عصر خودرو

معاون وزیر نیرو:

منطقه آزاد اروند، دروازه صادرات برق ایران به عراق می شود

عصر بازار- معاون صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو، بصره را هسته مرکزی عمرانی و انرژی عراق خواند و گفت:منطقه آزاد اروند، دروازه بهره وری تولید و صادرات برق ایران به جنوب عراق است، لذا برای توانمندسازی نیروگاه های تولید برق این محدوده فعالیت می کنیم.

منطقه آزاد اروند، دروازه صادرات برق ایران به عراق می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بهرام نظام الملکی گفت:تبدیل شدن ایران به هاب لجستیکی و قطب تولید انرژی کشورهای منطقه که فرآیند آن در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است، نیازمند افزایش ارتباطات با همسایگان به ویژه عراق است.

وی با انتقاد از ایجاد نشدن حلقه ارتباطی قانونمند برای توسعه تجارت با عراق، افزود:زنگ امنیت پایدار عراق در حال نواختن است، لذا اگر از این فرصت استفاده نشده و وارد بازار منطقه نشویم، در آینده با گسترش ثبات و امنیت در عراق، برابر شرکت های بزرگ آمریکایی و اروپایی نمی توان رقابت کرد.
معاون صادرات و پشتیبانی صنایع آب و برق وزارت نیرو در بخش دیگری از سخنانش، نبود رضایت مسئولان عراقی از مشارکت با شرکت های ترکیه، عربستان و اردن در اجرای طرح ها و پروژه ها را فرصت مناسب ایران برای ورود شرکت های ایرانی خواند .
نظام الملکی همچنین با تشریح دستاوردهای سفر اخیر هیات ایرانی به عراق، گفت:در این سفر در خصوص عقد قرارداد و امضای تفاهم نامه 10پروژه حوزه آب و فاضلاب و پنج پروژه بخش صنایع برق در دیدار با مدیران وزارتخانه های مربوطه و استانداران بصره، میسان، واسط و ذی غار در خصوص نحوه تولید و صادرات نیازهای تجهیزاتی صنایع زیرساختی عراق به توافق رسیدیم.
نظام الملکی در بخش دیگری از سخنانش با بیان برگزاری نشست های مشترک با مدیران و تولید کنندگان شهرک های صنعتی آبادان و خرمشهر نیز گفت:اگرچه تولیدکنندگان این دو شهر آمادگی خود برای تولید تجهیزات صنایع مطابق با استانداردهای جهانی اعلام کرده اند، مشکلاتی نیز وجود دارد که می توان آن را با رایزنی با سندیکاهای صنایع برطرف کرد.
معاون صادرات صنایع آب و برق کشور تصریح کرد:وزارت نیرو مصمم است که زمینه احداث نیروگاه بزرگ در منطقه ازاد اروند را فراهم کند که با تحقق این مهم، ضمن کسب بخشی از بازار عراق در بخش انرژی، برای20 هزار نفر در آبادان نیز شغل ایجاد می شود.
مسئول اقتصادی و نماینده وزارت امور خارجه کشور در بخش عراق و سوریه نیز در این سفر گفت:مسئولان عراقی با تائید ظرفیت ها و توان تخصصی شرکا و مجریان ایرانی و توجیه اقتصادی، عقد قرارداد با طرف های ایرانی را مزیت می دانند.
محمد فریادرس افزود:مسئولان عراقی معتقدند، مشترکات جغرافیایی، مذهبی، زبانی و فرهنگی، ظرفیت هایی است که می تواند هر دو کشور را به یکدیگر نزدیک تر کند.
فریادرس با تاکید بر لزوم ایجاد نمایشگاه صنایع دائمی صنایع دستی در منطقه آزاد اروند، گفت:از تولید کنندگان آبادانی و خرمشهری خواستیم که مشخصات فنی تولیدات خود را در قالب کتابچه به دو زبان انگلیسی و عربی تنظیم کرده و به معاونت صادرات وزارت امور خارجه ارسال کنند تا با مذاکره و معرفی آنها به طرف های عراقی و سوری زمینه همکاری فراهم شود.
مسئول اقتصادی و نماینده وزارت امور خارجه کشور در بخش عراق و سوریه با بیان اینکه بخشی از تولیدکنندگان آبادانی و خرمشهری دارای نمایندگی از برندهای بین الملی در کشور هستند، گفت:تلاش می شود از سندیکاهای تولید کننده صنعت انرژی دعوت شده و از مسولان این برندها بخواهیم تا مرکز ثقل تولید و صادرات کالاها ی مورد نیاز صنایع در منطقه آزاد اروند انجام گیرد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی اروند آبادان نیز در این خصوص گفت:دانشگاه علمی کاربردی اروند و اداره های آموزش فنی حرفه ای آبادان و خرمشهر واحدهای کارآمدی هستند که با به کار گیری اساتید درجه یک کشور و تجهیزات مدرن آموزشی می توانند نیاز تربیت نیروهای فنی و متخصص کارخانجات تولیدی منطقه را همپوشانی کنند.
احمد باورصاد با بیان فعالیت چهار هزار و 200 رشته آموزشی در چهار زیر گروه صعنت، کشاورزی خدمات و هنر در این دانشگاه، افزود:در این واحد آموزشی 75 درصد از دروس به صورت علمی و عملی که با دو زبان عربی و انگلیسی آموزش داده می شود و نیازهای نیروی انسانی فنی و تخصصی تولیدکنندگان صنایع وزرات نیرو در اجرای پروژه های برون مرزی تامین می شود.

برچسب ها