عصر خودرو

فایننشال تایمز:

لغو تحریم ایران با ۱۲ ماه تاخیر و خرید یک هواپیما ملموس شد

عصر بازار- فایننشال تایمز گزارش داد، ورود اولین ایرباس به ایران یکی از نتایج ملموس لغو تحریم های ایران است که پس از ۱۲ ماه تاخیر بالاخره در حال ثمر دادن است.

لغو تحریم ایران با ۱۲ ماه تاخیر و خرید یک هواپیما ملموس شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، کاپیتان بهنام شیرزاد لبخند بر لب وارد سالنی می شود که قرار است شرکت ایران ایر اولین هواپیمای ایرباس نوی خود را در طی 23 سال گذشته از این شرکت فرانسوی تحویل بگیرد.  وی در مورد ایرباس ای 321 که در آن سوی سالن قرار دارد می گوید: «این فوق العاده است... همه عاشق این هواپیما هستند.»

هفته گذشته مدیران ارشد شرکت های ایران ایر و ایرباس در تولوز فرانسه در مراسم تحویل اولین هواپیمای ایرباس به ایران ایر حضور یافتند. این هواپیما اولین هواپمیا از 180 فروند جت مسافربری ای است که ایران ایر پس از لغو تحریم ها به ایرباس و بوئینگ سفارش داده است.
دو هواپیمای پهن پیکر ای 330 نیز قرار است در طی 2 ماه آینده به سمت تهران پرواز کنند. برای ایران،این هواپیماها آغاز روند احیای صنعت هواوردی این کشور است و یکی از نتایج ملموس لغو تحریم های ایران است که پس از 12 ماه تاخیر بالاخره در حال ثمر دادن است.
به گفته گروه مشاوره مرکز هوانوردی، کاپا، در حالی که سفارش خرید هواپیما در جهان کاهش یافته، برای ایرباس و حتی بوئینگ، ورود اولین هواپیما به ایران، به منزله گشایش یکی از بزرگترین بازارهای دست نخورده صنعت هوانوردی جهان است.
تهران برآورد کرده که در طی یک دهه آنیده به بیش از 300 فروند هواپیمای مسافربری نیاز خواهد داشت. به گفته ویل هورتون، تحلیلگر صنعت هوانوردی در موسسه کاپا گفت، سرعت تحویل نخستین هواپیمای ایرباس به ایران، با توجه به اینکه قرارداد نهایی در ماه گذشته امضا شد، نشان می دهد که بازار ایران تا چه اندازه برای شرکت های هواپیما سازی از اهمیت برخوردار است.

وی افزود: «آنها دارند این پیام را ارسال می کنند که آنها شرکایی برای آینده هستند.» ایرباس حتی پیشنهاد کرده که در تامین مالی 20 فروند از 100 فروند هواپیمای فروخته شده به ایران، به تهران کمک کند.
ظرفیت صنعت هوانوردی ایران با جمعیتی حدودا 80 میلیون نفری، یعنی به اندازه جمعیت آلمان، در سال های اخیر مورد استفاده قرار نگرده است. به گفته موسسه مشورتی او ای جی، مجموع ظرفیت صنعت هوانوردی ایران در سال 2015، 22 میلیون صندلی براورد شده که کمتر از یک دهم ظرفیت صنعت هوانوردی آلمان بوده است.

در طی 6 ماه گذشته، ترافیک هوایی در ایران بیش از 20 درصد افزایش یافته است. اتحادیه حمل و نقل هوایی بین المللی (یاتا) برآورد کرده که ترافیک حمل و نقل هوایی مسافر در ایران از 12 میلیون مسافر در سال 2015 به 43.6 میلیون نفر تا سال 2034 برسد.
اما شرکت های هوانوردی ایرانی پس از سال ها تحریم برای سر پا نگه داشتن هواپیماهای قدیمی خود با مشکل مواجه هستند. از 230 هواپیمای متعلق به 15 ایرلاین ایرانی، کمتر از 160 فروند در حال ارائه سرویس هستند. بقیه هواپیماها زمین گیر شده اند، زیرا تعداد زیادی از آنها به قطعات یدکی ای نیاز دارند که در طول تحریم ها قابل تهیه نبوده است.

متوسط عمر ناوگان حمل و نقل هوایی ایران 23 سال است که دو برابر عمر هواپیماهای ایرلاین های اورپایی و بیشترین سن ناوگان هوایی در جهان به شمار می رود. یکی از هواپیماهای ای 300 بی 2 شرکت ایران ایر بیش از 30 سال است که پرواز می کند.
در حالی که ایران تلاش دارد اقتصاد خود را از طریق سرمایه گذاری خارجی و جذب گردشگر رونق ببخشد، نیاز این کشور به هواپیماهای جدید بالاست. فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت ایران ایر معتقد است، نگرانی در مورد ایمنی این هواپیماهای کهنه موجب شده تا مسافران از پرواز با آنها خودداری کنند.
وی افزود: «در ایران من افراد زیادی را می شناسم ... که شاید به دلیل استفاده ما از فن آوری قدیمی، تمایل چندانی به پرواز با هواپیما ندارند... اگر ما هواپیماهای جدید وارد ناوگان کنیم، این افراد نیز قطعا پرواز خواهند کرد.»

برچسب ها