عصر خودرو

آغاز ذخیره سازی میعانات گازی پارس جنوبی

عصر بازار- عملیات لوله کشی پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی همزمان با دریافت تمامی تجهیزات بخش پایپینگ EPC۱ شامل اقلام پایپینگ، اتصالات و فلنج ها آغاز شد.

آغاز ذخیره سازی میعانات گازی پارس جنوبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، امیرمنصور حق وردی رئیس پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این خبر گفت: با دریافت این تجهیزات و آغاز عملیات جوشکاری و نصب، گام مهمی در اجرا و تکمیل EPC1 شامل لوله کشی بخش های EPC دوم و سوم این پروژه برداشته شده است.

حق وردی با اشاره به اینکه حدود 110 هزار اینچ قطر لوله در اجرای عملیات پایپینگ به کار خواهد رفت، افزود: پیش بینی می شود با تلاش پیمانکار مربوطه،عملیات لوله کشی این پروژه تا پایان خردادماه سال آینده به پایان برسد.با اتمام EPC1 ، بهره برداری از فاز نخست تاسیسات ذخیره سازی و اندازه گیری میعانات گازی با ظرفیت ذخیره سازی 2 میلیون بشکه میعانات گازی تا اواخر خرداد ماه سال آینده آغاز می شود.

وی افزود: پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی میعانات گازی، ساخت تاسیسات پشتیبانی، پایپینگ، برق و ابزار دقیق در بخش EPC1 و ٤ مخزن ذخیره سازی میعانات گازی و یک مخزن آب آتش نشانی برای هرکدام از بخش های EPC دوم و EPC سوم این پروژه را شامل می شود .

به گفته حق وردی در حال حاضر 67 درصد از مجموع کالا های مورد نیاز خریداری شده و حدود 33 درصد باقی مانده هم درمرحله سفارش گذاری و خرید قرار گرفته است.

وی هدف از اجرای این طرح را ایجاد مرکزی مهم برای ذخیره سازی، توزیع و صادرات میعانات گازی فازهای پارس جنوبی عنوان کرد و گفت: با تکمیل این طرح، ضمن افزایش قدرت چانه زنی ایران در بازار بین المللی این محصول با ارزش، هاب مهمی برای تامین خوراک پالایشگاه های کشور جهت تبدیل به محصولات با ارزش و جلوگیری از خام فروشی فراهم می شود.

پروژه احداث تاسیسات ذخیره سازی میعانات گازی شامل ٨ مخزن به صورت سقف شناور و با ظرفیت ذخیره 500 هزار بشکه میعانات برای هر مخزن، دو مخزن آب اتش نشانی هر یک به ظرفیت 20 هزار متر مکعب، substation، ایستگاه های پمپاژ، مرکز کنترل، چهار عدد سیستم میترینگ میعانات، واحد تصویه پساب و واحد آتش نشانی است.

میعانات گازی این مخازن، روزانه به میزان 360 هزار بشکه به پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 120 هزار بشکه به پالایشگاه پارس شیراز و 120 هزار بشکه نیز به پتروشیمی نوری ارسال خواهد شد .همچنین با احداث پالایشگاه سیراف و پالایشگاه میعانات گازی فرزانگان فارس نیکو، خوراک مورد نیاز این پالایشگاه ها نیز از طریق این مرکز ذخیره سازی تامین خواهد شد.

برچسب ها