عصر خودرو

بلومبرگ تحلیل کرد

سقوط قیمت نفت با دغل‌بازی اعراب

عصر بازار- قیمت نفت در هفته گذشته بیشترین کاهش هفتگی از ماه نوامبر را به ثبت رساند و در مجموع معاملات هفتگی افت ۳ درصدی را تجربه کرد.

سقوط قیمت نفت با دغل‌بازی اعراب
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که تجار در انتظار مشاهده شواهد و مدارکی هستند مبنی بر اینکه اوپک و تولید کنندگان غیر عضو این سازمان در حال عمل کردن به تعهدات خود در زمینه کاهش تولید هستند، قیمت نفت در هفته گذشته بیشترین کاهش هفتگی از ماه نوامبر را به ثبت رساند.

قیمت نفت خام در بازار نیویورک روز جمعه 1.2 درصد کاهش یافت و در مجموع معاملات هفتگی افت 3 درصدی را تجربه کرد. عربستان تولید نفت خود را به کمتر از 10 میلیون بشکه در روز کاهش داده و به گفته وزیر انرژی این کشور، تمدید توافق کاهش تولید را پس از پایان دوره شش ماهه نخست مد نظر قرار خواهد داد. اما به گفته تحلیلگران کومرز بانک، تا زمانی که آمارهای میزان تولید ماهانه منتشر نشود «این ادعاها قابل تایید نیستند.» امارات قصد ندارد تولید خود را بیش از میزان توافق شده در توافق اوپک در ماه نوامبر کاهش دهد و لیبی نیز که از توافق اوپک مستثنی شده، در حال افزایش تولید خود است.

جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت در موسسه اگین کپیتال در نیویورک در این باره گفت: «ما شاهد تبعیت قوی عربستان و متحدانش در خلیج فارس از توافق هستیم.» امابه گفته وی، تولید نفت آمریکا در هفته گذشته 176 هزار بکشه در روز افزایش داشته و «کشورهای معاف از توافق کاهش تولید نیز قصد دارند تولید و صادرات نفت خود را بالا ببرند.»

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک گفته، تنها 2 هفته از اجرای توافق کاهش تولید اوپک گذشته و این سازمان در نشست روز 22 ژانویه خود در وین، مکانیزم های لازم برای تبعیت از توافق را به تصویب خواهد رساند.

آبهیشک دشپانده، تحلیلگر ارشد انرژی در موسسه ناتیکسیس لندن گفت: «بازارها در تلاشند تا به درکی از این مسئله برسند که میزان تبعیت از توافق کاهش تولید چقدر خواهد بود.» تولید کنندگان نفت هنوز افزایش قیمت نفت به 60 دلار را مشاهده نکرده اند و «اگر آنها می خواهند این رقم محقق شود، باید به بازار در خصوص تبعیت از توافق اطمینان بدهند.»

برچسب ها