عصر خودرو

چین به کمک اوپک آمد

عصر بازار- تلاش اوپک برای تقویت قیمت نفت از طریق توافق برای کاهش تولید در حال تقویت شدن از جانب بزرگترین مشتری نفتی این سازمان یعنی چین است.

چین به کمک اوپک آمد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، بر اساس پیش بینی تحلیلگران موسسات سی ال اس ای، سنفورد برنستین و نومورا هولدینگ، تولید نفت چین پس از کاهشی بی سابقه در سال 2016 میلادی، امسال نیز 7 درصد کاهش خواهد یافت. این رقم تقریبا برابر با کاهش تولید تعهد شده توسط عراق، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک است که سال گذشته مشارکت خود در توافق کاهش تولید اوپک را اعلام کرد.

نلسون وانگ، تحلیلگر بازار نفت در موسسه سی ال اس ای که کاهش تولید نفت چین در سال 2017 را 7 درصد پیش بینی کرده گفت: «کاهش تولید نفت خام چین مطمئنا به طرح اوپک برای کاهش عرضه جهانی نفت کمک خواهد کرد... حتی اگر چین هم چنین قصدی نداشته باشد، واقعیت این است که این کشور نمی تواند با شرایط فعلی بازار، نفت بیشتری تولید کند.»

هرچند چین تقریبا بیش از هر کشور دیگری نفت مصرف می کند، اما این کشور در عین حال، یکی از تولید کنندگان بزرگ نفت جهان نیز هست و میادین نفتی فراساحل این کشور از ساحل جنوبی تا مناطق دور افتاده شمال شرق چین کشیده شده است.

افت شدید قیمت نفت که از سال 2014 آغاز شد، صنعت نفت چین را قربانی کرده و تولید نفت این کشور در سال گذشته بیشترین افت تولید را شاهد بوده است. این اتفاق به نفع اوپک که قصد دارد قیمت جهانی نفت را افزایش دهد تمام خواهد شد، زیرا موجب افزایش وابستگی چین به واردات نفت از خارج خواهد شد.
تولید نفت چین در سال 2016 به دلیل پرهزینه بودن تولید نفت از چاه های نفت میادین فرسوده این کشور کاهش یافت. تولید نفت چین در 11 ماهه نخست سال 2016 به میزان 6.9 درصد کاهش یافت و به حدود 4 میلیون بشکه در روز رسید که اولین کاهش تولید این کشور از سال 2009 تاکنون بوده است.

برچسب ها