عصر خودرو

واکنش هیوندای به تهدیدهای ترامپ

عصر بازار- گروه هیوندای موتور اعلام کرد: سرمایه‌گذاری خود در آمریکا را ظرف پنج سال آینده به میزان ۵۰ درصد افزایش داده و به ۳.۱ میلیارد دلار می‌رساند و ممکن است کارخانه جدیدی در این کشور احداث کند.

واکنش هیوندای به تهدیدهای ترامپ
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، گروه هیوندای کره‌ جنوبی، جدیدترین شرکت خودروسازی است که برنامه سرمایه‌گذاری جدید در آمریکا را به دنبال تهدید دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب این کشور، برای وضع مالیات بر واردات خودرو از مکزیک اعلام می‌کند.

ترامپ برای عمل به وعده‌های انتخاباتی خود برای احیای مشاغل صنعتی آمریکا، هشدار داده است برای خودروهایی که از مکزیک وارد می‌شوند 35 درصد مالیات بر واردات تعیین خواهد کرد.

بسیاری از خودروسازان از هزینه‌های ارزان نیروی کار در مکزیک و نزدیکی آن به بازار آمریکا استفاده کرده و به تولید خودرو و صادرات آن به آمریکا اقدام کرده‌اند.

تویوتا موتور، فورد موتور و فیات کرایسلر اخیرا برنامه‌های سرمایه‌گذاری جدید در آمریکا را رونمایی کرده اند. جنرال موتورز هم قصد دارد حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید در کارخانه‌های آمریکا انجام دهد. خودروسازان آلمانی هم از سوی ترامپ به دلیل تولید خودرو در مکزیک هدف انتقاد قرار گرفته‌اند.

هیوندای موتور و شرکت تابعه‌اش کیاموتورز که گروه هیوندای موتور را تشکیل می‌دهند، مورد انتقاد مستقیم ترامپ قرار نگرفتند، اما ممکن است احساس آسیب پذیری کرده باشند، زیرا در میان برندهای بزرگی قرار دارد که یکی از پایین‌ترین سهم تولید خودرو در آمریکا را دارند.

چونگ جین هائنگ، رییس گروه هیوندای، با تکذیب این که برنامه مذکور به دلیل فشار از سوی ترامپ بوده است، خاطر نشان کرد که ساخت یک کارخانه جدید در آمریکا، به بهبود تقاضا تحت ریاست جمهوری ترامپ بستگی دارد.

گروه هیوندای قصد دارد 3.1 میلیارد دلار برای تغییر ابزارهای کارخانه‌های کنونی خود در آمریکا هزینه کند و تحقیقات در زمینه خودروهای خودران، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های آینده را افزایش دهد.

به گفته رییس این گروه، هیوندای در حال بررسی ساخت کارخانه جدیدی در آمریکا برای تولید مدل‌های گران‌قیمت و سودآور مانند یک شاسی‌بلند ویژه بازار آمریکا و یک خودروی برند لوکس جنسیس است.

این کارخانه علاوه بر کارخانه هیوندای مونت گومری آلاباما و یک کارخانه کیا در وست‌پوینت جورجیا خواهد بود. به گفته تحلیل‌گران، اگرچه سرمایه‌گذاری فزاینده مورد رضایت خاطر ترامپ قرار خواهد گرفت اما سرمایه‌گذاری در یک کارخانه جدید آمریکا بسیار پرریسک خواهد بود.

کیا یک کارخانه در نوئبوی مکزیک دارد که هیوندای سال جاری تولید خودرو در این کارخانه را آغاز خواهد کرد اما این گروه خودروسازی کره ای در خصوص کارخانه مکزیکی خود تحت فشار قرار دارد.

برند کیا تولید کارخانه مکزیکی خود را تازه سال گذشته آغاز کرده بود که ترامپ تهدید کرده برای خودروهایی که از مکزیک صادر می‌شوند مالیات وضع خواهد کرد.

کیا سال گذشته اعلام کرد قصد دارد400 هزار خودرو در سال در کارخانه مکزیکی خود تولید کند، اما سخنگوی این شرکت روز سه‌شنبه اعلام کرد: آمار تولید ممکن است تغییر کند.

براساس گزارش رویترز، هیوندای و کیا سال گذشته با دو درصد کاهش فروش جهانی روبه‌رو شدند که نخستین کاهش در حدود دو دهه گذشته بود با این همه این دو شرکت پیش‌بینی می‌کنند فروش امسال حدود پنج درصد بهبود پیدا کند.

برچسب ها