عصر خودرو

قرارداد خدمات مدیریت پروژه و بازرسی فنی «تاپی» امضا شد

عصر بازار- قرارداد خدمات مدیریت پروژه شامل خدمات مهندسی، بازرسی فنی و نظارت برخط لوله گاز «تاپی» بین شرکت مجری این طرح با یک شرکت مشاوره مهندسی اتریشی امضا شد.

قرارداد خدمات مدیریت پروژه و بازرسی فنی «تاپی» امضا شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، پایگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و گاز ترکمنستان امروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: قرارداد ارائه خدمات مدیریت پروژه شامل خدمات مهندسی، برنامه‌ریزی، بازرسی فنی و نظارت بر بخش «افغانستان و پاکستان» از خط لوله گاز «تاپی»، بین شرکت مشاوره مهندسی اتریشی «ILF» و شرکت «TAPI Pipeline Company Limited» امضا شد.

براساس این گزارش، در حال حاضر مراحل مطالعاتی طرح خط لوله گاز تاپی در خاک ترکمنستان تکمیل شده است و در قلمرو کشورهای افغانستان و پاکستان نیز مطالعه مسیر این خط لوله شروع شده که به زودی فرایند عملیات طراحی این پروژه آغاز خواهد گردید و به صورت موازی اسناد مناقصه برای تأمین تجهیزات مورد نیاز نیز منتشر خواهند شد.

این گزارش افزود: شرکت «TAPI Pipeline Company Limited» که مجری خط لوله گاز مذکور است، مشغول انجام مذاکرات با تمام شرکت و طرف‌های علاقه‌مند برای مشارکت در طرح مذکور می‌باشد و در این زمینه، مسئله چگونگی مشارکت و سهیم بودن در این طرح به وسیله طرح‌های فاینانس و نهادهای بین‌المللی مالی و اعتباری محور مذاکرات طرفین می‌باشند.

در پایان این گزارش آمده‌ است: در حال حاضر موافقتنامه مربوطه با «بانک توسعه آسیایی» جهت ارائه خدمات مشاوره در زمینه تأمین مالی طرح تاپی نیز در دست تهیه و تدوین می‌باشد.

این در حالی است که بانک توسعه اسلامی، 2 ماه پیش مبلغ 700 میلیون دلار وام برای تأمین مالی ساخت بخش ترکمنی خط لوله گاز تاپی اختصاص داد.

طول خط لوله گاز تاپی 1814 کیلومتر است که 214 کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، 774 کیلومتر آن از خاک افغانستان، 826 کیلومتر آن از خاک پاکستان تا مرزهای کشور هند عبور خواهد کرد.

ظرفیت انتقال این خط سالانه 33 میلیارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال 2019 میلادی به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

4 کشور حاضر در این پروژه، چندی پیش به توافق رسیدند که شرکت ملی گاز «ترکمن گاز» رهبری یک کنسرسیوم را برای هدایت این پروژه ١۰ میلیارد دلاری بر عهده گیرد، البته تعدادی از شرکای تجاری خارجی نیز قرار است در این طرح شرکت داشته باشند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان منطقه، یکی از چالش‏‌های بزرگ این پروژه تداوم ناامنی و عبور این خط لوله از مناطقی است که امنیت چندانی در افغانستان ندارند.

برچسب ها
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امرز ۴۰۲
      • بازار امروز ۴۰۱
      • بازار امروز ۴۰۰
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۸
      • بازار امروز ۳۹۷
      • بازار امروز ۳۹۶
      • بازار امروز ۳۹۵
      • بازار امروز ۳۹۴
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو