاست ها ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ارزی ﻭ ﺩﺭ ﻏﻴﺎﺏ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﺪﻳﺮ ﺍﺩﺍﺭﻩ سیاست ها ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ارزی

3-ﻣﺪﻳﺮﻛﻞ عملیات ارزی ﻭ ﺩﺭ ﻏﻴﺎﺏ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﺪﻳﺮ ﺍﺩﺍﺭﻩ عملیات ارزی

4-ﻣﺪﻳﺮ ﺍﺩﺍﺭﺍﺕ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ بانک های ﺗ ﺎﺭﻱ ﻭ ﻳﺎ تخصصی ﺣﺴﺐ ﻣﻮﺭﺩ

ﺑﻬﺮﺍﻡ فیض ﺯﺭﻳﻦ ﻗ ﻢ

ﺣﺴﻦ معتمدی

ﻣﻬﺪﻱ رشیدی

ﻣﺤﻤﻮﺩ مرتضوی

ﻓﺮﻫﺎﺩ طریقی

سیمیندخت ﺣﻜﺎﻙ

برچسب ها