عصر خودرو

قیمت نفت افزایش یافت

عصر بازار- تقویت احتمال کاهش عرضه نفت به بازار و انتشار گزارش هایی از افزایش بی سابقه تقاضای چین موجب شد تا قیمت نفت امروز برای دومین جلسه متوالی افزایش یابد، اما افزایش حجم ذخایر نفت خام و بنزین آمریکا قیمت ها را تحت فشار قرار داده است.

قیمت نفت افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم ، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 15 سنت افزایش به 54 دلار و 31 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز 17 سنت افزایش داشت و به 51 دلار و 54 سنت رسید.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که هرچند «خیلی زود است» که میزان تبعیت اعضای اوپک از توافق کاهش تولید را مورد ارزیابی قرار دهیم، اما حجم ذخایر نفت تجاری در کشورهای توسعه یافته در ماه نوامبر برای چهارمین ماه متوالی کاهش داشته و انتظار می رود در ماه دسامبر نیز این کاهش ادامه یافته باشد.

آمارها نشان می دهد که میزان تولید فرآورده های پالایشگاهی چین در ماه دسامبر 3.7 درصد افزایش یافته و به 47.82 میلیون تن، معادل 11.26 میلیون بشکه در روز رسیده است که رکوردی بی سابقه محسوب می شود. ظرفیت پذیرش نفت خام چین نیز در سال 2016 به 10.79 میلیون بشکه در روز رسیده که رکوردی بی سابقه است.

ریک اسپونر، تحلیلگر بازار نفت در موسسه سی ام سی مارکتس گفت: «آمارهای بخش انرژی چین خبری خوب برای بازار است، اما این آمارها قبلا پیش بینی شده بود... انتظار می رود رشد تقاضا در سال 2017 نیز ادامه یابد.»

اقتصاد چین به لطف افزایش هزینه های دولتی و وام دهی بی سابقه بانک ها، در سه ماهه پایانی سال 2016، رشدی 6.8 درصدی را تجربه کرد که فراتر از پیش بینی ها بود.

با این وجود، افزایش حجم ذخایر نفت و بنزین در آمریکا موجب شده تا رشد قیمت ها محدود باشد.

*شکاف عرضه و تقاضا در بازار نفت در حال کم شدن است

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد، عرضه و تقاضا در بازارهای نفت به آهستگی در حال نزدیک شدن به هم است و در حالی که تقاضا در حال افزایش است، سرمایه گذاران منتظرند تا ببینند که آیا توافق کاهش تولید وعده داده شده محقق خواهد شد یا نه.

بر اساس این گزارش، آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه خود گفته که کاهش تولید های اعلام شده از سوی اوپک و 11تولید کننده غیر عضو این سازمان وارد دوره راستی آزمایی شده است.

اوپک در ماه نوامبر توافق کرد که تولید خود را در 6 ماهه نخست امسال به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد و به 32.5 میلیون بشکه در روز برساند. 11 تولید کننده غیر عضو هم توافق کرده اند که 558 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش دهند.

در گزارش آژانس آمده است: «خیلی زود است که بخواهیم بگوییم تبعیت از این توافق چه میزان بوده است... بازار منتظر نتیجه توافق کاهش تولید است.»

در همین حال، میزان ذخایر نفتی در حال کاهش و میزان تقاضا در حال افزایش است.

این گزارش حاکی است، حجم ذخایر نفت خام تجاری در کشورهای مهم صنعتی در ماه نوامبر برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافته هرچند که همچنان بیش از 300 میلیون بشکه بالاتر از متوسط 5 سال گذشته است. در جولای سال گذشته، ذخایر نفت تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای به رکورد بی سابقه 3.101 میلیارد بشکه رسید.

آژانس بین المللی انرژی همچنین اعلام کرد، میزان مصرف جهانی قوی تر نفت موجب شده تا برآوردها از رشد تقاضای جهانی در سال گذشته 110 هزار بشکه افزایش یابد و به 1.5 میلیون بشکه در روز برسد که بالاتر از  متوسط نرخ رشد 1.2 میلیون بشکه ای از ابتدا قرن بیست و یکم تاکنون بوده است. میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2015، به بالاترین رقم 5 سال ماقبل از خود یعنی 1.8 میلیون بشکه در روز رسیده بود.

برچسب ها