عصر خودرو

تزریق نقدینگی جدید به بورس با الزام صندوق ها به سرمایه گذاری ۵ درصدی در سهام

عصر بازار- مدیر آموزش کانون کارگزاران بازار سرمایه با بیان این که الزام صندوق ها به سرمایه گذاری پنج درصدی می تواند نقدینگی جدیدی را به بازار سهام تزریق کند، گفت: با وجود گزارش های ۹ ماهه مناسب توسط اغلب شرکت ها، به علت کمبود نقدینگی و قدرت داشتن بازار بدهی، شاهد تاثیر مثبت این گزارش ها بر معاملات نبوده ایم.

تزریق نقدینگی جدید به بورس با الزام صندوق ها به سرمایه گذاری ۵ درصدی در سهام
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این روزها بازار سرمایه از رکود و کمبود نقدینگی رنج می برد که این معضل در بخش سهام، جلوه بیشتری دارد.

کمبود نقدینگی سبب شده است در هفته های اخیر، حجم و ارزش معاملات سهام، کاهش قابل توجهی داشته باشد. به نظر می رسد بخش قابل توجهی از فعالان بازار سرمایه، اکنون تنها نظاره گر بازار شده اند و به جز معاملات خاص که اغلب برای نوسان گیری انجام می شود، تمایل زیادی برای خرید سهام ندارند.

کارشناسان درباره علت بروز رکود معاملاتی در بورس، عوامل مختلفی را بر می شمارند که از مهم ترین آنها می توان به توقف نمادهای مهم بورسی از جمله بانک ها، افزایش ریسک نقدشوندگی، رونق بازار بدهی و برخی ریسک های غیربورسی اشاره کرد.
با توجه به کمبود نقدینگی، به تازگی تصمیماتی برای تزریق نقدینگی به بازار سرمایه و تحرک بخشی به معاملات بورس اتخاذ شده که از جمله آنها، الزام صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به سرمایه گذاری 5 درصدی در سهام است.

احسان عامری کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه می گوید: از مهم ترین موضوع هایی که اکنون فعالان بازار سرمایه با آن درگیر هستند، موضوع نقدشوندگی است که به علت توقف طولانی مدت بسیاری از نمادها، زیر سوال رفته است.

مدیر آموزش کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه 53 نماد در بورس و 15 نماد در فرابورس در حال حاضر متوقف هستند، افزود: بر اساس گزارش ها، مجموع ارزش نمادهای متوقف شده حدود 700 هزار میلیارد ریال است.

این کارشناس بازار سرمایه با یادآوری این که توقف برخی نمادها ضروری بوده است، اضافه کرد: توقف نمادهای بانکی هر چند به علت اختلاف بانک ها با بانک مرکزی صورت گرفته، اما اثرات روانی گسترده ای بر بازار داشته است.

عامری به شناسایی زیان توسط نمادهای بانکی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: بلوکه کردن سرمایه ها، حجم معاملات بازار سرمایه را کاهش داده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: حجم پایین معاملات، باعث شکل گیری بازاری کم رمق در هفته گذشته شده بود.

عامری به کمبود نقدینگی در بازار اشاره کرد و گفت: با هدف تزریق نقدینگی، صندوق ها برای سرمایه گذاری پنج درصدی منابع مالی خود در بازار سهام، ملزم شده اند.

وی با بیان این که این تصمیم می تواند، نقدینگی جدیدی را به بازار سرمایه تزریق کرده و رونق ایجاد کند، بیان داشت: البته برخی کارشناسان هشدار داده اند که تزریق منابع مالی صندوق ها به بازار سهام امکان دارد، موجب ایجاد حباب قیمتی در بازار سهام شود.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: برخی از کارشناسان نیز معتقدند الزام صندوق ها برای خرید سهام، به معنای ورود نقدینگی جدید از خارج از بازار سرمایه نیست، بلکه این منابع مالی در داخل بازار سرمایه وجود دارد که اکنون به خرید اوراق خزانه و سایر اوراق بهادار اختصاص دارد.

عامری همچنین به ممنوعیت بلوک زنی در بورس اشاره کرد و گفت: هرچند این تصمیمی کارساز و امیدبخش است، اما راه های مختلفی از جمله معاملات عمده یا بلوکی با نهادهای موجود در یک مجموعه، برای دور زدن این قانون وجود دارد.

**گزارش های 9 ماهه شرکت ها امیدبخش است

این کارشناس بازار سرمایه درباره انتشار گزارش های 9 ماهه شرکت ها نیز افزود: گزارش های 9 ماهه شرکت های بورسی به ویژه در گروه های دارویی، سیمانی و فلزات اساسی به ویژه معدنی ها امیدبخش و همراه با تعدیل مثبت شرکت ها بوده است.

وی یادآور شد: با وجود گزارش های 9 ماهه مناسب توسط شرکت ها، به علت کمبود نقدینگی شاهد تاثیر مثبت این گزارش ها بر معاملات نبوده ایم.

عامری از موافقت با راه اندازی « اختیار فروش» و روش جدید عرضه اولیه سهام موسوم به «ثبت سفارش» به عنوان، تحولات امیدبخش بازار سرمایه در هفته گذشته نام برد و گفت: برای تزریق نقدینگی به بازار سرمایه باید، سیاست های پایدار دنبال شود، تا از این طریق، سهامداران برای ورود به بازار سهام تمایل پیدا کنند.

برچسب ها