عصر خودرو

رقابت روبه جلوی ایران با شرکت‌های تعمیر نیروگاه دنیا

عصر بازار- از ۲۰ سال پیش شرکت‌ تعمیرات نیروگاهی ایران فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر نیز از نظر قیمت ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به شرکت‌های معتبر دنیا در امر تعمیرات نیروگاه پایین‌تر است.

رقابت روبه جلوی ایران با شرکت‌های تعمیر نیروگاه دنیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، اصغر حکیمی – معاون مکانیک شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران - امروز در جریان بازدید خبرنگاران از این شرکت با بیان این‌که در تمام دنیا هر شرکت قطعات سازنده خود را تعمیر می‌کند، اظهار کرد: این مساله به این معنا نیست که کشورهای دیگر توانمندی انجام این کار را نداشته باشند. به‌طور مثال ایران در بحث تعمیر نیروگاه بسیار زبانزد است اما به دلیل وجود مشکلات انتقال ارز و تحریم‌ها آن‌طور که باید نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند.

به گفته وی، ایران از نظر داشتن متخصصان و تجهیزات تعمیر نیروگاه در منطقه از رتبه بالایی برخوردار است.

معاون مکانیک شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران تصریح کرد: این شرکت از نظر قیمت در قیاس با شرکت‌های معتبر دنیا قیمت بسیار پایینی دارد به‌طوری که می‌توان گفت از نظر اقتصادی برای ایران صرفه اقتصادی ندارد که بخواهد تعمیرات تجهیزات خود را به کشورهای دیگر واگذار کند.

وی با اشاره به سیاست اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: در وزارت نیرو ابلاغ شده که ساخت تجهیزات و گرفتن خدمات باید از مجموعه داخلی صورت بگیرد که این مساله موجب افزایش استقلال ایران در بخش تعمیرات نیروگاهی شده است.

تمایل کشورهای خارجی برای همکاری با ایران در زمینه تعمیر توربین

در ادامه علی‌اکبر سالک‌پور آرانی، مدیر عامل شرکت قطعات توربین شهریار  با بیان این‌که پس از برداشته شدن تحریم‌ها کشورهای زیادی برای ایجاد همکاری با ایران در زمینه‌ی تعمیر پره و توربین به ایران آمده‌اند، اظهار کرد: از کشورهای کره، ژاپن، آلمان و ایتالیا درخواست‌های متفاوتی برای ایجاد همکاری با ایران دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که 95 درصد تجهیزات نیروگاه‌های ایران در داخل کشور تولید می‌شود، ادامه داد: پنج درصد مابقی به دلیل نبود صرفه اقتصادی از کشورهای دیگر به ایران وارد می‌شود که این مساله به معنای نبود دانش فنی در ایران نیست.

به گفته وی، هر نیروگاهی که بیش از چهار سال معادل 33 هزار ساعت کارکرد داشته باشد باید مورد تعمیرات اساسی قرار بگیرد که این کار به‌طور میانگین حدود 15 میلیارد تومان هزینه دارد.

سالک‌پور آرانی ادامه داد: اگر قرار باشد که پره‌های یک نیروگاه با پره‌های نو جایگزین شود به‌طور میانگین برای حدود پنج ردیف پره نیاز به 12 تا 13 میلیارد تومان هزینه است، اما با توجه به فناوری‌های شرکت هزینه بازسازی پره برای ما تقریبا دو میلیارد تومان رقم می‌خورد.

وی در پاسخ به این سوال که هر پره چند بار قابلیت بازسازی دارد، تصریح کرد: تاکنون تجربه هشت بار بازسازی پره را نیز داشته‌ایم و باید به این مساله نیز توجه کرد که اگر هر پره بیش از 33 هزار ساعت کار کند می‌تواند خطرات زیادی را در پی داشته باشد.

وی با بیان این‌که پره‌ها نقشی در افزایش راندمان نیروگاه‌ها ندارند، اظهار کرد: توانایی ساخت پره در شرکت وجود دارد و تاکنون نیز یک بار به صورت آزمایشی این کار انجام شده است.

به گفته سالک‌پور آرانی، تاکنون برای کشورهای سوریه، ارمنستان و عراق تعمیر توربین انجام داده‌ایم و این ظرفیت نیز در ایران وجود دارد که فعالیت تعمیر توربین در کشورهای مختلف را گسترش دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 70 درصد نیروگاه‌های کشور توسط این شرکت پشتیبانی می‌شود و می‌توان اینگونه استنباط کرد که وجود تحریم‌ها باعث تبدیل شدن این شرکت به یک مهره بازی قدرتی برای نیروگاه‌ها بوده است.

برچسب ها