عصر خودرو

شاخص فرابورس دیروز رشد ۵ واحدی را تجربه کرد

انعکاس حمایت حقوقی‌ها بر رشد آیفکس

عصر بازار- شاخص کل فرابورس ایران معاملات روز گذشته را با رشد قابل توجه ۵ واحدی (معادل ۶/ ۰درصد) به پایان رساند و در سطح ۵/ ۸۳۱ واحدی قرار گرفت. به نظر می‌رسد حضور معامله‌گران حقوقی در برخی از نمادهای پالایشی بورسی، جو مثبتی را در بین دیگر نمادهای زیرمجموعه این گروه اعم از بورس و فرابورس ایجاد کرده است. البته رشد اندک قیمت نفت نیز بهانه‌ دیگری برای رشد دسته‌جمعی این نمادها بود. بر همین اساس دیروز نمادهای پتروپالایشی بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را بر عهده داشتند.

انعکاس حمایت حقوقی‌ها بر رشد آیفکس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت شیراز، فولاد هرمزگان جنوب و پالایش نفت لاوان بیشترین تاثیر در روند صعودی شاخص را بر دوش کشیدند. در مقابل نیز معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع مانع از رشد بیشتر این نماگر شد. حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادهای پالایشی از مهم‌ترین‌ دلایل رشد آیفکس در روز گذشته بود. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر به‌عنوان یک نهاد حقوقی، علاوه بر حضور فعال در میان پالایشی‌ها، در 4 روز گذشته، حدود 704 میلیون سهم «هرمز» را نیز به پرتفوی خود اضافه کرد. دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل و انتقال بیش از 166میلیون ورقه بهادار در 17هزار و 447نوبت معاملاتی در بازارهای پنج گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر 135میلیارد تومان بود.

رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی یکی از عوامل تاثیرگذار بر روند مثبت پالایشی‌ها بود. دیروز قیمت هر بشکه نفت WTI در (ساعت 15) با رشد 15/ 0درصدی به 52دلار و 48سنت رسید. این رشد بهانه‌ای برای مثبت شدن دسته‌جمعی نمادهای پالایشی شد. اغلب نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی نیز دیروز با رشد قیمت سهامشان مواجه شدند. این در حالی است که کارشناسان تغییرات قیمتی نفت را دلیل محکمی برای پایداری رشد قیمت نمادهای پتروپالایشی نمی‌دانند. به اعتقاد این کارشناسان با توجه به رشد همزمان مواد اولیه و محصولات، نمی‌توان رابطه مستقیمی را میان اثرگذاری رشد قیمت نفت بر حاشیه سود این شرکت‌ها در نظر گرفت. با وجود این نوسان قیمت نفت همواره واکنش بازار را در پی داشته است.

دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پاکدیس و ریل سیر کوثر در صدر توجهات بازار قرار گرفتند تا این دو نماد تازه‌وارد با صف خرید پرحجم، عرضه‌های محدود و رشد قیمتی همچنان یکه‌تازی کنند. بر این اساس «غدیس» در ششمین روز حضور خود در فرابورس با بازدهی 27 درصدی همراه بوده است. «حسیر» نیز که چهارشنبه با کشف قیمت 2090 ریالی در بازار دوم فرابورس ایران عرضه شد، دیروز با رشد قیمت حدود 5 درصدی همراه شد. بازدهی این نماد از روز عرضه تاکنون به حدود 16 درصد رسید. همچنین این نماد دیروز صف خرید 15 میلیونی را تجربه کرد.عنوان بیشترین افزایش قیمت این روز نیز به ترتیب به نام نماد معاملاتی توکا رنگ فولاد سپاهان، ریل سیر کوثر، پاکدیس، شرکت بهمن لیزینگ و پالایش نفت شیراز ثبت شد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه سامان، مهندسی صنعتی روان فن‌آور، شرکت آهن و فولاد ارفع، شیر پاستوریزه پگاه فارس و آتیه داده پرداز بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند.

همچنین دیروز سهامداران برای خرید اوراق گواهی سپرده عام پارسیان، اوراق شهرداری مشهد و اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا طولانی‌ترین صف‌های خرید را به ثبت رساندند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق گواهی سپرده عام پارسیان، اوراق اجاره کاشی پرسپولیس یزد و اوراق مشارکت شهرداری شیراز سبب شد تا سنگین‌ترین صف‌های فروش در نماد این سهام شکل گیرد.همچنین معامله‌گران با دادوستد 11میلیون و 660هزار سهمی «ارفع» به ارزش 5/ 3میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملات در میان بازارهای خرد فرابورس (بازارهای اول، دوم و پایه) را در این نماد رقم زدند. در جریان معاملات روز گذشته در تابلو ETFها بیش از یک میلیون و 200 هزار ورقه به ارزش نزدیک به 8/ 1 میلیارد تومان دادوستد شد که بیشتر حجم و ارزش این معاملات به صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با دادوستد حدود یک میلیون ورقه به ارزش بیش از 5/ 1میلیارد تومان تعلق گرفت.بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس نیز که تاکنون معاملات دو نماد «غگز» و «گامرون» در آن آغاز شده ‌است، میزبان نقل و انتقال 55 هزار ورقه به ارزش بیش از 200میلیون تومان بود.

افزایش متوسط نرخ سود موثر «اخزا»ها

روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود 946هزار ورقه به ارزش بیش از 85میلیارد تومان در 620نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت به معاملات مرحله نهم اسناد خزانه اسلامی با دادوستد 322هزار سهمی به ارزش 28میلیارد تومان تعلق گرفت. دیروز همچنین شاهد معامله 750هزار و 822ورقه اسناد خزانه اسلامی در 407نوبت معاملاتی به ارزش حدود 65میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 86 تا 96هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. در عین حال بررسی‌ها نشان از افزایش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر این اوراق با افزایش 1/ 0 واحد درصدی همراه شد و به حدود 1/ 25درصد رسید. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به هفته گذشته با کاهش 5/ 0واحد درصدی همراه شده و در مقایسه با متوسط ماه گذشته افزایش 2واحد درصدی را تجربه کرده است.

 

افزایش هزینه دریافت تسهیلات مسکن

دیروز در بازار اوراق تسهیلات مسکن شاهد معامله 54هزار و 810ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 4میلیارد و 194میلیون تومان بودیم. بر این اساس «تسه‌ها» دیروز با تجربه رشد میانگین 4/ 0 درصدی، در بازه 72 تا 78هزار ریالی نوسان کردند. طی معاملات روز گذشته بیشترین افزایش قیمت در میان این اوراق با رشد حدود 9/ 2درصدی به «تسه9311» رسید و در مقابل سررسید مرداد94 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این روش به 6/ 21درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق جدید تسهیلات مسکن، باید حدود 15میلیون و 372هزار تومان هزینه کنند.

برچسب ها