عصر خودرو

اسپاتنیک:

ایران بیشترین نفع را از توافق اوپک می‌برد

عصر بازار- خبرگزاری اسپاتنیک روسیه نوشت:توافق اخیر کاهش تولید نفت اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده منجر به افزایش ۱۶ درصدی قیمت نفت از اواخر ماه نوامبر شده است؛ این افزایش قیمت ممکن بود بیشتر باشد اگر تولید نفت گسترده ایران نبود.

ایران بیشترین نفع را از توافق اوپک می‌برد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، داده‌های آماری اوپک می‌گوید: تولید نفت ایران به نزدیک به 4 میلیون بشکه در روز رسیده است. ایران در سال 2015 به طور متوسط 1.8 میلیون بشکه در روز تولید داشته است، زمانی که این کشور تحت فشار تحریم‌های تحمیلی مرتبط با برنامه هسته ای خود بود.

این تحریم‌ها در ژانویه سال گذشته در پی توافق برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و کشورهای 1+5  برداشته شد و از آن پس تهران تمایل دارد سطح تولید خود را به قبل از زمان تحریم ها بازگرداند.

براساس این گزارش، درآمد نفتی ایران در سال 2016، حدود 90 درصد افزایش یافته است و این کشور در حال حاضر 3.7 تا 3.9 میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد. صادرات نفت به 2.5 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است که میزان آن از زمان قبل از تحریم ها هم فراتر رفته است.

ولادیمر ساژین، کارشناس انرژی در امور خاورمیانه به اسپاتنیک گفت: میزان بالای ذخایر نفتی به تهران این اجازه را داده است که به افزایش سریع صادرات دست یابد. در طول سه‌ماهه گذشته، ایران 13 میلیون بشکه از 30 میلیون بشکه ذخایر نفتی خود را به فروش رسانده است.

ایران سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است. در اوخر ماه نوامبر، سازمان یک تصمیم تاریخی گرفت تا تولید کلی نفت را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد؛ یک استثنا وجود داشت که آن هم ایران بود. کشوری که اصرار می ورزد بعد از حذف تحریم هایی که صادرات نفتش را محدود کرده  بود سهم خود را از بازار بازگرداند.

ساژین گفت:تحت شرایط توافق اوپک، ایران قادر خواهد بود تولید خود را در سال 2017، 90 هزار بشکه افزایش دهد. با وجود میلیون ها بشکه ذخیره نفتی، ایران منابع بکر و دست نخورده ای نیز به تازگی کشف کرده است. براساس اطلاعات اخیر وزارت نفت، ایران وجود میزان قابل توجهی از ذخایر نفت شیل در استان لرستان را تایید کرده است.


در حقیقت قیمت پایین تر و تولید بیشتر برای تهران مناسب بنظر میرسد. به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، هزینه تولید نفت برای ایران  بشکه ای کمتر از 10 دلار است. در 30 نوامبر سازمان اوپک موفق به دستیابی به توافق کاهش تولید شد،  علی رغم مخالفت کشورهایی مانند ایران، لیبی و نیجریه که که در نهایت خواستار  معافیت از برنامه کاهش تولید بودند و به تدریج به آن دست یافتند ـ با این توجیه که تولید آنها در گذشته نیز با ظرفیت کامل نبوده است.

اوپک با کاهش تولید حدود 1.2میلیون بشکه در روز یا 4.5 درصد از کل تولیداتش به 32.5 میلیون بشکه در روز از اول ژانویه موافقت کرده است. مسکو نقش مهمی در شکل گیری توافق داشته است، زمانی که وزیر انرژی روسیه الکساندر نواک با وزیر انرژی عربستان خالد الفالح گفتگو کردند و متعهد شدند که تولید خود را روزانه  هزار 300بشکه کاهش دهند، به عبارتی نیمی از کاهش کلی تولید مورد نظراوپک توسط اعضای غیرعضو اوپک فراهم شد.

برچسب ها