عصر خودرو

توصیه های سیف به مدیران بانکها؛

مدیران بانکی مسئول خروجی بانکها

مقابله خردمندانه با توقعات نابجا

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی، مدیران عامل بانکها را مسئول خروجی نظام بانکی دانست و به آنها توصیه کرد تا با توقعات نابجا، خردمندانه مقابله کنند.

مدیران بانکی مسئول خروجی بانکها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بانک مرکزی، ولی الله سیف، در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، ضمن برشمردن مشکلات نظام بانکی، راه برون رفت از وضعیت کنونی بانک ها را در تقویت روحیه رقابت و حرفه گرایی مدیریت، به ویژه در بخش منابع و مصارف بانک ها اعلام کرد و گفت: علیرغم مشکلات، بخش گسترده‌ای از دستاوردهای دولت در این دوره، مرهون تلاش و جهتگیری های مثبت بانک‌ها است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: نظام بانکی علیرغم مشکلات عدیده‌ای که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، در سال‌های اخیر همواره در کنار دولت رشد و ارتقاء اوضاع اقتصادی کشور را هدف خود قرار داده‌است که نتیجه آن را می‌توان، در موفقیت طرح‌های بزرگی همچون طرح حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: با هماهنگی و انسجامی که نظام بانکی در اجرای طرح تامین مالی واحدهای کوچک و متوسط از خود نشان داد، جایگاه نظام بانکی تقویت شد و با تداوم این انسجام و همکاری، مسایل پیش روی قطعاً با سهولت بیشتری مرتفع خواهد شد.

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به اهمیت تمرکز بر فعالیت حرفه ای در نظم بانکی و تاکید بر باورهای کارشناسی برای رفع مشکلات بانک‌ها، تصریح کرد: وظیفه بانک مرکزی، حمایت از حرفه‌ بانکداری است و در این مسیر، یاریگر مدیرانی هستیم که بر رعایت اصول حرفه ای پافشاری می کنند. البته شایان ذکر است که بانک‌ها با مشکلات بسیاری روبرو هستند و دولت نیز به آن وقوف دارد، لیکن علیرغم مشکلات، بخش گسترده‌ای از دستاوردهای دولت در این دوره، مرهون تلاش بانک‌ها است.

وی افزود: بانک، یک بنگاه اقتصادی است که مسایل آن، تنها با مدیریت حرفه‌ای و بهینه منابع و مصارف حل خواهد شد. مدیران بانک‌ها مسئول خروجی بانک خود هستند و باید با اتکاء به حرفه‌ای گرایی و مقابله خردمندانه با توقعات نابجا، فعالیت کنند. باید در نظر داشته باشیم که وظیفه بانک، تامین تکالیف دیگران مغایر با ضوابط بانکی نیست.

سیف، نقش بانک مرکزی و بانک‌ها را در دستیابی به اهداف کلان اقتصاد مقاومتی، کلیدی خواند و افزود: بانک مرکزی باید عواملی را که به اقتصاد کشور شوک وارد می‌آورد، ‌ شناسایی کرده و با برنامه ریزی منسجم مانع گسترش آنها شود. برای مثال باید رشد نقدینگی را کنترل کرد؛ چرا که موجب تورم و مانع رشد اقتصادی می‌شود و یا اگر نوسانات قیمت ارز بر اقتصاد کشور صدمه وارد می‌کند، این بانک‌ها هستند که با گسترش فعالیت‌های ارزی خود می‌توانند ثبات را به این بازار بازگردانند.

رئیس کل بانک مرکزی خواستار تقویت روحیه رقابت مثبت میان بازیگران عرصه بانکداری شد و پیشنهاد کرد: تقویت روحیه رقابت در نظام بانکداری، یک راه حل مناسب برای برون رفت از وضعیت کنونی به شمار می‌آید. در این مسیر، لازم است بدنه  بین‌الملل بانک‌ها، پویایی و نوآوری دوران گذشته را بازیابند و ارائه خدمات به بخش تجارت خارجی کشور را در دست گیرند. در همین زمینه سیف تاکید کرد نباید روحیه رقابت مثبت با جنگ قیمتی بر سر نرخ سود اشتباه شود.

وی افزود: تجربه نشان می‌دهد افزایش نرخ سود سپرده، لزوماً به رشد سپرده‌گیری نمی‌انجامد و ارایه نرخ سود سپرده بالا و غیر منطقی، به معنای دادن حقوق سهامدار به سپرده گذار است. مدیران بانک‌ها باید در شرایط کنونی که در ثبات و پایداری بانک‌ها تردید وجود دارد با احتیاط مضاعف عمل و انضباط مالی ایجاد شده را حفظ کنند. از آنجا که تعادل حاصل شده را تنها با نظارت عالی می‌توان حفظ کرد، بانک مرکزی نیز منصفانه ولی قاطعانه با بانک‌های متخلف برخورد خواهد کرد.

در این جلسه، ‌ رئیس کل بانک مرکزی مدیران عامل بانک‌ها را به گسترش تعامل موثر و هدفمند با رسانه‌ها فراخواند و تاکید کرد: حضور مدیران و اعضای هیئت مدیره بانک ها در صحنه رسانه‌ها و گفت وگو با افکار عمومی، نه تنها جلوی شکل‌گیری بسیاری از شبهات و زیر سوال رفتن نظام بانکی را می‌گیرد، بلکه از جنبه ایجابی و فرهنگ سازی نیز حائز اهمیت است.

برچسب ها