عصر خودرو

مدیر عامل فرابورس :

نوسان قیمت‌ در بازار پایه توافقی فرابورس طبیعی است

عرضه اسناد خزانه اسلامی از هفته آینده

عصر بازار- مدیر عامل شرکت فرابورس با اعلام عرضه اولیه اوراق اسناد خزانه اسلامی و کشف قیمت آن از هفته آینده گفت: برآیند معاملات بازار پایه توافقی نشان می‌دهد که نوسان قیمت در این بازار روند طبیعی را طی می‌کند.

نوسان قیمت‌ در بازار پایه توافقی فرابورس طبیعی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، امیر هامونی از عرضه اولیه اوراق اسناد خزانه اسلامی از هفته آینده خبر داد و افزود: اسناد خزانه اسلامی یکی از ابزارهای جدید مالی است که برای اهدافی همچون تسویه بدهی دولت به پیمانکاران و نیز شکل دهی بازار بدهی دولتی به کار گرفته شده است.

    وی گفت: با توجه به ابزارهای مستقر در بسیاری از بازارهای بورس، این ابزار جزء ابزارهای کم ریسک بازار محسوب می‌شود و دولت ها معمولاً این ابزار را در راستای افزایش شفافیت بازار بدهی منتشر می‌کنند. در عین حال به منظور همگرا شدن نرخ سود بانکی با تورم اسناد خزانه اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد که ابزار موثری برای همگرا شدن این دو نرخ است، با توجه به انتظاراتی که در بازار به وجود می آورد.

    مدیر عامل فرابورس ایران با بیان اینکه نرخ موثر سود اسناد خزانه اسلامی در فرایند عرضه اولیه این اسناد طی هفته آینده و در فرایند عرضه و تقاضا کشف قیمت خواهد شد ، افزود:  این اوراق بدون سود تعیین شده و به ارزش اسمی در تاریخ سررسید تسویه خواهند شد، لذا به قیمت کمتر از قیمت اسمی (کسر ) معامله می‌شوند.

    وی گفت: در عین حال اوراق اسناد خزانه اسلامی، کوپن سود ندارد، بنابراین قابلیت نکول در زمان های مختلف ندارد، یعنی فقط در تاریخ سررسید تسویه می‌شود.

    هامونی ادامه داد: دولت ضامن این اوراق است و با راه اندازی این بازار به دنبال ایجاد انضباط مالی در بازار اوراق اسناد خزنه اسلامی، اسناد تسویه و صکوک اجاره است که در قانون بودجه با تعیین سقف انتشار دیده شده اند.

    وی گفت: این ابزار برای دولت با ایجاد یک انضباط مالی ، کمک می کند پیمانکارانی که در گذشته این اوراق را از دولت در ازای مطالبات خود دریافت کرده اند، بتوانند از طریق بازار سهام در فرآیند عرضه اولیه فروخته و نقد کنند. این فرایند پس از رایزنی ها و گفتگوهایی که با متولیان صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت و تامین سرمایه ها صورت گرفته می‌تواند برای پیمانکاران و طلبکاران دولتی بسیار جذاب باشد.

    وی درباره حمایت از طرح های دانش بنیان از طریق بازار سرمایه و تامین مالی ایده های نوین برخوردار از توجیه اقتصادی گفت: بازار نوظهور فرابورس از 5 نوع دستور العمل شامل پذیرش، معاملات، افشای شرکتی، انضباطی و کارمزد معاملات برخوردار است که باید به تصویب هیات مدیره سازمان بورس برسد.

    مدیر عامل فرابورس ایران خاطرنشان کرد: جلسات خوبی در این زمینه در سازمان بورس برگزار شده و با کمک این سازمان کلیات طرح به تصویب رسیده و هم اکنون در حال تصویب ریز جزییات طرح است.

    وی گفت: در حال حاضر دستورالعمل پذیرش طرح های نوین و دانش بنیان در فرابورس آماده شده و 4 دستور العمل دیگر هم در دستور کار است که در کنار هم به طور یکجا برای تصویب به سازمان بورس ارسال شود.

    هامونی از ادامه عرضه های اولیه سهام در فرابورس هم سخن گفت و افزود: استقبال خوبی از سوی معامله گران و فعالان بازار سهام از عرضه های اولیه سهام  تاکنون صورت گرفته که از جمله عرضه اولیه اخیر فرابورس که بالغ بر 25 هزار متقاضی را به خود جذب کرده است.

    وی افزود: بر این اساس عرضه های اولیه را با توجه به شرایط بازار و ارزش سهام  و حجم نقدینگی که از بازار جذب خواهد کرد، ادامه می دهیم.

    هامونی درباره آثار و تبعات احتمالی ناشی از عرضه های اولیه سهام در شرایط رکودی ، گفت: بررسی‌ها نشان داده که عرضه های اولیه تاثیری بر فرآیند حرکتی بازار سهام نداشته کما اینکه بازار سهام نسبت به مذاکرات هسته ای هم در حال حاضر بی تفاوت شده و در مطالعاتی که صورت گرفته اوج واکنش ها از موضوع هسته ای برای بازار سهام میرا شده است. پیش از این واکنش ها به مذاکرات هسته ای بسیار شدت داشت، اما الان بازار کاملاً عقلایی و هوشمند رفتار می کند.

    وی از  عرضه اولیه سهام یک شرکت جدید در روزهای آینده خبر داد و گفت: تعداد شرکت هایی که تا کنون در فرابورس ایران پذیرش و هنوز عرضه اولیه نشده‌اند، بالغ بر 30 شرکت هستند و شرکت ها در صورت ارایه بودجه های برآوردی و عملکردی و همین طور برگزاری جلسه های معارفه ، بسته به برنامه ریزی سهامدار عمده برای عرضه اولیه سهام آماده خواهند شد.

    هامونی در برابراین پرسش که آیا نفوذ  نوسانگیر های حرفه ای در بازار پایه توافقی تا چه حد قابل قبول است، گفت: در حال  حاضر نظارت ناظر بازار فرابورس بطور کامل بر همه بازارها از جمل بازار پایه توافقی برقرار است و اینکه احتمال دستکاری و یا انجام معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و غیره صورت بگیرد وجود ندارد.

    وی گفت: مطابق با استاندارد های نظارتی بر بازار های اول و دوم در سایر بازار ها نیز نظارت ها صورت می گیرد و این در حالی است که علاوه بر نظارت فرابورس ، سازمان بورس نیز بر فرآیند معاملات بازارهای فرابورس احاطه و نظارت دارد.

    در حال حاضر شاید فرآیند معاملات یک یا دو سهم با هیجان مواجه باشد، اما اکنون برآیند بازار به طور کامل کارا است .

    وی افزود: اینکه حجم مبنا و دامنه نوسان قیمتی در بازار پایه توافقی حذف شده است، می تواند تجربه خوبی برای این نوع معاملات در بازار اول و دوم فرابورس و تالار های معاملاتی بورس باشد و تحت شرایط خاصی می توان این محدودیت ها را برای معاملات روزانه سهام دیگر شرکت ها نیز برداشت.

    هامونی گفت: گردش معاملات بازار پایه توافقی دو برابر گردش معاملات بازار اول و دوم فرابورس و همین طور بورس است، اما اینکه بخواهیم بر یک یا دو سهم هیجانی معتقد باشیم که کل معاملات این بازار باید مهندسی مجدد شود، کار درستی نیست.

    هامونی تصریح کرد: بطور حتم اگر تخلفی در جریان معاملات بازار مشاهده شود، مشمول جرایم مقرر در ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار می شود و برخورد می شود.

    برچسب ها