عصر خودرو

وزیر راه و شهرسازی خبر داد

مذاکره با چین برای ساخت راه‌آهنی که ۱۲ سال متوقف بود

عصر بازار- وزیر راه با اشاره به این‌که زمانیکه وزارت راه را تحویل گرفتم ۱۰ هزار کیلومتر پروژه رها شده داستیم از مذاکره با با چینی ها برای شروع ساخت پروژه راه‌آهن بوشهر-شیراز خبر داد و گفت: با ساخت جزیره نگین از منابع غیردولتی، بندر بوشهر توسعه می‌یابد.

مذاکره با چین برای ساخت راه‌آهنی که ۱۲ سال متوقف بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم،‌ عباس آخوندی با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های جانباختگان حادثه تلخ فروریزش ساختمان پلاسکو ، اظهار کرد:استان بوشهر به عنوان استانی که نگین خلیج فارس است می‌تواند در جهت توسعه ایران نقش آفرینی کند. اولین کار ما برای توسعه بوشهر توسعه بندر بوشهر بود که در سال 93 آغاز کردیم. بندر بوشهر کاملا به شهرملحق شده بود و فضا برای توسعه نداشت. باید فکری برای توسعه بندر می‌شد.

وی با بیان این که توسعه بندر بیش از 400 میلیارد تومان هزینه داشت و در شرایط تنگنای مالی امکان هزینه‌کرد آن از منابع دولتی نبود، گفت: اولین بندری که با استفاده از منابع غیردولتی توسعه یافت، بندر بوشهر است.

وزیر راه و شهرسازی به بازدید خود از جزیره در حال ساخت نگین واقع در بندر بوشهر اشاره کرد و با بیان این‌که دو نکته ارزشمند در این بازدید وجود داشت، افزود: نخست آن که کارگاه زنده وفعال است، دوم این که پسکرانه خوبی در بندر ایجاد شده که فضای توسعه بوشهر را در پی خواهد داشت.

آخوندی توسعه بوشهر را توسعه دریامحور دانست و گفت: ایجاد این پسکرانه امکان سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند و با ساخت جزیره نگین و امکان پهلوگیری کشتی‌های 50 هزار تنی شاهد ارتقای کیفیت زندگی مردم بوشهر خواهیم بود. نحوه دسترسی به جزیره نگین و بندر بوشهر اهمیت زیادی دارد که نهایتا امیدواریم با ساخت جاده پیرامونی و اتصال راه‌آهن به بندر شاهد حمل ونقل ترکیبی بین دریا، زمین و ریل در بوشهر باشیم.

وی با اشاره به فرسایش زیاد بندر در نتیجه رطوبت زیاد افزود: در شرایط خاص بندر بوشهر تعمیر، نگهداری و مرمت بنادین بندر مطرح است و این پروژه طی برنامه کاملی در استان در حال اجراست.

وی همچنین با اشاره به درخواست‌های نمایندگان استان برای عملیاتی کردن راه‌آهن شیراز-بوشهر پس از 12 سال، اظهار کرد: وقتی وزارتخانه را تحویل گرفتم بیش از 10هزار کیلومتر پروژه شروع و رها شده داشتیم. موفق شدیم 5مرکز استان جدید را تعریف کنیم که به راه‌آهن وصل شوند و بتوانیم این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم.

آخوندی با بیان این که بدون اتمام پروژه‌های رها شده نمی‌توانستیم پروژه جدیدی آغاز کنیم گفت: بوشهر برای ما بسیار مهم بود و به همین دلیل در سفر به چین یکی از موضوع‌های مهم مذاکره با تعدادی از شرکت‌های چینی، سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت راه‌آهن بوشهر- شیراز بود.

وی گفت در این شرایط امکان فعال کردن این پروژه از محل بودجه دولت وجود ندارد و باید به دنبال تامین مالی بین‌المللی برویم.

وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: شرکت‌های چینی در حال بررسی پیشنهاد ما هستند و امیدوارم با دریافت پیشنهاد روشنی از طرف چینی‌ها برای آغاز سرمایه‌گذاری، پروژه‌ای که 12 سال است متوقف شده به یک برنامه عملیاتی تبدیل شود.

آخوندی در خصوص راه‌های ارتباطی استان بوشهر نیز گفت: بخش عمده ای از محورهای اصلی و فرعی مورد نظر استان از تعهدات سفررئیس جمهوری به استان است که تامین مالی می شوند و در مورد مابقی موارد باید بیشتر مطالعه و بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت بندرهای موجود در کشور به خصوص بندر بوشهر باید سیستم دریایی بین بنادر داخلی نیز ایجاد شود، افزود: توجه به حمل و نقل دریایی بین بندرهای داخلی از نظر کسب و کار و اقتصاد به ملوانان کمک بزرگی می کند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی بین بندرهای داخلی در کشور فراموش شده است، تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از این طرح حمایت جدی می کند.

برچسب ها