عصر خودرو

دلار سومین افت متوالی را تجربه کرد

اولین مواجهه بازار ارز با ترامپ

عصر بازار- روز دوشنبه، دلار به اظهارات دونالد ترامپ توجه چندانی نکرد تا این ارز سومین افت متوالی را تجربه کند. در سومین روز هفته، شاخص ارزی با ۵ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۹۳۵ تومان رسید. نوسان محدود دلار در حالی رقم خورد که بخشی از معامله‌گران انتظار داشتند، تحت‌تاثیر اخبار بیرونی نوسان‌های ارزی بیشتر شود.

اولین مواجهه بازار ارز با ترامپ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این حال، روز دوشنبه دلار به اظهارات ترامپ درباره برجام حساس نشد. دونالد ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات برای اولین بار در مورد توافق هسته‌ای ایران با وجود انتقاد از آن گفت: «من نمی‌خواهم بگویم که چه خواهم کرد با توافق ایران. نمی‌خواهم با کارت‌ها بازی کنم.» به گفته فعالان، این اظهارات نسبت به گذشته تفاوت محسوسی داشت که ترامپ از پاره کردن برجام سخن گفته بود. در واقع، ترامپ پس از پیروزی به صراحت صحبت‌های قبلی را تکرار نکرده و ابهام در صحبت‌های اخیر او موجب شده است برخی معامله‌گران تصور کنند که عقیده وی پس از پیروزی در انتخابات ممکن است تغییر کرده باشد. با این حال، برخی فعالان عقیده دیگری در رابطه با واکنش کم بازار نسبت به اظهارات او داشتند.

به گفته شماری از فعالان، در شرایط کنونی جریان‌های بنیادی در بازار قوی‌تر هستند و نوسان‌گیران قدرت خود را تا حد زیادی از دست داده و گوشه‌نشین بازار شده‌اند. از سوی دیگر، میزان تقاضا پس از ژانویه در بازار پایین آمده و همزمان حجم عرضه ارز نیز به اندازه‌ای بوده است که قیمت به اظهارات سیاسی واکنش نشان ندهد. این در حالی است که عده‌ای از معامله‌گران همچنان باور دارند اظهارات سیاسی در روزهای آینده می‌تواند متغیر اثرگذاری در بازار داخلی شود و بر همین اساس سعی کرده‌اند ارز موجود خود را نگه دارند. به‌رغم کاهش قیمت دلار، روز دوشنبه سکه تمام بهار آزادی با 9هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 190 هزار تومان رسید. عبور اونس در بازارهای جهانی از مرز هزار و 200 دلار مهم‌ترین عاملی بود که زمینه ساز افزایش بهای سکه شد.

 

تفاوت دو روز

بازار ارز روز دوشنبه تفاوت‌های محسوسی با روز یکشنبه داشت؛ اول آنکه، روز دوشنبه دلار در سطح بالاتری نسبت به روز یکشنبه آغاز به کار کرد. این در حالی بود که بازار در دومین روز هفته فعالیت خود را با کاهش شدید قیمت آغاز کرده بود. دومین تفاوت این دو روز در رفتار معامله‌گران فردایی مشاهده شد. روز دوشنبه، قیمت دلار زمانی که در معاملات نقدی به محدوده 3هزار و 910 تومان وارد شد، بهای این ارز در معاملات فردایی پایین‌تر نرفت. این در حالی بود که روز یکشنبه زمانی که این ارز وارد محدوده یاد شده شد، قیمت در معاملات فردایی افت بیشتری را تجربه کرد و تا ابتدای کانال 3 هزار و 900 تومان پایین رفت. این موضوع نشان می‌دهد که انتظارات کاهشی معامله‌گران فردایی در روز یکشنبه فعال‌تر از روز دوشنبه بود. در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 945 تومان آغاز کرد که افزایشی 5 تومانی نسبت به قیمت بسته‌شده روز یکشنبه داشت. این اتفاق در حالی رخ داد که روز یکشنبه شاخص ارزی معاملات خود را با افت 20 تومانی آغاز کرده بود. برخلاف روند افزایشی ابتدای روز، دلار به سرعت در مسیر کاهشی قرار گرفت. در ساعات انتهایی روز قیمت از کف بالا آمد؛ ولی این افزایش پایدار نماند و بار دیگر قیمت در مسیر کاهشی قرار گرفت. این موضوع موجب شد که بازار سومین افت پیاپی خود را در شرایطی تجربه کند که اولین اظهارات دونالد ترامپ درباره توافق هسته‌ای پس از پیروزی در انتخابات در ابتدای روز انتظار برخی معامله‌گران را افزایشی کرده بود.

برچسب ها