عصر خودرو

در نشست تحلیل بازار مشتقه بورس کالای ایران مطرح شد؛

لزوم آشنایی فعالان بازارهای کالایی با مفاهیم معاملات مشتقه

عصر بازار- مرکز مالی ایران سومین نشست تخصصی مشتقات را روز یکشنبه ۲۶ دی ماه به میزبانی شرکت بورس کالای ایران برگزار کرد. سومین نشست تخصصی مشتقات با هدف افزایش دانش مالی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه به موضوع تحلیل بازار مشتقه بورس کالای ایران اختصاص داشت.

لزوم آشنایی فعالان بازارهای کالایی با مفاهیم معاملات مشتقه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مرکز مالی ایران، مدیر توسعه بازار مشتقه شرکت بورس کالای ایران در ابتدای نشست ضمن بیان تاریخچه راه‌اندازی قراردادهای آتی گفت: شروع معاملات قراردادهای آتی با شمش طلا ، سکه طلا، کاتد مس، مفتول، زیره و کنجاله شروع شد و از کل معاملات قراردادهای آتی، قرارداد سکه طلا همچنان معامله می‌شود. 

علیرضا ناصر‌پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: بازار مشتقه مرهون نوسان است و نوسان‌ها موجب افزایش حجم معاملات در این بازار می‌شود. وی در ادامه از رویدادهای تاریخی اثرگذار در حجم معاملات گفت. وی افزایش نرخ ارز در زمستان 90، شهریور و مهر 92 و زمستان 95، افزایش قیمت جهانی طلا و وضع تحریم‎های اقتصادی علیه کشور در پاییز 1391 و همچنین تاثیر مذاکرات هسته‎ای در زمستان 1394 تا تابستان 1395 را از جمله این رویدادهای تاثیرگذار خواند.

وی در ادامه از راه‎اندازی معاملات قراردادهای اختیار خرید سررسید دی ماه در تاریخ 24 آذرماه و اختیار خرید و  فروش سررسید اسفندماه در تاریخ 8 دی‌ماه سال جاری گفت. 

به گفته مدیر توسعه بازار مشتقه شرکت بورس کالا وجود ساختار مشتری محور، چگونگی مدیریت ریسک معاملات، نوظهور بودن سیستم معاملاتی به عنوان اولین سیستم معاملات مشتقه در ایران، وجود معیار‎های قیاس با فرآیندهای موجود در بازاهای جهانی از پیچیدگی‌های راه‌اندازی معاملات مشتقه در کشور است. ناصرپور افزود: سیر توسعه بازار مشتقه در ایران طبق طراحی داخلی با بهره‌مندی از تجربیات جهانی به مرور انجام شده است. وی افزود: برای مدیریت ریسک قراردادهای آتی از سازوکار قرارداد محور استفاده می‌کنیم و دریافت وجه تضمین یکی از راه‌های مدیریت ریسک در این بازار است.

مدیر توسعه بازار مشتقه شرکت بورس کالا در ادامه از بـازار جبـرانی در  قـراردادهـای آتـی گفت: در صورتی که کارگزار نتواند موقعیت تعهدی باز مشتری دارای اخطاریه افزایش وجه تضمین را در مهلت مقرر ببندد، بازار جبرانی تشکیل می‎شود.

فقدان معیارهای لازم در کالاهای موجود در کشور برای راه‎اندازی قراردادهای مشتقه، نبود آشنایی فعالان بازارهای کالایی با مفاهیم معاملات مشتقه و بی رغبتی فعالان بازارهای کالایی برای ورود به بازارهای شفاف از جمله چالش‌‎های راه‎اندازی معاملات مشتقه در دارایی‎های پایه جدید است که از سوی حاضران در این نشست درباره آنها بحث و تبادل نظر شد.

برچسب ها