عصر خودرو

حاشیه سود تا ۸.۵ دلار پالایش یک بشکه نفت در جهان

عصر بازار- اوپک در آخرین گزارش اعلام کرد حاشیه سود پالایش نفت خام در کشورها ۵.۵ تا ۸.۵ دلار در هر بشکه در نوسان است،‌در حالی که در ایران تنها کمتر از ۵۰ درصد از ظرفیت پالایش نفت استفاده می‌شود.

حاشیه سود تا ۸.۵ دلار پالایش یک بشکه نفت در جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در بخشی از گزارش ماهانه خود در ماه دسامبر که به وضعیت محصولات پالایش شده در ماه نوامبر2016  پرداخته است، اعلام کرد، بازارهای محصولات پالایش شده در حوزه آتلانتیک در نوامبر 2016 عملکردی آشفته از خود نشان داده است.

از طرفی، حاشیه سود پالایش به پشتوانه کم شدن عرضه در بازار تقویت شد. با این حال، کاهش شدید در تولید بنزین، به حاشیه سود در سواحل خلیج آمریکا ضربه زد و آن را تحت تاثیر قرار داد. در عین حال، حاشیه سود پالایش در اروپا به علت بازار متوازن بنزین همچنان با رشد مواجه شد.

در آسیا، حاشیه سود پالایش به علت تقاضای منطقه‌ای ثابت، تقویت شد. حاشیه سود پالایش در سنگاپور در نوامبر2016 به طور متوسط به 8.5 دلار در هر بشکه رسید که 70 سنت بیش از سطح ماه پیش از آن بود.

حاشیه سود پالایش نفت برنت در شمال غرب اروپا در نوامبر 2016 نسبت به ماه پیش از آن 20 سنت افزایش داشته است.

حاشیه سود پالایش نفت برنت در فاصله نوامبر 2015 تا نوامبر 2016 بین 8 دلار تا 7.2 دلار در هر بشکه بوده است و در کمترین قیمت به 4 دلار در هر بشکه رسیده است.

در مورد نفت خام آمریکا یا همان WTI نیز در این بازه زمانی حاشیه سود پالایش این نوع نفت در هر بشکه 6 تا 5.5 دلار بوده است که در کمترین قیمت به همان 5.5 دلار رسیده است. بالاترین قیمت پالایش این نوع نفت بیش از 8 دلار بوده است.

ازآنجایی که ماه اکتبر، فصل اوج تعمیرات پالایشگاه در جهان است و بیش از 6 میلیون بشکه در روز از ظرفیت این پالایشگاه‌ها از خط خارج شده بود، توان عملیاتی این پالایشگاه‌ها در ماه نوامبر در حال افزایش بوده است.

*فعالیت‌های پالایشی

بهره‌برداری پالایش در آمریکا در نوامبر 2016 به طور متوسط حدود 88 درصد برابر با 16.2 میلیون بشکه در روز بوده است که 650 هزار بشکه در روز از ماه پیش از آن بیشتر است اما 140 هزار بشکه در روز از مدت مشابه در سال 2015 کمتر است. این کاهش ناشی از توقف انتقال از خط لوله کولونیال بوده است.

پالایشگاه‌های اروپایی در نوامبر 2016 حدودا 90 درصد ظرفیت خود را به کار گرفته‌اند که مطابق با خروجی 10.7 میلیون بشکه در روز بوده است. این رقم حدودا روزانه 190 هزار بشکه بیشتر از ماه پیش از آن و 280 هزار بشکه در روز بیش از مدت مشابه سال 2015 بوده است. این افزایش ناشی از پایان یافتن فصل تعمیرات در اروپا بوده است.

در آسیا، نرخ بهره‌برداری پس از فصل تعمیرات افزایش یافته است. نرخ پالایش در هند، در ماه اکتبر تقریبا به طور متوسط روزانه 5 میلیون بشکه در روز بوده است که حدود150 هزار بشکه بیش از ماه پیش از آن بوده است. در عین حال، خروجی پالایشگاه‌های چین در ماه اکتبر به طور متوسط بیش از 11 میلیون بشکه در روز بوده است که نسبت به ماه پیش از آن 360 هزار بشکه در روز افزایش یافته است که رکورد جدیدی در این زمینه محسوب می‌شود.

در سنگاپور در ماه اکتبر حدود 90 درصد ظرفیت پالایشگاه‌ها به کار گرفته شده که برابر با ماه پیش از آن است، درحالی‌که این رقم برای ژاپن در ماه نوامبر 87 درصد عنوان شده است.

همچنین بر اساس این گزارش، بهره‌برداری پالایش در فرانسه در نوامبر 2016 به طور متوسط حدود 93.46 درصد برابر با 1.31 میلیون بشکه در روز بوده است. این رقم برای آلمان 86.20 درصد برابر با روزانه  1.89 میلیون بشکه، برای ایتالیا 67.79 درصد برابر با روزانه  1.39 میلیون بشکه، برای انگلیس 78.10 درصد برابر با روزانه  1.10 میلیون بشکه و برای ژاپن 85.28  درصد برابر با روزانه  3.26 میلیون بشکه بوده است.

برچسب ها