عصر خودرو

نقشه راه جدید توسعه فرابورس

عصر بازار- روز گذشته نشست تخصصی بررسی بازارهای کوچک و متوسط با ارائه توضیحاتی از سوی مدیرعامل فرابورس و با حضور مدیران فعال در بازار سرمایه برگزار شد.

نقشه راه جدید توسعه فرابورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در ابتدای این نشست امیر هامونی، مدیر‌عامل فرابورس ایران به معرفی بازار SME پرداخت و این جلسه را مکانی برای تبادل‌نظر بین فعالان بازار سرمایه در جهت توسعه هر‌چه بیشتر این بازار عنوان کرد. وی در ادامه توضیح داد: ایده اصلی راه‌اندازی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط در پی درخواست بالای شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه رخ داد، به‌طوری‌که تا‌کنون ٥١١شرکت درخواست پذیرش برای ورود به فرابورس ایران را داشته‌اند که برای این تعداد شرکت بالغ بر ١١٣ جلسه در هیات پذیرش فرابورس تشکیل شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد تنها 208 شرکت قابل پذیرش در بازار بودند که تاکنون ١٣٨ شرکت در بازار اول و دوم فرابورس پذیرش شده‌اند. هامونی در ادامه با اشاره به راهیابی 80درصد از شرکت‌ها به تابلوی فرابورس و سوخت شدن 20درصد دیگر گفت: این مساله فرابورس را به آسیب‌شناسی موضوع واداشت تا تجربه دیگر کشورهای موفق در حوزه بازار سرمایه و جلب شرکت‌ها بررسی شود. وی ادامه داد: نتیجه این تحقیقات اختصاص تابلوها و بازارهای جداگانه برای این قبیل شرکت‌ها بود که با گسترش مطالعات و همکاری با سازمان بورس، نقشه جدید بازار ترسیم شد. هامونی در ادامه به نقش مهم شرکت‌های کوچک و متوسط در اقتصاد گفت: بالغ بر ١٦ درصد ازGDPکشور و ٤٥درصد از اشتغال کشور در دست این شرکت‌ها است. هامونی درخصوص قواعد معاملاتی این بازار نیز توضیح داد و گفت: به علت قوانین موجود سرمایه‌گذاران حقیقی اجازه معامله را در این بازار ندارند و تنها سرمایه‌گذاران حقوقی و نهادی مجاز به معامله هستند. این موضوع به افزایش عمق این بازار و تحقق اهداف استراتژیک این بازار منجر خواهد شد. وی ادامه داد: هدف اصلی از ایجاد قوانین معاملاتی مزبور و منع ورود سرمایه‌گذاران خرد به این بازار، تبدیل دید سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت به بلند‌مدت و همچنین یافتن شریک استراتژیک برای بهبود اهداف اصلی شرکت است. هر‌چند به‌دلیل عدم حضور سرمایه‌گذاران خرد با کاهش نقدشوندگی در مقایسه با دیگر بازارها مواجه هستیم.

تسهیل شرایط با کاهش محدودیت های معاملاتی

در ادامه این نشست حسن امیری، معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس نیز با اشاره به کاهش محدودیت معاملاتی در بازار SME گفت: درنظر داریم با ایجاد مشوق‌های لازم به ترغیب شرکت‌ها برای ورود به این بازار تلاش کنیم تا از یکسو شاهد رشد این شرکت‌ها در ابعاد داخلی و از سوی دیگر رشد مولفه‌های کلان اقتصادی باشیم. وی در ادامه افزود: بر این اساس سعی شده تا وجود حداقل محدودیت‌ها در این بازار اعمال شود که در این راستا می‌توان به نبود دامنه نوسان اشاره کرد. امیری در ادامه به تغییر قوانین موجود در بازار پایه فرابورس اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییرات در حال انجام در بازار پایه، قرار است در آینده نزدیک شرکت‌های فعال در این بازار با محدودیت‌های بیشتری مواجه شوند که بر این اساس شرکت‌های مزبور باید به دیگر بازارهای فرابورس منتقل شوند که یکی از بازارهای هدف همین بازار SME است. وی در ادامه تاکید کرد: انتظار می‌رود با ورود این شرکت‌ها به بازار SME، شاهد گسترش و توسعه این بازار باشیم.

برچسب ها