عصر خودرو

بررسی معاملات روز گذشته بازار نقدی و آتی؛

ارزانی سکه در پی سرگیجه دلار

عصر بازار- حجم معاملات آتی سکه طی روز گذشته در بورس کالای ایران به ۳۱هزار و ۶۲ قرارداد رسید.

ارزانی سکه در پی سرگیجه دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در دومین روز هفته، عوامل متناقض در بازار ارز زمینه‌ساز کاهش بهای سکه در بازار نقدی و آتی شد.

روز یکشنبه، دلار تا قیمت 3هزار و 914 تومان پایین رفت، ولی پس از رسیدن به این نقطه با افزایش خریدهای ارزی تا قیمت 3هزار و 940 تومان بالا آمد. البته این قیمت همچنان 20 تومان کمتر از نرخ بسته شده دلار در روز شنبه بود. به گفته فعالان، اخبار مربوط به پایین آمدن ارزش دلار در کشورهای همسایه ازجمله عواملی بود که به نزول ابتدای روز دلار کمک کرد و اجازه رشد به بهای سکه نداد.

به این ترتیب روز گذشته همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی دومین روز کاهشی خود را پشت‌سر گذاشت و یک کانال قیمت دیگر پایین آمد به طوریکه سکه تمام با 9 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 181 هزار تومان رسید. این افت در حالی ثبت شد که تعدادی از بازیگران بازار داخلی معتقدند اونس جهانی در هفته جاری به افزایش خود ادامه خواهد داد.

در همین حال هر قطعه نیم سکه بهار آزادی به قیمت 602 هزار تومان فروش رفت.  ربع سکه نیز با قیمت 320 هزار تومان معامله شد. همچنین سکه گرمی هم دیروز در بازار آزاد با قیمت 205 هزار تومان به فروش رسید.

همچنین قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالای ایران در هر 5 سررسید روند نزولی را تجربه کرد، به طوری که براساس آمار معاملات ، سکه تحویل اسفند ماه با ثبت قیمت یک میلیون و 215 هزار تومان، افت 0/33 درصدی را تجربه کرد،این در شرایطی است که قرارداد تحویل اردیبهشت 96 نیز با قیمت یک میلیون و 254 هزار تومان کاهش 1/04 درصدی را به ثبت رساند. از سویی سکه تحویل تیر سال آتی با نرخ یک میلیون و 293 هزار تومان به فروش رسید و با افت 0/98 درصدی همراه شد. همچنین سررسید شهریور ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و 325 هزار تومان معامله و کاهش 0/91 درصدی را تجربه کرد و در پایان نیز سررسید آبان سال 96 با قیمت یک میلیون و 358 هزار تومان معامله شد و افت 0/96درصدی را به ثبت رساند.

برچسب ها