عصر خودرو

کارشناس بازارهای کالایی مطرح کرد؛

لزوم بکارگیری ابزار «گواهی سپرده کالا» برای بازار فولاد

عصر بازار- کارشناس بازارهای کالایی گفت: در حال حاضر گواهی سپرده کالایی برای محصولات کشاورزی مانند جو و ذرت و نیز سکه طلا به کار گرفته شده است، در این بین بکارگیری این ابزار برای محصولات فولادی با توجه به امکان معاملات ثانویه، می توان زمینه رشد نقدینگی و بازگشت رونق به بازار فولاد را فراهم کند.

لزوم بکارگیری ابزار «گواهی سپرده کالا» برای بازار فولاد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسکانیوز، مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک کشاورزی به مزیت های بورس کالا برای معاملات انواع کالاها اشاره کرد و گفت: معاملات انجام شده در بورس کالا، سازمان یافته، قانونمند، شفاف، عادلانه و کم هزینه است، همچنین امکان پوشش، توزیع و انتقال ریسک را شامل می شود.

مصطفی محمد باقری درباره تامین مالی فولادسازان از طریق بورس کالا گفت: اوراق سلف موازی به عنوان یکی از ابزارهای مناسب در بورس کالا جهت تامین نقدینگی بخشی از تولیدکنندگان طراحی شده و تاکنون نیز تولیدکنندگان فولاد در کشور از این ابزار برای تامین نقدینگی خود استفاده کرده اند.

محمد باقری، اجرای طرح های عمرانی و کلان را از جمله عوامل موثر در رونق بازار فولاد دانست و افزود: طی سال های اخیر برخی از طرح های عمرانی راکد در کشور باعث تحت تاثیر قرار دادن تقاضا در بازار فولاد و کاهش آن شده است.

امکان حضور خریداران خرد فولاد در بورس کالا

این کارشناس بازارهای کالایی به اقدامات موثر بورس کالا جهت بهبود روند معاملات اشاره کرد و گفت: امکان حضور کلیه خریداران خرد فولاد در بورس کالا به عنوان یکی از اقدامات مثبت این بورس تلقی می شود که اخیرا در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، طی سال های گذشته امکان خرید فولاد برای مصرف کنندگان خرد وجود نداشت و تولیدکنندگان فولاد محصولات خود را در تناژهای بالا در بورس عرضه می کردند که قرار شده است مصرف کنندگان خرد هم بتوانند از بورس کالا تامین نیاز کنند.

مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک کشاورزی به طراحی گواهی سپرده کالایی به عنوان یک ابزار جدید در بورس کالا اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر گواهی سپرده کالایی برای محصولات کشاورزی مانند جو و ذرت و نیز سکه طلا به کار گرفته شده است، استفاده از این ابزار برای محصولات فولادی در صورتی که با معاملات ثانویه همراه شود به طور قطع منجر به رونق بخشی از معاملات فولاد خواهد شد.

محمد باقری با بیان اینکه در بورس کالا کمیت و کیفیت کالا و نیز مبلغ معامله تضمین شده است، گفت: کشف قیمت در بورس کالا از طریق حراج حضوری و به صورت شفاف صورت گرفته که با حذف رانت باعث فسادزدایی از بازار معاملات می شود.

مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک کشاورزی در ادامه بیان کرد: پذیرش کالا جهت فروش در بورس کالا منوط به داشتن استانداردهای اجباری برای آن کالاست که از این طریق کیفیت کالا در بورس تضمین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مقایسه با تشریفات مناقصه و مزایده، سرعت انجام معاملات در بورس کالا بسیار بالاتر بوده و جریان معاملات از امنیت کامل برخوردار است، همچنین در صورت بروز اختلاف میان طرفین معامله، بورس کالا دارای مراجع بررسی و رسیدگی به دعاوی بوده که سرعت رسیدگی به دعاوی مطرح شده در مقایسه با دادگاه های عادی بسیار بالاتر است.

محمد باقری با تاکید بر اینکه وجود بازار مستقیم و بدون واسطه در بورس کالا باعث حذف بخشی از هزینه‌های مرتبط با فروش و بازاریابی می شود، گفت: وجود شفافیت در معاملات بورس کالا باعث حذف عوامل موثر در ایجاد رانت در حوزه فروش می شود.

مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک کشاورزی در پایان درباره چشم انداز بازار آهن و فولاد کشور در ماه های آتی بیان کرد: براساس پیش بینی های انجام شده از طریق رشد فعالیت های عمرانی و طرح های کلان ساخت و ساز در کشور از یک طرف و همچنین افزایش بودجه عمرانی کشور شاهد برگشت رونق به بازار فولاد خواهیم بود.

برچسب ها