عصر خودرو

معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران مطرح کرد:

لزوم مجهز شدن بازار سرمایه به دارایی‌های فکری

عصر بازار- به گفته معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران، بازار SME و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه زنجیره تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را تکمیل می‌کند که به خودی خود پویایی بازار سرمایه را در پی دارند. از سوی دیگر، سهم زیادی از بورس‌های پیشرفته در دنیا یعنی رقمی تا حدود ۴۰ درصد، سهام شرکت‌های دانش‌بنیان است و بورس‌هایی که دارای سهام شرکت‌های دانش‌بنیان و مبتنی بر سرمایه فکری هستند.

لزوم مجهز شدن بازار سرمایه به دارایی‌های فکری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، شرکت فرابورس طی چند وقت اخیر ابزار ها و بازار های نوین مالی را طراحی و راه اندازی کرده تا در کنار شرکت های بزرگ و مطرح صنایع مختلف، شرکت های کوچک و متوسط، طراحان و مخترعان نیز بتوانند از مزایا و پتانیسل های بازار فرابورس استفاده کنند.

در این راستا بازار های دارایی فکری و کوچک و متوسط تاسیس و راه اندازی شده که باید دید استقبال سرمایه گذاران از این بازارها و ابزارهای نوین آن ها چگونه بوده است؟. در همین ارتباط به گفتگو با سید مهدی علم‌الهدی، معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران پرداختیم که شرح آن را در ذیل می خوانید.

از ابتدای راه‌اندازی بازار دارایی فکری تاکنون چه تعداد ایده و اختراع در این بازار به ثبت رسیده و استقبال از آن چگونه بوده است؟

تا کنون 157 اختراع، 3 طرح صنعتی و یک علامت تجاری در فهرست عرضه‌های بازار دارایی‌هایی فکری قرار گرفته است. با توجه به این تعداد که در مجموع به 161 مورد می‌رسد شاهد استقبال خوبی در سمت عرضه این بازار بوده‌ایم.

از تعداد اختراعات به ثبت رسیده در بازار دارایی فکری چه تعدادی به فروش رفته است؟ به طور کلی ارزیابی جنابعالی از پتانسیل‌ها و کارایی بازار دارایی فکری چگونه است؟

در حال حاضر 3 اختراع و یک طرح صنعتی در بازار دارایی فکری به فروش قطعی رسیده و مجوز بهره‌برداری برای مدت معین یک اختراع نیز صادر شده است. در بازار دارایی فکری امکانی فراهم شده‌ که طراحان، مخترعان و ایده‌پردازان با ارائه طرح‌های خود بتوانند از کمک سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان منتفع شوند و از سوی دیگر سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند نیازهای خود را برآورده کنند. درصورتی که زیرساخت‌های بازار دارایی فکری برای انجام معاملات بیشتر ایده‌ها، اختراعات و طرح‌های صنعتی تقویت شود، این بازار ظرفیت مطرح شدن بیشتر ایده‌های کارامد و در ادامه توسعه هر چه بهتر اقتصاد دانش‌بنیان در کشور را دارد.

 

طبق آخرین اخبار، سرمایه‌گذاری جسورانه با پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه رویش لوتوس کلید خورده است. لطفا در خصوص تعداد و حوزه فعالیت صندوق‌های جسورانه‌ای که موفق به دریافت مجوز راه‌اندازی از مراجع ذیربط شده‌اند، توضیحاتی ارائه بفرمایید. در شرایط فعلی چه تعدادی در مرحله اخذ مجوز هستند و پیش‌بینی می‌کنید که تا در چه بازه زمانی راه‌اندازی می‌شوند؟

پنج صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه شامل «صندوق رویش لوتوس»، «صندوق یکم آرمان آتی»، «صندوق توسعه فناوری آرمانی»، «صندوق سرآوا» و «صندوق پارتیان» موافقت اصولی تاسیس را از سازمان بورس دریافت کرده‌اند. همانطور که اشاره کردید از این تعداد نیز 2 صندوقِ لوتوس و یکم آرمان آتی در بازار سوم فرابورس پذیره‌نویسی شده‌اند که پذیره‌نویسی هر دو صندوق با استقبال خوب سرمایه‌گذاران مواجه شد. موضوع فعالیت سرمایه صندوق رویش لوتوس در حوزه سلامت، دارو و فناوری اطلاعات و ارتباطات و سرمایه صندوق نیز 500 میلیارد ریال است که 70 درصد از آن در بازار پذیره‌نویسی شده است. صندوق جسورانه آرمان آتی نیز در حوزه IT و ICT فعالیت می‌کند و اندازه این صندوق 100 میلیارد ریال است که 50 درصد از سرمایه آن پذیره‌نویسی شده است.

