عصر خودرو

رویترز اعلام کرد

پیش‌دستی سعودی‌ها در اجرای توافق اوپک با افزایش فشار اقتصادی

عصر بازار- در حالیکه سعودی‌ها دو سال بر سیاست غلط کاهش قیمت نفت ادامه دادند اما در نهایت با افزایش فشار اقتصادی مجبور به عقب نشینی شدند به طوری که اکنون در اجرای توافق اوپک که افزایش قیمت نفت را دنبال می‌کند پیش‌دستی می‌کنند.

پیش‌دستی سعودی‌ها در اجرای توافق اوپک با افزایش فشار اقتصادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، وزیر انرژی عربستان اخیراً اعلام کرده است که تولید نفت این کشور به کمترین میزان در دو سال گذشته کاهش یافته است.

این اقدام در راستای اجرای توافق اوپک در راستای حذف مازاد نفت اوپک در بازار جهانی و در نتیجه افزایش قیمت نفت است.

بنا به آمارهای ارائه شده، عربستان صادرات نفت خود به بازارهای آسیایی را افزایش نداده و حتی صادرات به هند و مالزی را کاهش داده است.

خالد الفالح تأکید کرد: هم اکنون تولید نفت عربستان به زیر 10 میلیون بشکه در روز رسیده است که نشان می‌دهد این کشور  حاشیه خلیج‌فارس بیش از میزان متعهد شده خود در توافق اوپک تولید خود را کاهش داده است.

در توافق اوپک که در روز 30 نوامبر امضا شد عربستان متعهد شد تا تولید نفت خود را حدود 500 هزار بشکه در روز کاهش داده و به کمی بیشتر از 10 میلیون بشکه در روز برساند.

سطح تولید نفت عربستان هم اکنون به کمترین میزان خود در دو سال گذشته رسیده است.الفالح همچنین تأکید کرد عربستان قصد دارد تولید خود را بیش از این نیز کاهش دهد.

به گفته این مقام سعودی تولید نفت عربستان طی ماه‌های گذشته 486 بشکه در روز کاهش یافته است.

وزیر انرژی عربستان گفت: انتظار داریم با توجه به اجرای توافقات اوپکی‌ها و همچنین پیوستن غیراوپکی‌ها به توافق اخیر و اعلام آمادگی کشورهای تولیدکننده نفت جهان برای کاهش 1.8 میلیون بشکه‌ای مجموع تولید خود طی 2 تا 3 سال آینده بازار نفت تعادل خود را باز یافته و بهبود یابد.

الفالح ادامه داد: در حال حاضر مدتی است در تلاشیم تا بتوانیم تعادل را به بازار برگردانیم.

وی ادامه داد: امضای دو توافق اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها سرعت بازگشت تعادل به بازار را بهبود بخشیده است و من مطمئن هستم که این توافقات ثبات را به بازار جهانی باز خواهد گرداند.

وی همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای نفت طی سال جاری بیش از یک میلیون بشکه در روز در جهان افزایش یابد.

الفالح تأکید کرد: من مطمئن هستم که کاهش تولید نفت 25 کشور نفتی در کنار افزایش تقاضای نفت در جهان روند رو به تعادل بازار نفت و همچنین بهبود قیمت این حامل انرژی را تسریع خواهد کرد.

وزیر نفت عراق نیز اعلام کرده است این کشور صادرات نفت خود را 170 هزار بشکه در روز کاهش داده و قصد دارد طی هفته جاری نیز 40 هزار بشکه دیگر از آن کم کند.

وی افزود: اگر چه عراق باید از پیوستن به توافق کاهش تولید نفت مستثنی می‌شد اما این کشور هم اکنون به طور کامل متعهد به اجرای توافق اوپک است.

اوپک انتظار دارد با توجه به اجرای توافق 30 نوامبر و 10 دسامبر از سوی کشورهای تولید کننده نفت مازاد عرضه موجود در بازارهای جهانی در سه ماهه دوم سال جاری کاهش یابد.

کویت نیز تاکنون صادرات خود را به مشتریان شمال آمریکا و اروپا را 133 هزار بشکه در روز کاهش داده است و بنا به گفته وزیر نفت این کشور صادرات کویت به بازارهای آسیایی همچنان ثابت است.

برچسب ها