عصر خودرو

نفت موتور اقتصاد ایران را روشن کرد

عصر بازار- با گذشت یکسال از توافق برجام، لغو تحریم ها سبب رونق صنعت نفت و گاز ایران شد.

نفت موتور اقتصاد ایران را روشن کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، یکسال از توافق برجام گذشت،توافقی که بر مبنای بخشی از تفاهمی که بین کشورهای 1+5 صورت گرفت،لغو همه تحریم های بین المللی علیه ایران بود.اگرچه هنوز در حوزه بانکی مشکلاتی وجود دارد،اما صنعت نفت در یکسال گذشته بیشترین بهره را از این توافق برد.

آخرین آماری که  از تولید نفت ارایه شده، صادرات بیش از 2 میلیون و 850 هزار بشکه نفت در روز بوده،حال آنکه براساس اعلام وزیر نفت در حال حاضر تولید نفت ایران در آستانه 4 میلیون بشکه در روز قرار دارد.

به دنبال توافق برجام،اولین گام وزارت نفت تلاش برای به ثمررساندن مدل جدید قراردادهای نفتی بود. مدلی که اگرچه مخالفت های بسیاری داشت، اما با گذشته یکسال از رونمایی از این قراردادها و مذاکره با مخالفان،قراردادهای تازه صنعت نفت در حال اجرایی شدن است.با بازگشت غول های بزرگ نفتی دنیال چون توتال،شل انی،بریتیش پترولیوم به صنعت نفت ایران،این بخش مهم و تاثیرگذار در اقتصاد ایران حالا یک گام جلوتر از سایر بخش ها ایستاده است.

خون تازه سوآپ به رگ ها صنعت نفت و گاز

چهارسال بعد از قطع سوآپ، فرمان بازگشت این تجارت بین المللی هم صادر شد.بیراه نیست اگر بگوییم لغو تحریم ها درآمد سوآپ را هم به صنعت نفت بازگرداند. به دنبال دستور شرکت ملی نفت ایران رای آغاز عملیات سوآپ نفت از پایانه نفت نکا حالا این صنعت می تواند به درآمدهای تازه برای کشور و البته توسعه دیپلماسی اقتصادی ایران امیدوار باشد. چه آنکه از دست رفتن بازار سوآپ و پررنگ شدن جایگاه رقبا هم در سایه تحریم ها برای ایران اتفاق افتاد.اما با لغو تحریم ها این موضوع هم رونق خود را بازیافت.

کارشناسان معتقدند اقتصادی‌ترین راه انتقال نفت،گاز و فرآورده های نفتی استفاده از خطوط لوله  که (اصطلاحا سوآپ نامیده می شود)،است .زیرا انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی از این طریق علاوه بر موارد فوق در حفظ مسائل زیست محیطی نسبت به سایر روش‌های انتقال از اطمینان بالاتری برخوردار است.از سویی علاوه بر درآمد حاصل از سوآپ نفت خام، کاهش هزینه‌های ناشی از انتقال خوراک اولیه به پالایشگاه‌های تبریز و تهران از حوزه های نفتی جنوب کشور از دیگر مزایای سوآپ شمرده می شود.

سوآپ علاوه بر درآمدهای ارزی،موجب ایجاد وابستگی همسایگان شمالی به ایران شده و این امکان  را فراهم می کند تا از این مکانیسم بتوان به عنوان یک اهرم سیاسی نیز استفاده کرد.جدای از بحث های اقتصادی عبور نفت خام کشورهای شمال از مسیر ایران نشانه احساس امنیت کشورها و شرکت های خارجی و کسب امتیاز بین امللی برای ایران خواهد بود که این موضوع نیز از دستاوردهای برجام برای صنعت نفت به شمار می رود.

سرعت در توسعه صنعت

گزارش اخیر سازمان بین المللی انرژی نشان می دهد که ایران به عنوان نخستین دارنده بیشترین ذخایر گازی دنیا، با دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیایی در خاورمیانه با لغو تحریم ها جایگاه قبلی خود را بازیابی کرده است. قراردادهای تازه در این صنعت،مثل سه پروژه پارس، پرشین و ایران ال‌ان‌جی  که به دلیل تحریم ها متوقف شده بود حالا جان دوباره گرفته اند.

یک ماه گذشته هم شل و توتال قراردادی با وزارت نفت ایران برای توسعه میادین نفتی آزادگان جنوبی و یادآوران و همچنین میدان گازی کیش امضا کردند. پس از آنکه در دولت‌های نهم و دهم ارتباط وزارت نفت با شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا به واسطه تحریم‌های بین المللی قطع شد،و این شرکت‌ها باو  وجود داشتن پروژه‌های در دست اجرا در ایران کار را نیمه‌کاره رها کردند، حالا دوباره مدیران عامل آنها از ورود به ایران و همکاری مشترک با صنعت نفت خبر می دهند.
علی کاردر معاون وزیر نفت چندی پیش خبرداد که  تا پایان امسال قرارداد توسعه 3 میدان نفت و گاز ایران امضا خواهد شد. اتفاقی که نشان می دهد صنعت نفت نه تنها با بازیابی تولید خود به مدد برجام توانسته به جایگاه قبلی خود بازگردد،بلکه توسعه خود را نیز سرعت بخشیده است.

برچسب ها