عصر خودرو

هیئت های نمایندگی عضو اوپک:

تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید ۱۰۰ درصدی نخواهد بود

عصر بازار- هیئت های نمایندگی کشورهای عضو اوپک می گویند، به رغم ادعای عربستان مبنی بر کاهش تولید خود به کمتر از رقم تعهد شده، بعید است اوپک به همه کاهش تولید وعده داده شده اش عمل کند.

تبعیت اوپک از توافق کاهش تولید ۱۰۰ درصدی نخواهد بود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، هیئت های نمایندگی کشورهای عضو اوپک می گویند، به رغم ادعای عربستان مبنی بر کاهش تولید خود به کمتر از رقم تعهد شده، بعید است اوپک به همه کاهش تولید وعده داده شده اش عمل کند، اما تبعیت 80 درصدی نیز مناسب خواهد بود، و حتی تبعیت پایین 50 درصدی نیز قابل قبول است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت در حال برنامه ریزی برای کاهش 1.2 میلیون بشکه ای تولید خود و رساندن تولید روزانه اش به 32.50 میلیون بشکه در روز است. روسیه و دیگر تولید کنندگان غیر عضو اوپک نیز در حال برنامه ریزی برای کاهش حدود 600 هزار بشکه از تولید روزانه خود هستند.

اوپک و تولید کنندگان غیر عضو این سازمان قصد دارند عرضه نفت خود را کاهش دهند تا از مازاد عرضه جهانی نفت بکاهند و موجب تقویت قیمت ها شوند.

یک منبع آگاه در اوپک گفت: «تبعیت از کاهش تولید 100 درصدی نخواهد بود. هیچگاه هم نبوده است.» وی افزود، بر اساس سطح تبعیت اعضای اوپک از توافقات گذشته، تبعیت 50 تا 60 درصدی از توافق کاهش تولید به اندازه کافی خوب خواهد بود.

عربستان و کویت روز پنجشنبه اعلام کردند که تولید خود را بیش از میزانی که متعهد شده بودند کاهش داده اند. کمیته نظارت بر اجرای توافق کاهش تولید قرار است روز 22 ژانویه در وین تشکیل جلسه دهد. اوپک هیچ مکانیزم برای ملزم ساختن اعض به اجرای توافقات کاهش تلوید ندارد.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک گفت، وی اطمینان دارد که کشورهای عضو از توافق تبعیت خواهند کرد.

بارکیندو گفت: «من همچنان اطمینان دارم که... این تصمیم تاریخی و مهم به طور کامل اجرایی خواهد شد.» وی افزود، در نشست 22 ژانویه تصمیم گیری خواهد شد که چه میزان تبعیت از توافق قابل قبول است یا چه میزانی قابل قبول نیست.

آخرین توافق کاهش تولید اوپک به سال 2009 بر می گردد، که بر اساس برآوردهای آژانس بین المللی انرژی و سایر تحلیلگران در ابتدا تنها با تبعیت 60 درصدی اعضای اوپک مواجه شده بود. این تبعیت در اوج خود به حدود 80 درصد رسید.
دانیل گربر، تحلیلگر بازار نفت گفت: «ما یک بار دیگر شاهد تبعیت 60 تا 70 درصدی از توافق کاهش تولید خواهیم بود.»

کاهش تلوید های سال 2009، بیش از میزان تبعیت از توافقات در سال های گذشته از جمله در اواخر دهه 90 میلادی بوده که کشورها به تعهدات خود در زمینه کاهش تولید عمل نکرده بودند. بر اساس آمارهای آژانس بین المللی انرژی، میزان متوسط تبعیت اوپک از توافقات کاهش تلوید 60 درصد است.

یکی دیگر از اعضای هیئت های نمایندگی کشورها نزد اوپک گفت: «معمولا در اوپک تبعیت خوب نزدیک 80 درصد است... تبعیت 100 درصدی در کار نخواهد بود.»

در سال 2009، عربستان و متحدانش در منطقه خلیج فارس بیشترین میزان تبعیت را نشان دادند. رتبه بعدی متعلق به الجزایر بود که تقریبا به تمام تعهدات خود در زمینه کاهش تولید عمل کرد. تبعیت ونزوئلا حدودا 69 درصد بود، در حالی که ایران و آنگولا به کمتر از نصف تعهدات خود در زمینه کاهش تولید عمل کردند.

هرچند انتظار می رود این بار تبعیت کشورهای حاشیه خلیج فارس بالا باشد، اما منابع صنعتی و منابع درون اوپک انتظار ندارند تبعیت کل اوپک از توافق کاهش تولید به همان میزان بالا باشد.

برچسب ها