علاوه بر پنج صندوق یادشده، دو صندوق دیگر نیز در کمیته بررسی صندوق‌های جسورانه در فرابورس مورد تایید قرار گرفته‌اند و در آستانه اخذ مجوز و موافقت اصولی قرار دارند.

 

در خصوص بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) که به تازگی راه‌اندازی شده توضیحات مختصری ارائه کنید. علاوه بر شرکت پترو صنعت گامرون که در این بازار کشف قیمت شده، چه شرکت‌هایی در صف ورود به این بازار قرار دارند؟

از آنجا که شرکت‌های کوچک و متوسط نقش کلیدی در توسعه اقتصاد کشور دارند و در حال حاضر حدود 98 درصد از تعداد شرکت‌های ثبت‌شده در کشور را تشکیل می‌دهند، فرابورس ایران بازار جدیدی با عنوان بازار شرکت‌های کوچک و متوسط راه‌اندازی کرده که ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه و امکان تامین مالی آن‌ها را تسهیل کرده است. در این بازار، شرکت‌های متقاضی، پس از کسب حد نصاب‌های مورد نظر در فرابورس، پذیرفته شده و ضمن برخورداری از تمامی مزایای دیگر شرکت‌های بازار سرمایه، مشمول مزایای ویژه این بازار نیز می‌شوند. بر اساس دستورالعمل مربوط به بازار SME، ساده‌ترین شرایط و ویژگی‌ها برای ورود بنگاه‌های اقتصادی به این بازار در نظر گرفته شده به‌طوری که شرکت‌ها با مجموع حقوق صاحبان سهام از 100 میلیون تا 50 میلیارد تومان امکان ارائه درخواست پذیرش به این بازار را دارند؛ البته شرایط دیگری نیز وجود دارد از جمله شفافیت و دیگر اینکه شرکت زمانی که درخواست پذیرش می‌دهد باید سودآور باشد و در صورت سودآور نبودن، چشم‌انداز روشنی از فعالیت‌های خود ارائه کند.

بد نیست بدانید تا امروز هشت شرکت در بازار SME پذیرش شده و بالغ بر 100 شرکت درخواست حضور در این بازار داده‌اند و در صف ورود قرار دارند که به مرور فرایند پذیرش را طی می‌کنند.

 

به عنوان آخرین سوال، بازاردارایی های فکری، بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و صندوق‌های جسورانه چه کمکی به راهبرد اهداف در جهت کارایی بازار سرمایه خواهند کرد و چه تبعاتی بر پویایی این بازار در پی دارند؟

در بازار دارایی فکری اختراعات، طرح صنعتی و برند معامله می‌شود و در واقع شرایطی برای تامین مالی دانش‌بنیان به وجود آمده است؛ به بیان دیگر دارایی فکری به عنوان اوراق بهادار در این بازار مورد معامله قرار می‌گیرد. تاکید می کنم که بازار سرمایه نباید به دارایی‌های فیزیکی تکیه صرف داشته باشد و لازم است به دارایی‌های فکری نیز مجهز شود.

علاوه بر این بازار، بازارSME و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه زنجیره تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را تکمیل می‌کند که به خودی خود پویایی بازار سرمایه را در پی دارند. از سوی دیگر، سهم زیادی از بورس‌های پیشرفته در دنیا یعنی رقمی تا حدود 40 درصد، سهام شرکت‌های دانش‌بنیان است و بورس‌هایی که دارای سهام شرکت‌های دانش‌بنیان و مبتنی بر سرمایه فکری هستند در مقایسه با بورس‌های کالایی که به پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها وابسته‌اند، از افت‌وخیزهای نوسانات جهانی این کالاها در امان‌ بوده و سوددهی بیشتری دارند. در پایان باید تاکید ‌کنم که موتور محرک پیشرفت‌های فناورانه، ایده‌های کاربردی خلاقانه‌ای است که در ذهن کارآفرینان، مخترعان و مبتکران شکل می‌گیرد و ورود این ایده‌ها به بازار سرمایه به توسعه اقتصاد کشور منجر خواهد شد.

برچسب ها