عصر خودرو

فایننشیال تایمز:

مؤسسات رهگیری کشتیرانی بین‌الملل به دنبال راستی‌آزمایی اجرای توافق اوپک

عصر بازار- در حالی که تا پیش از این رسیدن به توافق موضوع مورد بحث محافل نفتی و کشتیرانی بود در حال حاضر عمل به توافق صورت گرفته و راستی‌آزمایی آن موضوع مورد بحث بازار نفت بین‌الملل است.

مؤسسات رهگیری کشتیرانی بین‌الملل به دنبال راستی‌آزمایی اجرای توافق اوپک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، تا پیش از روز 30 نوامبر تمام هیجانات در بازار جهانی انرژی درباره احتمال رسیدن اعضای اوپک به توافق و یا سؤالاتی از این دست بود اما پس از قطعی شدن توافق هم‌اکنون مهم‌ترین موضوع مورد بحث در محافل انرژی بین‌المللی تعهدت واقعی کشورها و عمل کردن آنها به سهم خود از این توافق است.

در حال حاضر گروهی از شرکت‌ها به دنبال آن هستند تا اقدامات کشورها در این باره را مورد ارزیابی قرار دهند.

این شرکت‌ها معتقدند می‌توانند با استفاده از فناوری‌های نو نظیر ماهواره و همچنین تجربیات گذشته خود میزان نفت صادراتی کشورها را ارزیابی کنند.

اطلاعات ارائه شده از سوی این شرکت‌ها توسط بسیاری از کشورها و مؤسسات از جمله خود اعضای اوپک مورد بهره‌برداری خواهد گرفت. این شرکت‌ها قصد دارند در این زمینه از یکدیگر سبقت بگیرند.

مت اسمیت مدیراجرایی مؤسسه کلیپر دیتا که در زمینه رهگیری تانکرهای نفتکش فعالیت می‌کند، اعلام کرده است که این موسسه با استفاده از ترکیبی از داده‌های ماهواره‌ای و همچنین ارتباط خود با شرکت‌ها داده‌های مربوط به میزان نفت منتقل شده توسط کشورها را جمع‌آوری می‌کند.

اسمیت تأکید کرد: این شرکت با استفاده از مدل‌های قبلی خود و تطبیق آن با داده‌های ماهواره‌ای که تانکرهای نفتی شناور و در حال حرکت را نشان می‌دهد میزان نفت در حال حمل احتمالی آنها را ارزیابی می‌کند.

وی تأکید کرد: ما تمام نقاط جهان و بنادر آن را نقطه‌گذاری کرده‌ایم و می‌دانیم که در کدام بندر نفت بارگیری و یا تخلیه شده است.

اسمیت تأکید کرد: باید در جمع‌آوری داده‌های اولیه نسبت به صادرات نفت از سوی اعضای اوپک با حساسیت بیشتری جلو برویم. در 10 روز اول ماه ژانویه ما شاهد کاهش قابل توجه صادرات نفت از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس بودیم به گونه‌ای که با در نظر گرفتن میزان صادرات این کشورها در ماه اکتبر شاهد کاهش 10 درصدی صادرات آنها بودیم اما با توجه به اینکه هر کشتی نفتکش می‌تواند حدود 2 میلیون بشکه نفت حمل کند این داده‌ها کمی گمراه‌ کننده خواهد بود چرا که در روز 12 ژانویه صادرات نفت از سوی کویت، عربستان و امارات بالا گرفت و به سطح ماه اکتبر بازگشت.

وی معتقد است: در طول جمع‌آوری سیگنال‌های اولیه ما منتظر به دست آوردن اطلاعات بزرگتر پیش از محکم کردن ارزیابی‌های خود هستیم.

برچسب ها