عصر خودرو

بررسی روند معاملات آتی سکه طی هفته گذشته نشان می‌دهد

مقاومت معاملات آتی در برابر نزول قیمت

عصر بازار- طی هفته گذشته معاملات بازار آتی سکه در تمام سررسیدها به جز آبان ۹۶ که دورترین سررسید در این بازار محسوب می‌شود با کاهش قیمت مواجه شد؛ کاهشی که در دل خود متاثر از شاخص‌های جهانی اعم از شاخص دلار و قیمت طلای جهانی بود.

مقاومت معاملات آتی در برابر نزول قیمت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  اما نکته‌ای که باید به آن صحه گذاشت این است که با توجه به اینکه در هفته گذشته قیمت طلای جهانی تقریبا ثابت و تا حدودی در برخی مقاطع زمانی صعودی بوده است و از سوی دیگر روند دلار داخلی نزولی بود به این ترتیب با توجه به روند کاهش دلار در بازار داخلی و طلای جهانی که به نوعی واگرایی در این شاخص‌ها را نشان می‌داد، این میزان از افت کمتر از میزان مورد انتظار بوده که آن را می‌توان به مقاومت در بازار آتی سکه و در روند قیمتی سررسیدهای موجود تعبیر کرد.

این در شرایطی است که با توجه به حوادث مربوط به ریزش ساختمان پلاسکو در تهران و احتمال تعطیلی بسیاری از صرافی‌ها در این منطقه کارشناسان احتمال می‌دهند طی هفته جاری معاملات ارز و طلا در این بخش به کندی و با چالش‌هایی همراه باشد که این مساله حتما بر بازارهای مختلف از جمله بازار آتی نیز اثرگذار خواهد بود.

کارنامه آتی در هفته‌ای که گذشت

طی هفته گذشته علاوه بر قیمت‌ها، حجم معاملات در سررسیدهای مختلف بازار آتی سکه با کاهش 5 هزار واحدی روبه‌رو‌ شد و رقم 150 هزار و 448 واحدی را به ثبت رساند. عوامل تاثیر گذار و نوسان قیمت در سررسیدهای مختلف سکه آتی نشان می‌دهد میان این عوامل و تاثیری که باید بر یکدیگر می‌گذاشته‌اند همگرایی و تعادل وجود نداشته، به این معنا که دلار نزولی و طلا تقریبا روندی صعودی را طی کرده که به همین دلیل بازار دچار گیجی شده است و از سوی دیگر اگر هم قرار بوده که روندی کاهشی را در پیش بگیرد به آن اندازه که باید کاهش پیدا نکرده است، به این دلیل که طلا روندی مثبت و دلار روندی نزولی را در پیش گرفته است.

 

نگاه تکنیکال به سررسیدهای موجود

بررسی‌های تکنیکال نیز نشان می‌دهند در سررسید آتی تیر ماه 96 به نظر می‌رسد قیمت تا خط میانه چنگال کاهش یابد که در نمودار همراه قابل مشاهده است. همچنین در سررسید آتی شهریور ماه، به نظر می‌رسد قیمت تا خط میانه چنگال کاهش یابد و حتی می‌تواند در صورت همگرایی کاهش قیمت طلا و دلار تا خط پایین چنگال نیز کاهش یابد که در قسمت اول کوتاه‌مدت و قسمت دوم بلند مدت محسوب می‌شود. در سررسید آتی آبان اما طبق نمودار وضعیت کمی متفاوت است. در تصویر شاهد ایجاد کف دو‌قلو هستیم که به نظر می‌رسد قیمت تا خط میانه چنگال افزایش یابد که دلیل تفاوت در تحلیل این نماد نسبت به سایر نمادها استفاده آربیتراژی معامله‌گران از این نماد است. اما در مورد سررسید آبان، علاقه به خرید همیشه به‌صورت سنتی در دورترین ماه بیشتر از سایر ماه‌های دیگر است و نزول کمتری را حتی در روندهای نزولی دارد، مگر اینکه اختلاف قیمت به حدی برسد که در دورترین ماه اشخاصی که علاقه به آربیتراژ دارند وارد گود شوند که در این صورت، آربیتراژ سکه نقدی با دورترین ماه معقول و منطقی به نظر برسد.

بررسی ضرایب تاثیر دلار به طلا

روند طلای جهانی در حال حاضر همچنان در مسیر صعودی قرار دارد. طبق نمودار تکنیکال عبور طلا از این خط روند صعودی می‌تواند روند قیمت طلای جهانی را در کوتاه مدت منفی کند. در روندهای نوسانی، ضریب تاثیرگذاری دلار بیشتر از طلا و تقریبا نسبتی دو به یک دارد؛ به همین دلیل اتفاقات هفته گذشته، روندی کاملا منطقی را درخصوص طلا و شاخص دلار طی کرده است. در ارتباط با طلای جهانی و تحلیل تکنیکال آن باید بگوییم خط روند صعودی در کوتاه‌مدت تشکیل شده است که اگر قرار باشد این خط روند همچنان صعودی باشد، باید آن را حفظ کرد، در صورتی که اگر قیمت به پایین این خط روند بیاید، در کوتاه‌مدت روند قیمتی طلای جهانی را منفی خواهد کرد.

در این بین در تحلیل شاخص دلار باید گفت عدد 100 برای این شاخص که اصطلاحا Even point نامیده می‌شود یک تعریف ریاضی دارد و این در حالی است که شاخص مذکور در حال حاضر در رقم 101 واحد قرار دارد. در این رابطه باید در ابتدا تحلیل‌های مربوط به شاخص دلار را تکمیل کرد تا در ادامه روند طلای جهانی را پیش‌بینی کنیم. در شرایط فعلی در واقع محلی که در حال حاضر شاخص دلار در آن قرار دارد، جای بسیار حیاتی است، در واقع رقم در نزدیکی عدد 100 قرار دارد که هم از نظر ریاضی و هم روانشناسی نقطه بسیار مهمی است. در مورد شاخص دلار؛ این شاخص برای عبور از رقم 100 بسیار تلاش کرده است، در واقع نزدیک به یک سال زمان صرف شده تا شاخص دلار بتواند به رقم بالای عدد 100 برسد؛ بنابراین به نظر می‌رسد پایین آمدن این شاخص به زیر عدد 100 به همین راحتی نباشد، به این دلیل که شاخص دلار طی چند هفته گذشته با عدد 100 درگیر بوده و در نهایت به زیر این رقم افت نکرده است.

شاخص ترامپ در بازارهای جهانی

در این بین مراسم تحلیف دونالد ترامپ در روز گذشته که تا لحظه ثبت این گزارش هنوز آغاز نشده است، می‌تواند تا چند روز بازارها را با نوسانات جدیدی روبه‌رو‌ کند؛ به‌طوری‌که شاخص دلار تا چند هفته قبل از این واقعه نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده و دچار نوسانات عجیب شده و روندی غیر منطقی در این بازار را شکل داده است. طی هفته گذشته هر چه شاخص دلار نزولی بوده، در معاملات پنج‌شنبه هفته گذشته این نزول را جبران کرده است، نکته اساسی در ارتباط با شاخص دلار این است که باید منتظر ماند و دید بسته‌های تحریک اقتصادی که از سوی ترامپ وعده داده شده است چه تاثیری در اقتصاد آمریکا می‌گذارد و ارزش دلار را به چه سمت و سویی می‌برد که این موضوع مستلزم صبر است. در این رابطه دونالد ترامپ و معاونش بارها به سورپرایزی در ارتباط با اقتصاد آمریکا اشاره کرده‌اند که در ارتباط با شاخص دلار باید منتظر ماند و دید این شاخص به سمت نزول می‌رود یا صعود. به نظر می‌رسد که باید منتظر ماند و دید بسته‌های محرک اقتصادی که از سوی معاون ترامپ اعلام شده، چه بسته‌هایی هستند و چه تاثیراتی را خواهند گذاشت. طرح تامین اجتماعی (بیمه همگانی) فشار زیادی را به اقتصاد این کشور وارد خواهد کرد و اگر منابع تعیین نشده داشته باشد یا بر اساس مبانی غیرکارشناسی تعیین شود تاثیرات بدی را بر جای خواهد گذاشت. با این حال احتمال کاهش 30 دلاری طلا تا پایان ساعات معاملات در بازار جهانی به‌دلیل مراسم تحلیف دونالد ترامپ وجود دارد.

برچسب ها