عصر خودرو

صادرات غیرنفتی قطر رو به افول گذاشت

عصر بازار- دولت قطرهمزمان با نقش آفرینی در تعدادی از بحران های منطقه ای و کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی از روند رو به افول صادرات غیر نفتی خود نیز خبر داد.

صادرات غیرنفتی قطر رو به افول گذاشت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، موسسه مالی 'الوطنی' که از مهمترین نهادهای اعتبار سنجی منطقه تلقی می شود با ارائه گزارشی تاکید کرد : صادرات غیر نفتی قطر تحت تاثیر نوسان قیمت نفت و مشکلات ناشی از آن رو به افول گذاشته است و همزمان پیش بینی شده است که هزینه های دولتی قطر نیز درسال 2017 همچنان روند رو به کاهش داشته باشد.
این گزارش می افزاید : قطر به دلیل مشکلات مالی پروژه های عمرانی را همچنان کاهش می دهد و تعدادی از ارگان ها را با یکدیگر با هدف کم کردن هزینه ها ادغام می نماید.
دولت قطر همچنین اعلام کرده است که کسری بودجه سال گذشته این کشور 28 میلیارد ریال (6 میلیارد دلار) بوده و همزمان با برنامه دوحه برای میزبانی رقابتهای فوتبال جام جهانی 2022 چالش های مالی پیش روی این کشور افزایش می یابد.
دولت قطر پیش از این در پی کسری بودجه 13میلیارد دلاری و کمبود منابع مالی در سال 2016 و نیز ادامه این روند در سال 2017 ازطرح ادغام سه بانک بزرگ این کشور با هدف راه اندازی یک مؤسسه مالی مشترک به منظور تقویت ساختار نظام بانکی و کاهش هزینه ها خبر داده بود.
اقتصاد قطر نیمه نخست سال 2015 را نیز با کسری 5 میلیارد دلاری آغاز کرده بود. با توجه به تحولات پرنوسان قیمت ‌های نفت و گاز، سهم صادرات در تولید ناخالص داخلی در نیمه نخست 2015 به 8/12 درصد کاهش یافت.
همچنین درحالی‌ که سهم صادرات در تولید ناخالص داخلی‌(GDP) قطر کم شده، میزان مصرف و سرمایه‌گذاری افزایش یافته است.
براساس این گزارش، قیمت گاز از روند نزولی پیروی می‌کند، اما کاهش 52 درصدی قیمت LNG صادراتی به ژاپن در فصل چهارم 2014 بسیار قابل توجه بوده است.
از طرفی دولت قطر اعلام کرد با وجود کسری بودجه پیش‌بینی شده، قصد دارد برنامه گسترش سرمایه‌گذاری برای جام جهانی فوتبال 2022 میلادی را دنبال کند.

برچسب ها