عصر خودرو

در نخستین ماه از زمستان ۹۵ صورت گرفت؛

معاملات دی ماه همزمان با ورود SMEها و صندوق‌های VC به بازار سرمایه

عصر بازار- رصد معاملات دی‌ماه نشان می‌دهد در مجموع یک ماه، ۵ هزار و ۳۸۷ میلیون ورقه به ارزش ۳۲ هزار و ۵۵۳ میلیارد ریال در فرابورس ایران دست‌به‌دست شده که این حجم از معاملات در ۴۵۵ هزار نوبت دادوستد صورت گرفته است. در همین حال ارزش معاملات این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش یافت و حجم معاملات نیز با ۴ درصد تغییر منفی در مقایسه با دی ماه ۹۴ مواجه شد.

معاملات دی ماه همزمان با ورود SMEها و صندوق‌های VC به بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه 4 هزار و 254 میلیون سهم به ارزش 9 هزار و 481 میلیارد ریال در 374 هزار دفعه معاملاتی نقل و انتقال یافت که آمارها نشان می‌دهد در بازار پایه، حجم و ارزش معاملات نسبت به دی‌ماه سال 94 به ترتیب 10 و 71 درصد افزایش یافته است.

همچنین 65 درصد از ارزش کل معاملات این ماه به بازار ابزارهای نوین مالی اختصاص یافت؛ به طوری که این بازار میزبان نقل و انتقال 111 میلیون ورقه به ارزش 21 هزار و 383 میلیارد ریال بود و این حجم از معاملات در 81 هزار دفعه معاملاتی انجام شد.

اوراق بدهی نیز بهترین عملکرد را در این بازار به لحاظ حجم و ارزش تجربه کرد و 21 میلیون ورقه بدهی به ارزش 19 هزار و 413 میلیارد ریال مبادله شد. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن نیز رتبه‌های بعدی این بازار را کسب کردند؛ به گونه‌ای که 90 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 115 میلیارد ریال در ETFها مبادله شد و یک هزار و یک میلیون ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 855 میلیارد ریال نیز دست‌به‌دست شد.

در همین حال در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط که در نخستین هفته دی‌ماه آغاز به کار کرد، 15 میلیون ورقه به ارزش 316 میلیارد ریال نقل‌وانتقال یافت.

به طور میانگین در 20 روز معاملاتی دی‌ماه 95 روزانه 269 میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 638 میلیارد ریال معامله شده است. علاوه بر این در آخرین روز معاملاتی این ماه معاملاتی، بازارهای اول، دوم، پایه، اوراق بدهی و بازار اول به ترتیب بیشترین ارزش بازارهای فرابورس را به خود اختصاص دادند. همچنین شاخص کل در 29 دی‌ماه در ارتفاع 854 واحدی ایستاد.

سهم 20 درصدی فلزات اساسی از صنایع فرابورسی

در همین حال نگاهی به معاملات انجام‌شده در صنایع فرابورسی نشان می‌دهد که گروه فلزات اساسی با معامله یک هزار و 337 میلیارد ریال 20 درصد از ارزش معالات خرد بازار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت را در اختیار گرفته و همانند ماه گذشته (آذر 95) همچنان در صدر صنایع ایستاده است.

جایگاه‌های دوم و سوم صنایع فرابورسی را نیز گروه‌های محصولات شیمیایی و پیمانکاری صنعتی به ترتیب با ارزش معاملاتی 868 میلیارد و 556 میلیارد ریال و سهم 13 و 8 درصدی از صنایع کسب کردند.

نخستین عرضه اولیه به روش ثبت سفارش و آغاز به کار صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و بازار SME

در این ماه برای نخستین بار عرضه اولیه به روش ثبت سفارش (Book Building) با عرضه 10 درصد از سهام شرکت پاکدیس در بازار دوم فرابورس انجام شد.

از دیگر رویدادهای مهم دی‌ماه می‌توان به ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به بازار سرمایه از طریق فرابورس ایران در تاریخ 4/10/95 اشاره کرد. در همین حال آغاز و اتمام پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری جسورانه «لوتوس» و «آرمان‌آتی» در بازار سوم فرابورس صورت گرفت.

بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز با عرضه 10 درصد از سهام شرکت مجتمع پترو صنعت گامرون در تایخ 6/10/95 بازگشایی شد.

رشد 30 درصدی حجم و ارزش معاملات این هفته

در 5 روز معاملاتی هفته منتهی به اول بهمن‌ماه یک هزار و 323 میلیون ورقه به ارزش 8 هزار و 541 میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس ایران مبادله شد که این حجم و ارزش نسبت به هفته پیش به ترتیب افزایش 34 و 30 درصدی را تجربه کرد.

همچنین در همین هفته در بازار اول 150 میلیون ورقه به ارزش 261 میلیارد ریال، در بازار دوم 524 میلیون ورقه به ارزش بیش از یک هزار و400 میلیارد ریال و در بازار پایه 615 میلیون ورقه به ارزش 787 میلیارد ریال دست‌به‌دست شد؛ درحالی که بازارهای اول و پایه با افزایش زیاد (تا سقف 98 درصد) و بازار دوم با کاهش اندک (‌کم‌تر از 10 درصد) به لحاظ میزان حجم و ارزش مواجه شدند.

برچسب ها