عصر خودرو

جهان بر لبه پرتگاه

عصر بازار- نشریه اکونومیست در سرمقاله این هفته خود که مصادف شده است با آغاز دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، این پرسش را مطرح کرده است که چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری خود به چه دستاوردهایی خواهد رسید؟ به گفته دیوید رانسیمن، یک استاد بریتانیایی، در اغلب مواقع سیاست برای اغلب افراد اهمیتی ندارد. بعد به ناگهان برای همه مهم می‌شود. آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در روز بیستم ماه ژانویه (دیروز جمعه) یکی از این موارد است.

جهان بر لبه پرتگاه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رای‌دهندگان آمریکایی و در ابعاد وسیع‌تر، کل جهان درباره خواسته‌های ترامپ چیز چندانی نمی‌دانند. حامیان او در انتظار بزرگ‌ترین تغییرات در واشنگتن دی‌سی هستند. مخالفان او بر این باورند که چنان هرج و مرج و نابودی به بار خواهد آمد که آغازگر فصلی جدید خواهد شد اما آنچه همه در موردش توافق دارند این است که ترامپ کاملا یک رئیس‌جمهوری متفاوت خواهد بود. پرسش اما این است که چگونه خواهد بود؟ شاید به‌نظر برسد که هنوز برای پاسخ به این پرسش زود است اما از دوره رقابت انتخاباتی و پس از پیروزی او تاکنون و زندگی شخصی‌اش به‌عنوان یک فعال بخش املاک و میزبان برنامه‌های تلویزیونی، اطلاعات کافی در دسترس است تا درباره اینکه ترامپ چگونه رئیس‌جمهوری خواهد بود و در پستی که جورج واشنگتن برای نخستین بار به‌دست گرفت، چگونه فعالیت خواهد کرد، بتوان اظهارنظر کرد.

علاوه بر اینها می‌توان از تیم انتخابی او هم که تلفیقی است از تجار ثروتمند، ژنرال‌ها و فعالان جمهوری‌خواه اطلاعات لازم را به‌دست آورد. بی‌شک ترامپ هم قابل تغییر است. اما این به آن معنا نیست که همیشه باید حرف‌های رئیس‌جمهور را کنار بگذارید و ببینید که او در عمل چه می‌کند. وقتی که یک رئیس‌جمهور سخن می‌گوید نمی‌توان به آسانی تمایزی بین سخن و عمل او قائل شد. به‌عنوان مثال وقتی که او می‌گوید ناتو مهجور است، همان‌گونه که در هفته گذشته به دو روزنامه‌نگار اروپایی گفت، حتی اگر هیچ اقدامی هم در این راستا انجام ندهد، مهجور بودن آن را محتمل‌تر می‌کند. او یک نوع خوش‌بینی را هم در بین تجار آمریکایی باب کرده است، تجاری که لیاقت آن را دارند که نگران حمایت‌گرایی، مسائل ژئوپلیتیک و چگونگی اداره دولت از سوی ترامپ باشند.

واقعیت این است که اگر افزایش قیمت‌ها سریع‌تر شود، فشارها بر فدرال رزرو افزایش خواهد یافت تا نرخ بهره افزایش یابد. ارزش دلار افزایش خواهد یافت و نتایج هر بی‌ثباتی به آمریکا بازخواهد گشت. با ریاست‌جمهوری ترامپ جهان بر لبه پرتگاه قرار خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری‌های آمریکا از سالن بیضی‌شکل دفتر کار خود کارهای خوشایندی هم می‌توانند انجام دهند اما متاسفانه می‌توانند آسیب شدیدی هم به جهان وارد کنند.

برچسب ها
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امرز ۴۰۲
      • بازار امروز ۴۰۱
      • بازار امروز ۴۰۰
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۸
      • بازار امروز ۳۹۷
      • بازار امروز ۳۹۶
      • بازار امروز ۳۹۵
      • بازار امروز ۳۹۴
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو