عصر خودرو

زور بتن به سیمان می‌رسد؟

عصر بازار- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن اشاره به سهم ۳۸درصدی بتن در کل بودجه عمرانی کشور، گفت: بر اساس برنامه، طی ۴سال آینده باید حداقل ۱۰درصد جاده‌های آسفالت کشور با رویه بتن جایگزین شود.

زور بتن به سیمان می‌رسد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، محمد شکرچی‌زاده در سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه‌های بتنی افزود: طی سالهای گذشته شاهد کاهش مصرف سیمان در کشورهای توسعه یافته هستیم اما متاسفانه در ایران میزان مصرف سیمان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: افزودنی های جدید در تولید سیمان در کشورهای پیشرفته کاملاً تعریف شده است اما این موضوع در ایران تنها در چند سال اخیر اجرایی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال استفاده از روش BOT در ساخت بتن هستیم تا سرمایه گذاران علاوه بر مشارکت در ساخت، در زمان بهره برداری نیز بخشی از هزینه ها را بپردازند.

به گفته شکرچی زاده یکی از راهکارهای مصرف سیمان مازاد کشور، افزایش سهم ساختمان های بتنی نسبت به فلزی است، ضمن اینکه راهکارهایی مانند ترمیم رویه کانال های بتنی و گسترش استفاده از نیوجرسی هم در جاده‌ها می تواند راهگشا باشد.

وی به احداث اولین آزادراه در دنیا در سال 1913 اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 17 درصد از راه های ایالات متحده و همچنین 17 درصد باند فرودگاه های این کشور رویه بتنی دارند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به فواید استفاده از رویه های بتنی در جاده ها، باند فرودگاه ها و راه آهن گفت: استفاده از رویه های بتنی در راه ها می تواند موجب افزایش بازتاب نور از 33 تا 50 درصد شود که این موضوع کاهش مصرف انرژی روشنایی را تا 37 درصد امکان پذیر می سازد.

شکرچی زاده ادامه داد: از دیگر فواید استفاده از رویه های بتنی، کاهش مصرف سوخت در کشور است و بر اساس تحقیقی در ایالات متحده آمریکا، در صورتی که تمام راه های این کشور رویه بتنی داشته باشند، 11 میلیون گالن بنزین کمتر مصرف می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمر مفید راه های بتنی 40 تا 50 سال و عمر راه های آسفالتی 10 تا 15 سال است و می توان گفت عمر مفید روسازی بتنی بسیار بیشتر از رویه آسفالتی و حتی گاهی تا دو برابر آن هم می رسد.

وی افزود: اگرچه اجرای روسازی آسفالتی در جاده ها، فرودگاه ها و غیره هزینه کمتری دارد، اما هزینه تعمیر و نگهداری رویه های بتنی و همچنین عمر مفید بالای این رویه ها، دلیل اصلی استقبال وزارت راه و شهرسازی از ساخت جاده های بتنی است.

تولید 120 میلیون تن سیمان در سال 1404

معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سمینار توسعه، طرح و اجرای رویه های بتنی گفت: بر اساس هدف‌گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار است تولید سیمان تا سال 1404 به 120 میلیون تن در سال برسد و میزان صادرات هم به 32 میلیون تن افزایش یابد.

جعفر سرقینی افزود: از سال 80 تا پایان سال 90، تولید سیمان از 30 میلیون تن به 75 میلیون تن رسیده است و می توان گفت حجم تولید 2.5 برابر شده است. در واقع رشد تولید سیمان طی سالهای اخیر مثبت بوده است.

وی اظهارداشت: 74 طرح سیمانی در دست اجرا داریم که 12 طرح آن حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سهم ارزش افزوده سیمان در صنعت کشور 3.5 درصد است که بر اساس برنامه، قرار است تا سال 1404 این رقم به 4.5 درصد افزایش یابد.

سرقینی افزود: حجم اشتغال در صنعت سیمان 1.5 درصد است که در سال 1404 این رقم به 2 درصد افزایش می یابد.

برچسب ها