عصر خودرو

سازمان بورس ابلاغ کرد؛

شرط ادامه فعالیت صندوق‌های «تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت»

فرصت ۳ ماهه برای اصلاح ساختار اساسنامه

عصر بازار- سازمان بورس در ابلاغیه‌ای مجوز تاسیس، تمدید یا افزایش سقف برای صندوق با ساختار تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت را منوط به تبدیل این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کرد.

شرط ادامه فعالیت صندوق‌های «تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت»
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، تعیین نصاب سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت ، نحوه تمدید فعالیت و افزایش سقف «صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت» و «تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت» از سوی مدیریت نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس به تمام صندوق‌های سرمایه گذاری ثبت شده در نزد این سازمان ابلاغ شد.

در این ابلاغیه که نام محمد رضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در پای آن آمده با استناد به مصوبه شماره 440 هیات مدیره سازمان بورس در تاریخ 14 دی ماه 1395 نصاب سرمایه سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و همچنین نحوه تمدید فعالیت و افزایش سقف صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، با اصلاح نمونه اساسنامه و امید نامه صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت توسط امور نهاد های مالی، از این پس صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت ملزم به سرمایه گذاری حداقل 5 درصد و حداکثر 20 درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق در سهام ، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذرفته شده در بورس هستند.

سازمان بورس تاکید کرده ، موافقت با افزایش سقف یا تمدید فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت موجود، منوط به احراز شرایط این بند خواهد بود.

بر اساس این گزارش، در ادامه این ابلاغیه آمده که « ادامه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری با ساختار "تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت" پس از اتمام مدت فعالیت فعلی آنها منوط به تغییر نوع صندوق مذکور به "صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت" یا صندوق های مختلط یا سهام خواهد بود.

بر این اساس از تاریخ این مصوبه مجوز تاسیس، تمدید یا افزایش سقف برای صندوق با ساختار تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت صادر نخواهد شد و تبدیل صندوق های سرمایه گذاری موجود به ساختار تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت امکان پذیر نیست.»

بر اساس این گزارش ؛ سازمان بورس اعلام کرده که « در راستای اجاری بند 2 فوق به آندسته از صندوق های سرمایه گذاری تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت که اقدام به تغییر نوع صندوق به ساختار در اوراق بهادار با درآمد ثابت نموده اند فرصت سه ماهه ای جهت اصلاح ترکیب دارایی ها مطابق امید نامه اعطا خواهد شد.

در نهایت اداره نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس عنوان کرده که بررسی درخواست های تمدید فعالیت یا افزایش سقف صندوق های مذکور منوط به احراز شرایط مندرج در این مصوبه و ابلاغیه های شماره 12020059 و 12020065 به ترتیب در تاریخ های 24 اسفندماه 1394 و 23 شهریور ماه 1395 این سازمان در خصوص نصاب های سرمایه گذاری در گواهی سپرده بانکی و سپرده های بانکی ، شرایط تعداد سرمایه گذاران ، سرمایه و سایر شرایط مندرج در ابلاغیه ای مذکور خواهد بود.

بر اساس این گزارش ، ابلاغیه سازمان بورس برای الزام صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت برای تخصیص حداقل 5 درصد از دارایی ها در حالی منتشر شده که هم اکنون با نگاهی به اساسنامه این صندوق ها به وضوح می‌توان دریافت که این نوع صندوق ها حداقل 70 درصد از ترکیب دارایی های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌نمایند و 30 درصد مابقی در سهام سرمایه‌گذاری می شود.

بنابراین الزام رعایت کف حداقل 5 درصدی سهام برای این صندوق ها موضوع جدیدی نیست و فقط می تواند برای صندوق های تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت به منظور به کارگیری منابع آنها در بازار سهام مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب ها