عصر خودرو

کبوترها، بازهای ارزی را فراری دادند

دلالان در گوشه رینگ بازار

عصر بازار- اولین روز از آخرین هفته دی ماه، صحنه قدرت‌نمایی «کاهشی»‌های بازار ارز بود. روز شنبه، دلار ۲۵ تومان از ارزش خود را از دست داد و با فاصله‌گیری از مرز ۴ هزار تومانی به قیمت ۳ هزار و ۹۶۰ تومان رسید. به گفته فعالان، عرضه مناسب بازیگران بازارساز، کاهش نرخ حواله درهم، افت ارزش دلار در مناطق مرزی در کنار کاهش تحرکات معامله‌گران فردایی از جمله عوامل اثرگذار در کاهش قیمت بودند

دلالان در گوشه رینگ بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی بود که پیش از شروع هفته جدید، بخشی از معامله‌گران که می‌توان به آنها لقب «باز»‌ها داد، انتظار داشتند بازار با تکیه به اخبار بیرونی دچار نوسان شود. با این حال، بازار بیشتر به کبوترهایی توجه کرد که با توجه به معادلات درونی بازار در انتظار کاهش قیمت بودند. در واقع، روز شنبه، عرضه زیاد بازارساز با موج فروش ارزی معامله‌گران کاهشی (کبوترها) مواجه شد که نتیجه آن قرار گرفتن معامله‌گران افزایشی (بازها) در گوشه رینگ بود. البته نکته‌ای که در این میان باید مدنظر قرار گیرد، مقاومت دلار با وجود کاهش قیمت در سطح 3 هزار و 950 تومان بود، عاملی که همچنان بخشی از افزایشی‌های بازار را امیدوار نگه داشت.

همسو با افت قیمت دلار، روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی نیز یک روز کاهشی را پشت‌سر گذاشت که ثمره آن پایین آمدن آن از مرز یک میلیون و 200 هزار تومان بود. در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی 14 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 190 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، پایین آمدن بهای اونس در بازارهای جهانی اولین عامل کاهشی اثرگذار در افت سکه بود و در ادامه افت قیمت دلار در بازار داخلی، معامله‌گران بیشتری را در موقعیت فروش قرار داد. در اولین روز هفته، سکه معاملات خود را تحت‌تاثیر افت بهای اونس با قیمت یک میلیون و 198 هزار و 500 تومان آغاز کرد که کاهشی 5 هزار و 500 تومانی نسبت به قیمت بسته شده پنج‌شنبه داشت. در ادامه با افت بهای دلار، سکه تا ابتدای کانال پایین رفت.

دلار بی‌خریدار

در ابتدای اولین روز هفته خریدار چندانی در بازار ارز وجود نداشت. در اولین دقایق بازار، تعدادی از معامله‌گران نرخ فروش دلار خود را 3 هزار و 985 تومان تعیین کردند، ولی هیچ معامله‌گری حاضر نشد که اقدام به خرید کند. در ادامه روز این روند ادامه پیدا کرد؛ به‌طوری‌که این ارز به سرعت از محدوده 3 هزار و 980 تومان پایین رفت و حدود ساعت 11:30 ظهر روی نقطه 3 هزار و 970 تومان قرار گرفت. در این نقطه مقداری خریدهای ارزی بالا رفت، ولی قیمت بار دیگر به کاهش ادامه داد و حتی در مقطع کوتاهی تا زیر سطح 3 هزار و 950 تومان پایین رفت. این موضوع به میزان زیادی نشان دهنده قدرت کاهشی‌های بازار ارز بود، هر چند که در ساعات انتهایی روز میزان کاهش کمی تعدیل شد و در نهایت دلار با قیمت 3 هزار و 960 تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، عرضه متناسب بازارساز و حجم مناسب ارز موجود در بازار مهم‌ترین عامل اثرگذار در کاهش قیمت بود. هر چند که در این بین، عواملی مانند افت نرخ حواله درهم و پایین آمدن ارزش دلار در مناطق مرزی تعداد بیشتری از معامله‌گران را در موقعیت فروش قرار داد. دیدهای کاهشی در بازار روز شنبه به اندازه‌ای تقویت شده بود که قیمت دلار در معاملات فردایی در سطح پایین‌تری نسبت به معاملات نقدی قرار گرفت. در واقع، بخش زیادی از معامله‌گران فردایی انتظار دارند، قیمت دلار در روزهای آتی افت بیشتری را تجربه کند.

برچسب ها