عصر خودرو

ظرفیت صادرات برق ایران به پاکستان افزایش یافت

عصر بازار- با بهره‌برداری از تاسیسات جدید مرزی، ظرفیت صادرات برق ایران به پاکستان به عنوان یکی از مشتریان سنتی انرژی در منطقه خاورمیانه، افزایش یافت.

ظرفیت صادرات برق ایران به پاکستان افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، پس از امضای تفاهم نامه مشترک برقی بین ایران و پاکستان در اواسط امسال به منظور افزایش صادرات برق ایران به پاکستان، اولین پروژه تقویت و افزایش ظرفیت صادرات انرژی الکتریکی به این کشور همسایه در مدار بهره برداری قرار گرفت.

بر این اساس، تاسیسات توسعه پست 230/63کیلوولت «جکیگور» در استان سیستان و بلوچستان، با هدف افزایش صادرات انرژی به پاکستان با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال، هفته جاری راه اندازی شده است.

صادرات برق ایران به پاکستان از سابقه‌ای نزدیک به 13 سال برخوردار بوده که فروردین ماه امسال، با سفر حمید چیت‌چیان وزیر نیرو به اسلام آباد، توافقی با پاکستان به منظور افزایش 40 درصدی ظرفیت و توان صادرات برق به این کشور همسایه انجام گرفت.

از این رو، برای تحقق این توافق برقی بین تهران- پاکستان باید با احداث خطوط، تاسیسات و تجهیزات جدید ظرفیت صادرات از 74 مگاوات فعلی به 104 مگاوات افزایش یابد.

از سوی دیگر حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو به تازگی با بیان اینکه پاکستانی‌ها همچنین در این مذاکرات، خواهان افزایش واردات برق از ایران بین  یک‌هزار تا سه هزار مگاوات هستند، گفته است: به این منظور مقرر شد ایران برای انتقال 600 مگاوات برق، ضمن تامین تجهیزات تا مرز پاکستان، نسبت به ساخت خطوط انتقال اقدام کند؛ همچنین پاکستان نیز شرایط لازم برای اجرای این کار در داخل مرزهایش را مهیا کند.

برچسب ها