عصر خودرو

رئیس کل آژانس بین‌المللی انرژی:

قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ نوسان بیشتری خواهد داشت

عصر بازار- رئیس کل آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: علیرغم روند رو به بهبود بازار نفت در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ شاهد تشدید نوسان قیمت انرژی این حامل انرژی در نیمه دوم این سال خواهیم بود.

قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ نوسان بیشتری خواهد داشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رئیس‌کل آژانس بین‌المللی انرژی روز گذشته اعلام کرد: در صورتی که دو توافق صورت گرفته برای کاهش عرضه نفت در بازار جهانی به طور کامل اجرا شود در نیمه اول سال جاری شاهد بهبود اوضاع بازار خواهیم بود اما علیرغم این روند رو به بهبود شاهد نوسان بیشتر قیمت نفت در نیمه دوم سال 2017 خواهیم بود.

در روز 30 نوامبر سال گذشته میلادی کشورهای عضو اوپک توافق کردند تا مجموع تولید نفت خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. دیگر کشورهای نفتی  غیر عضو اوپک نیز در روز 10 دسامبر به این توافق پیوسته و متعهد شدند 600 بشکه دیگر از عرضه نفت به بازار جهانی بکاهند.

فتیح بیرول دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: من انتظار دارم که در نیمه نخست سال جاری میلادی بازار بهبود یابد اما می‌خواهم بگویم که ما در حال ورود به دوره‌ای هستیم که در آن شاهد نوسان بیشتر قیمت نفت در بازار خواهیم بود.

نگرانی‌ها نسبت به اجرای کامل دو توافق امضاء‌ شده از سوی اوپک و کشورهای نفتی در کنار ابهامات موجود نسبت به آینده اقتصاد جهانی و به خصوص اقتصاد چین طی روزهای گذشته قیمت نفت را نزولی کرد.

بیرول تأکید کرد: اگر چه دو توافق صورت گرفته می‌تواند به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی منجر شود اما این مسئله همچنین می‌تواند تولیدکنندگان آمریکا را تشویق به تولید بیشتر کرده و همچنین تقاضای جهانی را کاهش دهند.

بیرول اعلام کرد: به اعتقاد من تولید نفت شیل آمریکا  طی سال جاری مجدداً به روند صعودی خود باز خواهد گشت.از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که تولید نفت چین نیز با افزایش قیمت نفت به روند نزولی خود خاتمه داده و افزایش یابد. آمار سازمان اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد تولید نفت آمریکا طی هفته گذشته افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

آمریکا طی هفته گذشته روزانه 7.95 بشکه نفت تولید کرد که از ماه آوریل سال 2016 تا کنون بی‌سابقه بوده است.

بیرول ادامه داد: یکی از مهمترین نگرانی‌ها در شرایط کنونی کاهش سرمایه‌گذاری کشورها و شرکت‌های نفتی در پروژه‌های جدید است و این مسئله باعث شده است که بسیاری از پروژه‌های نفتی در جهان طی دو سال آینده تعطیل شوند.

وی تأکید کرد: در صورتی که طی سال جاری شاهد افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفتی نباشیم طی چند سال آینده با بحران در زمینه اختلاف قابل توجه عرضه و تقاضا و تأثیر شدید آن بر بازار مواجه خواهیم شد.

برچسب ها