عصر خودرو

اگر برجام نبود،تولید نفت ۵۰۰ هزار بشکه بود

عصر بازار- هادی حق شناس گفت:«شاخص ترین مطلبی که می‌تواند شرایط تحریم های ظالمانه را توصیف کند، این نکته بود که میزان فروش نفت ما هر ۶ ماه یک بار در حال کاهش بود.»

اگر برجام نبود،تولید نفت ۵۰۰ هزار بشکه بود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، هادی حق شناس،کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر برجام بر اقتصاد کشور گفت:« درباره تاثیر برجام بر اقتصاد، دو نگاه وجود دارد: نگاه اول اگر برجام نبود چه اتفاقی رخ می داد و در نگاه دوم در حال حاضر که در شرایط پسابرجام هستیم چه اتفاقی افتاده است.»

وی افزود:« شاید شاخص ترین مطلبی که می تواند شرایط تحریم های ظالمانه را توصیف کند، این نکته باشد که میزان فروش نفت کشور هر 6 ماه یک بار در حال کاهش بود. اگر آن شرایط ادامه پیدا می کرد، امکان داشت در شهریور سال جاری میزان فروش نفت ما به زیر 500 هزار بشکه در روز برسید. در حالی که امروز میزان فروش نفت ما به دو و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است.»

حق شناس عنوان کرد:«در حالی که ما این میزان فروش نفت را داریم،بازهم با مشکل تخصیص اعتبار برای پروژه های عمرانی روبرو هستیم.»

وی ادامه داد:« نکته دوم بحث تجارت کشور بوده است، به هیچ وجه ال سی یا گشایش اعتبار برای ایران در بانک های خارجی انجام نمی شد. اما امروز تنها مشکل این است که چرا بانک های بزرگ اروپایی گشایش اعتبار نمی کنند، در حالی که گشایش اعتبار برای کالاهای صادراتی و وارداتی بانک کوچک، بزرگ و متوسط مهم نیست.»

حق شناس گفت:«در شرایط تحریم های ظالمانه هیچ یک از کشتی های ایرانی حق زدن پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب های آزاد نداشتند. امروز به راحتی پرچم جمهوری اسلامی ایران بر روی شناورهای ایرانی در تمام دنیا تردد آزاد دارند.»

وی بیان کرد:«در شرایط تحریم کشتی های نفت کش و کشتی های ایران در لنگرگاه بندرعباس بدون بار صرفا لنگر انداخته بودند، امروز چنین شرایطی وجود ندارد.»

حق شناس خاطر نشان کرد:«همین وضع در خصوص تامین داروی کشور و کالاهای استراتژیک که از نظر آن ها کاربردهای چندگانه داشته، نیز مطرح بوده است. می توان‌گفت در شرایط پسابرجام مبانی برای تجارت ، خرید و فروش کالا وجود نداشت، درحالی که در شرایط تحریم های ظالمانه آمار های موجود بیانگر حداکثر محدودیت رقابت تجاری و پولی کشور بوده است.»

وی افزود:«اخیرا وزیر نفت اعلام کرده که درآمد نفت کشور در سال جاری به 41 میلیارد دلارخواهد رسید. زمانی که وزیر نفت به این صراحت این موضوع را عنوان می کند بدین معناست که در شرایط پسابرجام بخش عمده روابط کشور حل و فصل شده است.»

برچسب ها