عصر خودرو

رویترز گزارش داد

کاهش صادرات میعانات ایران در ماه جاری

عصر بازار- طبق گزارش رویترز به نقل از یک منبع آگاه، صادرات میعانات ایران در ژانویه حدود ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین میزان در پنج ماه گذشته می رسد.

کاهش صادرات میعانات ایران در ماه جاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بارگیری میعانات ایران در ژانویه به حدود 385 هزار بشکه در روز می رسد که کمتر از 462 هزار بشکه در دسامبر است. صادرات نفت فوق سبک از رکورد 560 هزار بشکه در روز در اکتبر که بدنبال رفع تحریمهای غربی علیه تهران حاصل شد، کاهش یافته است.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش پیش بینی شده در صادرات ایران به دلیل کاهش قابل توجه خرید از سوی کره جنوبی است که در ژانویه 111 هزار بشکه در روز از ایران وارد خواهد کرد که تقریبا نصف رقم واردات 201 هزار بشکه در روز در دسامبر است. این کشور آسیایی خرید میعانات از قطر را افزایش داده است.

ایران و قطر بزرگترین صادرکنندگان میعانات در جهان هستند.

سال گذشته تقاضای قوی کره جنوبی کمک کرد صادرات نفت خام و میعانات ایران در سپتامبر به بالاترین سطح در پنج سال گذشته صعود کند. ایران با معافیت از مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک که در نوامبر امضا شد، یک پیروزی چشمگیر برای خود رقم زد و معامله گران انتظار داشتند برای بازپس گرفتن سهم بازارش، اندکی تولید و صادرات را افزایش دهد.

تهران به فروش نفت از ذخایر فراساحلی اقدام کرده و بیش از 13 میلیون بشکه نفت را که مدتها در نفتکشها نگهداری می کرد، فروخته است.

به گفته منابع آگاه، با کندی تقاضای خریداران آسیایی که رشد تقاضای اروپایی‌ها را جبران کرده است، صادرات نفت خام و میعانات ایران در دسامبر به حدود 2.34 میلیون بشکه در روز رسید که چهار درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشت.

هلند ماه گذشته حدود 30 هزار بشکه در روز میعانات وارد کرد که نخستین خرید از ایران بدنبال لغو تحریمها بود. آمار مقدماتی نفتکشهای حامل نفت خام برای ژانویه هنوز موجود نیست.

صادرات نفت ایران به آسیا به دلیل کاهش خرید واردکنندگان بزرگ بجز هند، در دسامبر حدود 18 درصد نسبت به نوامبر کاهش یافت و به 1.43 میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان در 9 ماه اخیر بود.

صادرات به اروپا 14 درصد نسبت به نوامبر افزایش یافت و به حدود 800 هزار بشکه در روز رسید که بالاترین از سطح مشاهده شده پیش از تشدید تحریمهای غربی در سال 2012 بود.

از نفت و میعانات که در دسامبر بارگیری شدند 434 هزار بشکه در روز برای چین بود که 26 درصد نسبت به نوامبر کاهش داشت. همچنین 534 هزار بشکه در روز برای هند با چهار درصد افزایش، 202 هزار بشکه در روز برای ژاپن با یک درصد کاهش و 261 هزار بشکه در روز برای کره جنوبی با 30 درصد کاهش بارگیری شد.

برچسب ها