عصر خودرو

نایب رییس کمیته پتروشیمی مجلس:

الزام پتروشیمی ها به عرضه محصولات در بورس

نیاز بخش پایین دستی باید تامین شود

عصر بازار- نایب رییس کمیته پتروشیمی مجلس می گوید، شورای رقابت پس از بررسی های همه جانبه با حضور دست اندکاران صنعت پتروشیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا، رای قطعی به لزوم عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا داد.

الزام پتروشیمی ها به عرضه محصولات در بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عرضه محصولات پایه مانند محصولات پتروشیمی در بورس کالا، سبب شفافیت معاملات شده و جلوی انحصار و رانت را می گیرد و بر این اساس، ساز و کارهایی برای عرضه محصولات در بازار سرمایه اتخاذ شده که با حمایت دولت، مجلس و شورای رقابت همراه بوده است. براین اساس، برخی تلاش ها برای غیرشفاف شدن معاملات پتروشیمی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

چندی است دوباره زمزمه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا مطرح شده است و کارشناسان نسبت به آن هشدار می دهند و می گویند احتمال بازگشت دلالی و رانت جویی در بازار محصولات پتروشیمی وجود دارد.

به نظر کارشناسان، اگر چه ایراداتی در روند عرضه محصولات پتروشیمی از طریق بورس وجود دارد که باید اصلاح شود، اما خروج محصولات پتروشیمی از بورس، باعث وارد آمدن بیشترین فشار به تولیدکنندگان پایین دستی خواهد شد.

پیش از این، تولیدکنندگان پایین دستی پتروشیمی از کارشکنی شماری از پتروشیمی های بالادستی و گران فروشی آنها که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شده است، انتقاداتی مطرح کرده بودند.

چندی پیش شورای رقابت در واکنش به این مشکلات، مجتمع های پتروشیمی را ملزم به عرضه محصولات در بورس کالا کرد، اما به تازگی دوباره برخی کارشکنی ها شکل گرفته است.

«حمید گرمابی» نایب رییس کمیته پتروشیمی ( زیرمجموعه کمیسیون صنایع و معادن) مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی تلاش ها برای عرضه نشدن محصولات پتروشیمی در بورس، افزود: زمان زیادی از مصوبه

شورای رقابت درباره الزام پتروشیمی ها به عرضه محصولاتشان در بورس کالا نگذشته است، اما دوباره شاهد برخی سنگ اندازی ها در این زمینه هستیم.

وی با بیان این که بورس کالا، بازوی اجرایی دولت است و در بخش پتروشیمی براساس مصوبه شورای رقابت عمل می کند، افزود: شورای رقابت در مصوبه ای 10 ماده ای، پتروشیمی ها را ملزم به عرضه کامل محصولاتشان به منظور پوشش نیاز بازار داخلی کرد، اما متاسفانه همچنان شاهد هستیم بخشی از محصولات پتروشیمی در بازار آزاد عرضه می شود.

نایب رییس کمیته پتروشیمی مجلس ادامه داد: براساس تصمیم های فعالان صنعت پتروشیمی و شورای رقابت، کارگروه تنظیم بازار پتروشیمی تشکیل شده است تا هرگونه مشکلی که در روند داد وستد محصولات پتروشیمی در بازار شفاف بورس کالا بروز پیدا می کند، مورد بررسی قرار گرفته و حل و فصل شود.

گرمابی یادآور شد: بر این اساس، فعالان صنعت پتروشیمی باید نقطه نظراتشان را در این کارگروه مطرح و پیگیری کنند.

وی با تاکید براینکه بورس کالا تنها مکانی است که می توان در آن روند معاملات و قیمت محصولات پتروشیمی را رصد کرد، گفت: بورس کالا یک فضای رقابتی و شفاف را در اختیار عرضه کنندگان و مصرف کنندگان قرار داده به گونه ای که هر لغزشی از سوی پتروشیمی ها در روند عرضه ها قابل مشاهده و پیگیری است.

نایب رییس کمیته پتروشیمی مجلس با اعلام اینکه پتروشیمی ها باید از طریق بورس، نیاز صنایع پایین دستی را تامین کنند تا خللی در روند تولید ایجاد نشود، گفت: نظارت کافی بر شیوه تعامل مجتمع های پتروشیمی بالادستی در مقابل صنایع پایین دستی که در بستر قابل رصد بورس انجام می شود، بهترین روش برای مدیریت بازار و چرخه تولید در کشور است.

گرمابی افزود: بر اساس این سازوکار، پتروشیمی ها پس از تامین نیاز بازار داخل، می توانند محصولات خود را صادر کنند.

برچسب ها