عصر خودرو

تاثیرات برجام بر صنعت نفت ایران

عصر بازار- یکی از دلایل اصلی افزایش صادرات و تولید نفت ایران اجرایی شدن برجام است، توافق هسته‌ای، صنعت نفت ایران را متحول کرد.

تاثیرات برجام بر صنعت نفت ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، حسین امیری خامکانی، نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به نقش مثبت توافق هسته‌ای در افزایش تولید و صادرات نفت ایران اشاره کرد و گفت: برجام باعث شد ساختار تحریم‌های ایران شکسته شود که نخستین اثر آن نیز بر صنعت نفت نمایان شد.

وی افزود: افزایش تولید و صادرات نفت ایران، توسعه هرچه بیشتر فازهای مختلف پارس جنوبی و غیره را می‌توان از نتایج مثبت برجام دانست.

امیری خامکانی به موفقیت‌های اخیر داخلی و بین‌المللی وزارت نفت اشاره و تصریح کرد: افزایش تولید گاز و گازرسانی به نقاط مختلف کشور، بهره برداری از فازهای پارس جنوبی، استفاده هرچه بیشتر نیروگاه‌ها از سوخت گاز، افزایش تولید بنزین با کیفیت یورو٤، پیروزی بزرگ دیپلماسی نفتی ایران در اجلاس کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر اقدام‌ها را می‌توان از موفقیت‌های اخیر وزارت نفت دانست.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که دولت یازدهم در حوزه صنعت نفت بسیار قوی و موفق عمل کرده است، عنوان کرد: بدون تردید برجام را می‌توان یکی از دلایل پیروزی ایران در نشست‎ اخیر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دانست.


برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک، در ٢٣ تیر ١٣٩٤ پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان مذاکرات قرن نام برده می شود، میان ایران و کشورهای ١+٥ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) امضا شد.

این توافق در ٢٩ تیرماه ١٣٩٤ با تصویبت قطعنامه ٢٢٣١ در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، ٦ قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.

برجام در ١٩ مهرماه ١٣٩٤ در قالب قانون «اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با تایید شورای نگهبان در ٢٣ مهرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

این توافق از ٢٦ دی ماه ٩٤ با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.

بدین ترتیب، با اجرای برجام همه تحریم های مرتبط با صنعت نفت، گاز و پتروشیمی لغو و زمینه بازگشت مقتدرانه ایران به بازار جهانی نفت فراهم شد.

برچسب ها