عصر خودرو

معاون وزیر اقتصاد:

امسال ۴۰۰ میلیارد تومان واگذاری داشتیم

عصر بازار : رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: در سال ۹۴ با اوضاع بد اقتصادی فقط ۴۰۰ میلیارد تومان از واگذاری های دولت به بخش خصوصی انجام شده است.

امسال ۴۰۰ میلیارد تومان واگذاری داشتیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان ، علی اشرف پوری حسینی شب گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه در سال 94 با اوضاع بد اقتصادی فقط 400 میلیارد تومان از واگذاری های دولت به بخش خصوصی انجام شده است، گفت: ما کم کاری نکرده ایم و می توانیم بخشی از مشکلات را به اوضاع نابسامان بازار سرمایه کشور بسط دهیم.

    معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: قبول دارم که خصوصی سازی در کشور تاکنون کمتر از 15 درصد انجام شده و این رقم اصلاً قابل قبول نیست؛ اما یکی از امتیازهایی که این فرآیند به همراه داشته این است که 100 درصد فروش های سال 93 برای بخش خصوصی بوده است نه برای رد دیون و سهام عدالت.

    وی با بیان اینکه مقاومت های دولتی فقط مختص مدیران و وزیران نیست، بلکه نمایندگان مجلس هم با شعار حرام شدن بیت المال، خصوصی سازی را در کشور منع می کنند، ادامه داد: در پناه این جمله هر حرکتی را می توان زیر سؤال برد. مدیریت دولتی چه گلی بر سر کشور زده که بخواهیم آن را تأیید کرده و ادامه دهیم.

    رئیس سازمان خصوصی سازی در ادامه خواهان همبستگی بیشتر دولت و بخش خصوصی سازی کشور شد و گفت: می توانیم مانند ترویهند آلمان در زمینه خصوصی سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی قدم برداشته و اقدام کنیم.

    پوری حسینی گفت: در مباحث علمی خصوصی سازی عنوان شده که اگر قیمت اولویت باشد نمی توان توقع داشت خریدار با حرف ما راه بیاید.

    وی درباره لغو واگذاری های مجتمع آلومینیوم سازی المهدی هم گفت: در جریان این واگذاری مشکلاتی وجود داشت که با کمک و همفکری دیوان عدالت اداری بخش اعظمی از آن مرتفع شده و مابقی نیازمند بررسی های بیشتر و ارائه گزارش به بخش ناظر و دادستان دیوان عدالت است.

    اطلاعی از "فرهنگی" بودن سرخابی‌ها نداشتیم

    معاون طیب نیا درباره واگذاری تیم های استقلال و پرسپولیس هم گفت: این دو تیم طی مصوبه ای به عنوان مجتمع فرهنگی اعلام شده اند و تا زمانی که عنوان فرهنگی بر این دو باشگاه باشد نمی توان کاری انجام داد. ما پیش از این نمی دانستیم که این دو باشگاه، ‌ مجتمع فرهنگی هستند که البته دلیلش هم بی اطلاعی از مصوبه موجود بوده است.

    رئیس سازمان خصوصی سازی کشور تصریح کرد: در دو سه سال اخیر سازمان خصوصی سازی کشور در بین دستگاه های کشور مظلوم واقع شده است.

    همچنین در این برنامه حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس هم در ارتباط تلفنی، دیگر دلایل کاهش میزان واگذاری های دولت به بخش خصوصی را وجود مسائلی عنوان کرد که منجر به انحرافات اجرای اصل 44 بوده و سبب شده تا بخش هایی از واگذاری که مربوط به رد دیون دولت بوده است محدود شود.

    وی در ادامه رکود کلی جامعه را متأثر از تنش های اقتصادی دولت قبل دانست که در همه بازارهای کشور حضور دارد و سپس در بیان دیگر عامل بازدارنده واگذاری های بخش خصوصی دولت، مقاومت مدیران دولتی در مقابل واگذاری های خصوصی را مورد اشاره قرارداد و افزود: مخالفت های مدیران و وزیران دولت هیچ توجیهی ندارد.

    فولادگر ادامه داد: عوامل حاشیه ای تأثیرگذار هستند که روی نظر نمایندگان و دولتی ها سایه گسترده اند که اگر این سایه را کنار بزنیم و زمینه سازی های لازم برای خصوصی سازی فراهم کنیم بهتر و بیشتر می توانیم این امر را به پیش ببریم.

    وی گفت: آزادسازی سهام عدالت می تواند مردم را هم سهامدار این طرح کرده و سهام عدالت را جزو سهام بخش خصوصی معرفی کند؛ اما شرکت های عمومی مانند آب و برق بخاطر شرایط خاصی که دارند نمی توانند خصوصی سازی شوند.

    محسن جلالی پور رئیس اتاق بازرگانی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در بخش خصوصی سازی ابتدا باید توانمندسازی این بخش را تقویت کرد اما در اجرای این امر سال های گذشته کوتاهی های بسیاری شده است زیرا آغاز طرح خصوصی سازی در سال هایی کلید خورد که ایران و جهان در رکود اقتصادی بسر می برد و به این علت بسترسازی مناسبی برای این اقدام در کشور صورت نگرفت.

    جلالی پور گفت: اگر در خصوصی سازی قیمت ملاک قرار گیرد ممکن است با تعطیلی برخی کارخانه ها و شرکت های زیرمجموعه مواجه شویم چرا که همه خریداران می خواهند ارزانتر بخرند و این به صرف بنگاه واگذار شونده نیست زیرا سبب کاهش پویایی و بهره وری و اشتغال خواهد شد.

    برچسب ها