عصر خودرو

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد؛

تولید نفت اوپک کاهش یافت

عصر بازار- مجموع تولید نفت اوپک در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، با کاهش بیش از ۲۲۰ هزار بشکه ای در روز روبرو شد.

تولید نفت اوپک کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، تولید نفت اوپک در آخرین ماه سال گذشته میلادی یعنی دسامبر با کاهش روبرو شد. بر همین اساس، گزارش ماهانه اوپک نشان می دهد که مجموع تولید کشورهای عضو این سازمان در ماه دسامبر، نسبت به ماه قبل از آن با 221 هزار بشکه کاهش در روز به رقم 33.1 میلیون بشکه در روز رسید.

همچنین تولید نفت عربستان هم در ماه دسامبر، با 43 هزار بشکه کاهش در روز به 10.5 میلیون بشکه رسید؛ ضمن اینکه الجزایر، اکوادور، گابن، نیجریه، امارات متحده عربی و ونزوئلا هم تولید خود را کاهش دادند. 

این در حالی است که تولید نفت عراق در این ماه، با 43 هزار بشکه افزایش در روز به 4.6 میلیون بشکه رسید و ایران هم  تولید خود را با افزایش 10 هزار بشکه ای در روز، به 3.7 میلیون بشکه رساند و کویت با 2 هزار بشکه افزایش تولید در روز،  رقم 2.8 میلیون بشکه در روز را ثبت کرد. 

البته بر اساس توافق انجام گرفته میان اعضای اوپک، قرار است که عربستان سعودی، عراق، کویت و امارات متحده عربی هر کدام به ترتیب تولید خود را روزانه به 10.1 میلیون بشکه، 4.4 میلیون بشکه، 2.7 میلیون بشکه و 2.9 میلیون بشکه کاهش دهند؛ این در حالی است که ایران مجاز به افزایش تولید خود تا سقف 3.8 میلیون بشکه در روز است و کشورهای لیبی و نیجریه هم از کاهش تولید معاف شده اند. 

در همین حال اوپک انتظار دارد که عرضه نفت توسط کشورهای غیر اوپکی در سال جاری میلادی، با افزایش 120 هزار بشکه ای در روز روبرو شود؛ این در حالی است که افزایش تولید نفت کشورهای غیر اوپکی در ماه گذشته میلادی، 300 هزار بشکه در روز گزارش شده است.

برچسب ها