عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد:

سه دستاورد مهم تزریق منابع صندوق ها به بازار سهام

عصر بازار- تصمیم جدید سازمان بورس در خصوص الزام صندوق های سرمایه گذاری برای تزریق ۵ درصد سرمایه هایشان به بازار سهام می تواند رونق و رشدی با ثبات و بلندمدت را برای بازار سرمایه به ارمغان بیاورد.

سه دستاورد مهم تزریق منابع صندوق ها به بازار سهام
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، فرهاد رمضان- کارشناس بازار سرمایه در خصوص الزام تزریق 5 درصدی سرمایه صندوق ها به بازار سهام و با تاکید بر اینکه این تصمیم بازار را با تحولات مثبتی همراه خواهد کرد، گفت: سیاست سازمان بورس سه هدف مهم را در راستای توسعه بازار سرمایه و حتی رشد اقتصادی محقق خواهد کرد.

وی به اولین هدف اشاره کرد و گفت: این اتفاق باعث جذب نقدینگی های جدید در بازار سرمایه و افزایش تامین مالی از این محل می شود و مشکل بزرگ بازار یعنی کمبود نقدینگی را برطرف می کند.

رمضان به دومین دستاورد این تصمیم مهم اشاره کرد و افزود: با ورود سرمایه های جدید و تحریک تقاضا ، به فضای بازار سهام هیجانی مثبت تزریق می شود که انتظارات عموم مردم را در خصوص رونق بازار سهام محقق می کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سومین هدفی که با تزریق این نقدینگی ها در بازار محقق می شود، اظهار داشت: با ورود این حجم قابل توجه از نقدینگی های جدید به بازار، گردش مالی بازار سرمایه افزایش خواهد یافت. هرچه قدر حجم ورود ثروت به بازار سرمایه افزایش داشته باشد به طور طبیعی کنترل نقدینگی در جامعه راحت تر و همچنین کنترل تورم نیز تسهیل می شود.

رمضان در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آثار عملی این تصمیم چه زمان خود را در بازار نشان میدهد،افزود: به طور قطع نباید منتظر بود تا چنین تصمیمی یک شبه اجرا شود و در همان زمان کوتاه نیز بازار سرمایه را متحول کند. به گفته رمضان آثار عملی این تصمیم از اواخر اسفند ماه و اوایل سال آینده خود را در بازار سرمایه نمایان می کند.

رمضان درباره مزیت های تغییر روش عرضه اولیه از حراج به ثبت سفارش نیز گفت: در روش بوک بیلدینگ تقاضای فعال نمایش داده می شود به این ترتیب تقاضاهای کاذب و سفته بازی های غیر معمول در عرضه های اولیه به شدت کاهش خواهد یافت.

وی معتقد است این تصمیم در کنار تصمیم سازمان بورس درباره صندوق های سرمایه گذاری می تواند به افزایش شفافیت و منطقی شدن بازار سرمایه کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد ست هرچند چشم انداز بازار سرمایه روشن است اما برای 6 ماه آینده این بازار نمی توان تصویر واضحی را ترسیم کرد.

وی درپاسخ به این سوال که در این شرایط چه صنایعی می توانند مورد توجه سهامداران قرار بگیرند،گفت: در این شرایط انتظار شرکت های دارایی محور بیشتر مورد توجه سهامداران قرار می گیرند چراکه شرکت های دارایی محور سودهای غیر عملیاتی دارند وبه همین علت این گروه ها می توانند مرکز توجه بازار سرمایه باشند.

برچسب ها