عصر خودرو

معاون وزیر کشاورزی:

صادرات گندم از بورس کالا اوج می گیرد

عصر بازار- ستاد تنظیم بازار در حالی مجوز صادرات سه میلیون تن محصول گندم را صادر کرده که تاکنون طی سه مرحله صادرات محصول از طریق بورس کالا انجام شده است.

صادرات گندم از بورس کالا اوج می گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، این مجوز در حالی صادر گردیده که تا پایان سال جاری کمتر از دو ماه و نیم باقی مانده و این سوال مطرح است که با توجه به عرضه حدود 42 هزار تن گندم آرد و دوروم، آیا امکان صادرات این حجم گندم تا پایان سال جاری وجود دارد یا خیر؟

در همین ارتباط معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در خصوص این محصول استراتژیک نکته مهم و اساسی اینجاست که بایستی خوشحال باشیم در تولید گندم در کشور به خودکفایی رسیده و به جرگه صادرکنندگان در جهان پیوسته است.

علی قنبری افزود: اجرای این برنامه اقدام بزرگی برای دولت تدبیر و امید و وزارت جهاد کشاورزی محسوب می شود؛ بطوریکه امسال در کشور 14 میلیون تن تولید گندم داشته که 11.5 میلیون آن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است و برای صادرات سه میلیون تن صادرات گندم و آرد نیز مجوز صادر گردیده تا از طریق بورس کالا، مزایده بین المللی و یا تهاتر به فروش برسد.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به آغاز صادرات گندم از بورس کالا گفت: با توجه به اینکه این فرآیند به تازگی شروع شده، 30 هزار تن گندم دوروم با نرخ هر تن 228 دلار و دو محموله هفت هزار و پنج هزار تنی گندم نرم برای تولید آرد جهت صادرات در بورس کالا به قیمت 710تومان به ازای هر کیلو به فروش رسیده که تحقق این میزان صادرات طی مدت یک هفته اقدام مهمی است؛ آن هم با وجود همه مسایل و مشکلات موجود و در شرایطی که قیمت های جهانی رو به کاهش بوده است.

این مقام مسئول نکته مهم دیگر پیرامون صادرات این محصول استراتژیک را چنین عنوان کرد: موضوع حائز اهمیت دیگر اینجاست که جایگاه گندم ایران تاکنون در بازارهای جهانی مطرح نبوده؛ از همین رو بایستی این میزان صادرات طی یک هفته را به فال نیک بگیریم.

افزایش حجم صادرات در هفته های آتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از اوج گیری صادرات محصول گندم در بورس کالا سخن گفت و تأکید کرد: صادرات گندم دوروم و نرم جهت تولید آرد در هفته های آینده افزایش خواهد یافت و با این روند تا آخر سال جاری انتظار داریم به مرز دو میلیون تن صادرات گندم دوروم و گندم نرم نایل آییم تا ارز آوری بالایی برای کشور رقم بخورد.

وی مقصد گندم صادراتی ایران را کشورهای منطقه از جمله افغانستان، عراق و نیز عمان برشمرد و گفت: گندم دوروم نیز به ایتالیا و ترکیه صادر شده و کشورهای دیگر نیز می توانند با توجه به قیمت ها در بازارهای جهانی و در نظر گرفتن کیفیت گندم ایران، خریدار محصول ما باشند.

وی در خصوص حجم صادرات انجام شده از بورس کالا تاکنون اظهار داشت: هفته گذشته به دلیل همزمانی با تعطیلات کریسمس صادرات محصولات با تأخیر انجام شده، اما طبق پیش بینی ها از هفته آتی و پس از آن شاهد اوج گیری صادرات خواهیم بود.

مراحل روان و آسان صادرات گندم از بورس

قنبری در خصوص احتمال وجود مشکلات و موانع در بحث گشایش اعتبارات و ضمانت نامه های بانکی لازم برای خریداران محصول صادراتی در بورس کالا اظهار داشت: در رابطه با این موارد هیچ مشکل خاصی وجود ندارد و با هماهنگی های بورس کالا تمامی مراحل خیلی روان و سهل در حال انجام است. بطوریکه در هفته های آتی حجم صادرات در بورس کالا نیز جهش چشمگیری خواهد داشت و اگر لازم باشد پس از بورس کالا، مازاد گندم را از طریق مزایده بین المللی و یا حتی تهاتر صادر خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص بحث مزیت رقابتی و نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت در معاملات محصولات کشاورزی به ویژه گندم نیز تأکید کرد: بورس کالا از جایگاه رقابتی بالا و شفافی برخوردار بوده و هیچ فردی نمی تواند معترض شود که چرا کالایی با این قیمت صادر شده و یا خریدار چه کسی بوده است؛ چرا که معاملات آن براساس رقابت و بر مبنای قیمت های جهانی و با تبلیغات و اطلاع رسانی های لازم صورت می گیرد. در مجموع اینکه این اقدام کار ارزشمندی است که در جمهوری اسلامی ایران به اجرا درآمده و استمرار آن در آینده دستاوردهای زیادی به همراه خواهد داشت.

وی در خصوص عرضه محصولات صادراتی حوزه کشاورزی در بورس کالا و ارز آوری آن به ویژه از محل صادرات محصول گندم گفت: به طور قطع خرید به قیمت تضمینی و عرضه در بورس کالا موجب تقویت بنیه کشاورزان و تولید کنندگان داخلی می شود تا دیگر محصولی روی دست کشاورز باقی نماند. اما در این مرحله گندم مازاد بر مصرف کشور از طریق بورس کالا عرضه می شود که این امر هزینه های مربوط به ذخیره سازی و نگهداری محصول را برای دولت کاهش داده و صادرات آن از فساد پذیری کالای مازاد جلوگیری می کند.

معاون وزیر جهاد کشاروزی در خاتمه ورود پر رنگ تر به رقابت های جهانی صادرات گندم را اعلام کرد و گفت که تحقق این امر یک نکته مثبت برای کشور محسوب می شود.

برچسب ها