عصر خودرو

از سرگیری ارسال نفت ایران به اروپا با نفتکش‌های ایرانی

عصر بازار- ناوگان تانکری ایران در آستانه از سر گیری تحویل مستقیم محموله های باری به بنادر اروپایی قرار دارد.

از سرگیری ارسال نفت ایران به اروپا با نفتکش‌های ایرانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، نفتکش یک میلیون بشکه ای سونیا 1، که بخشی از ناوگان کشتیرانی، شرکت ملی نفتکش ایران است از 14  دسامبر و پس از بارگیری در ایران در اواخر نوامبر در نزدیکی بندر آلگسیراس اسپانیا در دریای مدیترانه قرار دارد. برنامه بندر نشان می دهد که این تانکر قرار بوده روز 18 دسامبر در آلگسیراس پهلوگیری کند و از روز 20 دسامبر برای بارگیری مجدد آماده شود.

امسال محموله های نفتی به صورت منظم از ایران به بنادر اورپایی ارسال شده که از جمله آنها می توان تحویل نفت به پالایشگاه اسپانیایی کپسا در بندر آلگسیراس اشاره کرد، اما این احتمالا اولین محموله ای بوده که از زمان لغو تحریم ها توسط ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به یک بندر اورپایی ارسال شده است.

شرکت ملی نفتکش ایران 42 سوپرتانکر حمل نفت خام در اختیار دارد که هر کدام قادر به حمل و نگهداری 2 میلیون بشکه نفت خام هستند. این شرکت همچنین حدود 9 تانکر کوچکتر در اختیار دارد، اما با وجود لغو تحریم ها این تانکرها به دلیل مشکلات بیمه ای، سن بالا، وضعیت و مناسب بودن همچنان از ورود به بنادر اروپایی منع می شدند. از این رو، از این تانکرها عمدتا برای ذخیره سازی نفت یا ارسال نفت به مشتریان آسیایی نظیر هند و ژاپن استفاده می شد.

اما شرکت ملی نفتکش ایران در ماه جولای برای بخش عمده ای از ناوگان خود از پرچم پاناما استفاده می کرد تا این تانکرها بتوانند تردد کنند. این شرکت در ماه اوت توانست از طریق یک گروه بیمه ای اروپایی، پوشش بیمه ای لازم برای تانکرهای خود را فراهم سازد.

بسیاری از کشتی داران تمایل چندانی به حمل محموله های نفتی ایران نداشتند، زیرا در سفرهای بعدی با محدودیت گزینه های حمل مواجه می شدند. اما در عین حال دسترسی ناوگان تانکری شرکت ملی نفتکش ایران به بنادر اروپایی موجب محروم شدن برخی کشتی داران از فرصت حمل محموله های نفتی ایران خواهد شد.

برچسب ها