عصر خودرو

افزایش ۰.۸ درصدی قیمت نفت اوپک

عصر بازار- هر بشکه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دیروز (سه شنبه) به طور متوسط به بهای ۵۲ دلار و ۶۰ سنت معامله شد که در مقایسه با روز پیش از آن، ۰.۸ درصد افزایش داشت.

افزایش ۰.۸ درصدی قیمت نفت اوپک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بر پایه محاسبات دبیرخانه اوپک، دوشنبه گذشته بهای هر بشکه نفت این سازمان 52 دلار و 17 سنت بود.
در پایان معاملات دیروز، هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 0.7 درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن به قیمت 55 دلار و 47 سنت معامله شد؛ در حالی که بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با 0.2 درصد افزایش به 52 دلار و 48 سنت رسید.
بر اساس این گزارش، اول ژانویه 2017 میلادی (دوازدهم دی ماه) زمان اجرای تعهدات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید بود.
اوپک در نشست رسمی سی ام نوامبر (دهم آذرماه) در وین برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کم کردن از مازاد عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن سطح تولید به میزان پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنا شد.
براساس این توافق، قرار است اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. این قرارداد از آغاز سال 2017 میلادی (دوازدهم دی ماه) به مدت 6 ماه اجرا می شود.
اوپک همچنین موفق شد دهم دسامبر (بیستم آذرماه)، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
در پی این هماهنگی، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت.
جمهوری اسلامی ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
قیمت نفت خام آمریکا در ساعت 6 صبح امروز به وقت شرق آمریکا 51 دلار و 70 سنت و قیمت نفت برنت بشکه ای 54 دلار و 64 سنت بود.

برچسب ها