عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- بورس کالاطی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، ستاد تنظیم بازار در حالی مجوز صادرات سه میلیون تن محصول گندم را صادر کرده که تاکنون طی سه مرحله صادرات محصول از طریق بورس کالا انجام شده و معاون وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته اظهار داشت: در خصوص این محصول استراتژیک نکته مهم و اساسی اینجاست که بایستی خوشحال باشیم در تولید گندم در کشور به خودکفایی رسیده و به جرگه صادرکنندگان در جهان پیوسته است.

علی قنبری در ادامه از اوج گیری صادرات محصول گندم در بورس کالا سخن گفت و تأکید کرد: صادرات گندم دوروم و نرم جهت تولید آرد در هفته های آینده افزایش خواهد یافت و با این روند تا آخر سال جاری انتظار داریم به مرز دو میلیون تن صادرات گندم دوروم و گندم نرم نایل آییم تا ارز آوری بالایی برای کشور رقم بخورد.

توسعه تعاملات بین المللی بورس کالا

مدیر عامل بورس کالای ایران طی هفته اخیر از توسعه تعاملات بورس کالا با بورس ارمنستان و روسیه خبر داد و گفت: اخیرا بورس کالای ایران با بورس ارمنستان به یک توافق تازه دست پیدا کردند و از آنجایی که نخست‌وزیر سابق این کشور، رییس تشکل اورآسیاست، می‌توانیم از ظرفیت‌های ارمنستان به نفع خودمان به خوبی استفاده کنیم. هرچند به دلیل ساختارهای اقتصاد کمونیستی در این بخش از منطقه جغرافیایی فعالیت با این‌گونه کشورها کمی پیچیده است و به همین خاطر باید ملاحظات خاصی را رعایت کنیم. البته باید برای تقویت حضور و تعاملات با بورس‌های این منطقه با روسیه نیز تعامل‌های قوی‌تری داشته باشیم تا راه‌های تازه‌تری برای ورود ایران به منطقه باز شود. البته باید اذعان داشت که بعضی از کشورهای این منطقه از استقلال و قدرت خوبی برخوردار هستند که می‌توانیم از این فرصت‌های مناسب نیز به خوبی بهره ببریم و تنها به تقویت ارتباط با روسیه متکی نباشیم.

عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا

دبیر انجمن ملی طیور ایران طی هفته اخیر از عرضه جوجه یک روزه در بورس کالا خبر داد و گفت: همواره یکی از مهمترین اهداف انجمن ملی طیور ایران از گذشته این بوده است که معاملات جوجه یک روزه را در بازاری شفاف و قابل رصد همچون بورس کالای ایران انجام دهد.

سعید اصغری فرد افزود: در معاملات بورس کالا، تمام روند معاملات و خریداران و فروشندگان شفاف است و به این ترتیب در بازارهای این چنینی دلالان نمی توانند مانور دهند چرا که قیمت مرغ در بازار مشخص است و واسطه نمی تواند سود زیادی حاصل کند، حال ما نیز برای این که قیمت ها در بازاری شفاف و به صورت عادلانه کشف شود، بورس کالا را برای عرضه محصولاتمان انتخاب کرده ایم .

لزوم آشنایی فعالان بازارهای کالایی با مفاهیم معاملات مشتقه

سومین نشست تخصصی مشتقات هفته گذشته با هدف افزایش دانش مالی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه به میزبانی شرکت بورس کالای ایران برگزار شد.

بر همین اساس مدیر توسعه بازار مشتقه شرکت بورس کالای ایران در این نشست ضمن بیان تاریخچه راه‌اندازی قراردادهای آتی گفت: شروع معاملات قراردادهای آتی با شمش طلا ، سکه طلا، کاتد مس، مفتول، زیره و کنجاله شروع شد و از کل معاملات قراردادهای آتی، قرارداد سکه طلا همچنان معامله می‌شود.

ناصرپور افزود: سیر توسعه بازار مشتقه در ایران طبق طراحی داخلی با بهره‌مندی از تجربیات جهانی به مرور انجام شده است و برای مدیریت ریسک قراردادهای آتی از سازوکار قرارداد محور استفاده می‌کنیم و دریافت وجه تضمین یکی از راه‌های مدیریت ریسک در این بازار است.

جولان معاملات فردایی غیر رسمی

در پی نوسان نرخ ارز در هفته های اخیر، معاملات مختلفی از جمله معاملات فردایی در سبزه میدان با حجمی بالا و بدون هیچ آمار شفاف، نظارت و قوانینی تضمین شده انجام می شود و این یکی از عوامل شکل گیری غیر منطقی نرخ ارز است.

یکی از کارشناس بازار ارز هفته اخیر در گفت و گویی بزرگترین دغدغه شرکت های بازرگانی و تولیدکنندگان را نوسان نرخ ارز دانست و گفت: پارامترهای موجود نشان می دهد طی سال آینده ریسک نرخ ارز جدی تر هم خواهد شد بر همین راه‌اندازی بازار آتی ارز برای پوشش این ریسک ضروری است و نیازی نیست که حتما منتظر تک نرخی شدن بازار ارز باشیم.

ابوذر نجمی ادامه داد: راه اندازی بازار آتی ارز در شرایط فعلی می‌تواند موقعیت مناسبی برای اقتصاد ایران فراهم آورد و اگر این بازار راه اندازی شود فضای جدید برای بازار ارز و در نتیجه فرصتی برای پوشش ریسک شرکت ها و سرمایه گذاران به وجود خواهد آمد.

برچسب ها